Урок английского языка в рамках темы "Living things around us" ("Живые существа вокруг нас") по УМК "Английский язык". "Новый курс английского языка для российских школ": 4-й год обучения, 8-й класс, под редакцией О.В. Афанасьева
Цели:
Учебный аспект:
- научиться рассказывать и описывать символы разных стран;
- формировать навыки чтения (чтение с основным и детальным пониманием) и письма.
Развивающий аспект:
- развивать навыки и умения во всех видах речевой деятельности;
- развивать умение запоминать новые слова;
- развивать внимание и познавательную активность;
- развивать память, смекалку и сообразительность.
Воспитательный аспект:
- воспитывать любовь к животным;
- воспитывать уважительное отношение к природе;
- формировать потребности и способности к сотрудничеству и взаимопомощи при работе в паре.
Задачи урока
Образовательные (учебные):
- обучение чтению научно-популярного текста с основным и детальным пониманием;
- обучение монологической речи (сообщение);
- обучение аудированию с детальным пониманием (речь учителя и одноклассников);
- обучение письму (выписки из текста, заполнение таблицы);
- обучение письменной речи: написание синквейна, статьи в энциклопедию.
Развивающие:
- развитие критического мышления (классификация информации по заданным признакам); долговременной памяти, непроизвольного и произвольного внимания;
- развитие умения сворачивать информацию при письме с последующим развертыванием в устной речи (сообщение);
- развитие познавательной мотивации;
- развитие умения конструктивного взаимодействия (умения работать в паре, группе; выслушать собеседника).
Воспитательные:
- воспитание бережного отношения к живой природе.
Тип урока: комбинированный
Приемы, методы и формы работы: прием наглядности; элементы (методы) технологии РКМЧП; фронтальная, групповая, парная
Оборудование урока: УМК; карточки с таблицами; текст для чтения; презентация в Power Point.
ХОД УРОКА
I. Организационный момент. Постановка целей и задач урока.
Teacher: How are you? I hope you are well today. I’m very glad to see you again. Are you ready for the lesson?
We continue to speak about living things around us - about animals, birds and, of course, about plants. We'll speak about flora and fauna of Russia and some English speaking countries. Well, let's begin our lesson.
II. Фонетическая зарядка.
Teacher: Let's start our lesson with a new tongue-twister: (слайд 2)
The early bird catches the worm (Кто рано встаёт, тому Бог подаёт)
III. Основная часть урока.
1) Evocation (Стадия вызова)
Warm – up.
Прием "Мозгового штурма"
Задача: активизировать изученную ранее тематическую лексику в групповом обсуждении темы (прием "мозгового штурма"). Обратить внимание учащихся на "spidergrams" и объяснить задание; организовать работу в парах.
Teacher: Now, we have "Brain - storm". Look at the slide. You can see some "spider grams" with the topic in the middle. Discuss in pairs what words (animals, birds, and plants) you associate with these countries and write them down. So, let’s start!
Слайд 3
Teacher: Now, let's name plants, birds, and animals which are common in these countries.
Plants: maples, oaks, birches, firs, pines, etc
Animals: bears, deer, etc
Birds: swans, sparrows, ducks, etc
2) Realization of meaning (осмысление).
Задача: поддержать активность, интерес и инерцию движения, созданную во время стадии вызова; поддержать усилия учащихся по отслеживанию собственного понимания.
Teacher: You know a lot about flora and fauna of different countries. You know the symbols of these countries. Today we'll speak about one more English speaking country and its symbol, New Zealand. Do you know the symbol of the country? I think you can guess its name when you complete the table.
2.1. Complete the table and tell about (make a review of) the symbols of these countries (Заполните таблицу и потом представьте небольшой обзор символов стран изучаемого языка и России вашим одноклассникам).
Symbols of different countries
Слайды 4-5
Countries | Animals/plants | |
1 | Russia | |
2 | The bald eagle | |
3 | Canada | |
4 | A red rose | |
5 | Scotland | |
6 | A kiwi (bird) | |
7 | A shamrock | |
8 | Australia |
Teacher: Well done. And today we'll read the text about this unusual bird - kiwi. By the end of the lesson you will be able to identify the main ideas and specific information of the text for reading, speak about one more unusual bird of the world, and even you will try to write your own poem.
Слайд 6
Текст для чтения "Новозеландский киви"
Wordlist:
- shrill - резкий, пронзительный (о звуке, голосе)
- to get one’s name after - получить свое имя от (по)...
- to feed on... - питаться чем-либо
- a beak – клюв
- to sense – чувствовать
- furry - меховой
- flesh – мякоть(плода)
- to identify – опознавать
2.2. Метод Знаю. Хочу узнать. Узнал.
На доске таблица
Слайд 7
We know | We don't know | We want to know |
Teacher: What do you know or think about the New Zealand kiwi?
(Все предлагаемые формулировки записываются учителем в 1-й столбик для общего внимания).
Teacher: What do you want to get know (to learn) about kiwi?
(Заполнение следующей графы таблицы; фронтальная работа).
2.3 Метод “Чтение с пометами”.
T: Read the text "The New Zealand Kiwi." Make the notice, using the marks
V – the information is known to you (данная информация соответствует тому, что вы знали раньше);
(+) – the information is new for you (то, что вы читаете, является для вас новой информацией);
(-) - you think this information is wrong (то, что вы читаете, противоречит тому, что вы знали раньше или думали, что знаете);
(?) – the information is not clear or you want to get more details (то, что вы читаете, непонятно, или же вы хотите получить более подробные сведения по этому вопросу).
v | + | - | ? |
2.4. Метод “Таблица INSERT”
1. T: Read the text "The New Zealand Kiwi" again and complete the table.
V | + | - | ? |
I knew it | it's new | I thought differently | It's interesting, unclear, you need to understand it |
(Индивидуальная работа: сведения из текста заносятся в таблицу кратко, что позволяет записать конспект).
Teacher: And now work in groups of 4 and discuss your results.
(Работа в группах; проговаривание и обсуждение информации, которая была записана учащимися).
Teacher: Well, I hope you are ready to present the results of your work to the class (7 минут).
(Индивидуальные высказывания; каждая группа высказывается по содержанию одного столбика, а другие группы дополняют информацию, стараясь не повторять сказанное)
3) Reflection (Размышление)
Метод “Синквейн”. Слайд 8
Задача: развивать творческие способности учащихся; учить находить самые точные слова и в краткой форме передавать смысл всего текста; тренировать навыки различения смыслов; развивать навыки письменной монологической речи.
Teacher: I propose you to write a short poem about kiwi-kiwi. It's a "Cinquain" (from French "five").The rules of its writing are:
- The first line - one word (usually a noun) - the topic
- The second line - two adjectives (to describe the topic)
- The third line - three verbs (to name the actions)
- The forth - four words (to describe your personal attitude to the topic)
- The fifth line - the synonym of the topic
Let's try to do it together first.
KIWI-KIWI
Unusual, small
Surprises, strikes, charms
That mysterious individual
Kiwi - bird
(Индивидуальная работа)
Teacher: Read your cinquans to the class, please. (индивидуальные ответы)
Teacher: Make and present the story about the kiwi bird, a symbol of New Zealand to your classmates.
(Учащиеся готовят краткие сообщения по теме - монологическое высказывание)
IV. Подведение итогов урока. Объяснение домашнее задание.
Объяснение домашнего задания.
Teacher: Your home task is to write an article about the New Zealand kiwi-bird (50-80 words) or to write a poem (Необходимо использовать всю информацию, которая обсуждалась во время урока; при написании статьи использовать различные средства информации - Интернет, энциклопедии. В статье не следует выражать собственное мнение).
Teacher: We have spoken about animals today. You worked very well. But that’s all for today and our lesson is going to be over. Your marks are...
Текст “The New Zealand Kiwi”
This strange bird is New Zealand's national symbol. Everywhere in the world, Kiwi is New Zealand, or a New Zealander. New Zealanders also like to call themselves Kiwis.
The kiwi (bird) got its name after its shrill call — "kee-wee kee-wee". It can't see well, and although it has wings, it cannot fly. Kiwis live in forests or wet places and feed on insects, worms, snails, and berries. It is unusual in at least two things. First, it is the only bird in the world that has its nostrils at the end of its long beak to find food and sense danger. Second, the female kiwi has the largest egg, in proportion to its body size. Kiwis are as big as chickens, but their eggs are almost as big as those of ostriches! There are several different species of kiwi spread over the North and South Islands of New Zealand.
The kiwi looks very much like kiwifruit — the brown furry fruit with the green flesh. Kiwi fruit comes originally from China, and in fact its original name was Chinese gooseberry. Sometime in the 1960s, kiwi fruit farmers in New Zealand decided to market the fruit overseas, but decided to give them another name. To help identify the fruit with New Zealand, they chose the name kiwi fruit. Some people call kiwifruit kiwis, but this is incorrect. New Zealanders especially find this very wrong! A kiwi is a bird or a human New Zealander; but the fruit has different names — kiwifruit or Chinese gooseberry.
While it's not easy to see the real kiwi bird, the kiwi as a symbol is everywhere: on stamps and coins, on all sorts of products, in the toy shops, on flags, everywhere, all over the world.