Цель урока: обобщение и систематизация знаний обучающихся по теме «Отборочные соревнования к Зимним Олимпийским играм в Сочи»
Задачи урока:
- Образовательные:
- углубление и расширение знаний обучающихся по теме «Отборочные соревнования к Зимним Олимпийским играм в Сочи», применение и изменение полученных знаний в практической деятельности;
- активизация лексического материала по теме «Путь к Зимним Олимпийским играм в Сочи»;
- умение воспринимать на слух и понимать краткие сообщения.
- Развивающие:
- развитие языковых, познавательных способностей обучающихся, готовности к общению во всех сферах бытия;
- развитие познавательного интереса у обучающихся, умения обобщать;
- развитие памяти, речи;
- выполнение заданий, требующих от обучающихся нетрадиционного подхода к их решению.
- Воспитательные:
- формирование нравственных представлений о патриотизме, развитие чувства гордости за достижения своей страны;
- формирование ценностного отношения обучающихся к здоровью;
- формирование навыков командной работы.
Ведущие технологии (развивающая):
- Обучение в сотрудничестве
- Игровые
Оборудование:
- 2 ИAD SMART
- 2 ноутбука
- 2 проектора
Место проведения урока: спортивный зал.
Межпредметные связи: В ходе подготовки к уроку обучающиеся использовали информацию, полученную ими из разных источников: уроки английского языка, истории, физкультуры.
Ожидаемый результат: Обучающиеся должны поделиться накопленными знаниями по теме «Отборочные соревнования к Зимним Олимпийским играм в Сочи»; получить новые сведения; проверить уровень своих знаний в ходе выполнения различных физических упражнений.
ХОД УРОКА
I. Организационный этап
Учитель физкультуры: Бабарыкина Юлия
Михайловна – Teacher 1,
Учитель английского языка: Омельченко Лениза
Раисовна – Teacher 2
Teacher 1: Класс! Равняйся! Смирно! Здравствуйте!
Teacher 2: Hello, boys and girls! Julia Michailovna has invited me to your physical training lesson and I'm glad to be here. So, we are going to have a very unusual experience “English at P.T.” but what is the theme of our lesson? Let’s watch a video and guess it.
Презентация. На экранах слайд 2. Видеосюжет. После просмотра видеосюжета идет его обсуждение и обучающиеся должны определить тему урока.
Teacher 2: Do you have any ideas?
Pupil 1: Olympic Games.
Pupil 2: Winter Olympic Games.
Teacher 2: Children, you are right! To put your ideas together the theme of our lesson is “The try-out for the Winter Olympic Games in Sochi”. (На экранах слайд 3 с этапами урока) You know, there will be Winter Olympic Games in 2014 in Sochi and we are proud of it! We start our lesson with a “cheerful exercise”, and then we have four steps of try-out for the Olympics. Now it’s Julia Michailovna’s turn and it’s time to warm up exercises.
Teacher 1: Class! Dress! Attention! Count of first, second!
Pupil 1: First
Pupil 2: Second
Pupil 3: First
Pupil 4: Second
… … …
Teacher 1: First numbers! Take two steps ahead! … Now we have two teams. Team number one! Stand out of the white line. … Teams! Put on your t-shirts (red and yellow) and choose captains and the names of your teams! … Are you ready? What is the name of the team in red t-shirts?
Pupils: Leopards!
Teacher 1: What is the name of the team in yellow t-shirts?
Pupils: Hears!
Teacher 1: We have two teams: “leopards” and “hares”! … Attention! Do cheerful exercise with the video!
На экранах слайд 4. Видеосюжет c зарядкой.
II. Активизация лексики
Teacher 2: It was really a cheerful exercise! … We start our try-out for the Olympics. Let me introduce our judges. They will score your points and help us. … Our first competition is “Olympic rings”. Put the rings of the Olympic Games in the correct order. Match the continents and Olympic rings. Julia Michailovna will explain you the physical part of the relay-race.
(Дистанция преодолевается бегом до
ограничительной стойки и обратно.)
После эстафеты:
На экране слайд 5. The Olympic rings.
Teacher 2: I see, you are excellent runners! … What do the Olympic rings symbolize?
Pupils: They symbolize five continents. Blue – for Europe, black – for Africa, red – for America, yellow – for Asia, green – for Oceania.
На экранах слайд 6. “Hockey”.
На экранах слайд 7. Зимние и летние виды спорта
перемешаны.
Teacher 2: We continue our competition and the next relay-race is called “Hockey”. It is one of the most exciting games and I hope you can play hockey, girls, can’t you? Look at the boards; you see winter and summer Olympic Games are mixed there. Pay attention! You have to sort out them into two columns “Winter sport” and “Summer sport”. Julia Michailovna, what will our contents do?
(Дистанция преодолевается с ведением шайбы
клюшкой вокруг ограничительных стоек и обратно,
и обучающиеся распределяют зимние и летние виды
спорта по двум колонкам на интерактивных досках
в эстафете. Презентация может быть выполнена в
программе “Smart” или “Power Point”(в настройках
анимации использовать «триггер»).
Команды и болельщики сочинили рифмовки.)
Team “Leopards”:
We are the champions!
Two, four, six, eight
Our team is great!
We are the champions!
North, South, East and West
Our team is the best!
Team “Hares”:
We are faster,
We are stronger
And we can run.
We are taller,
We are better
We have more fun! (Приложение 1)
После эстафеты:
Teacher 2: You are so united teams! Your chants are extremely brilliant! … Who knows more Olympic Games? Team “Leopards”! Name as many winter Olympic Games as you know in turn.
Teacher 2: Now, it’s your turn team “Hares”, name as many summer Olympic Games as you know in turn.
(Дети называют зимние и летние виды спорта по очереди, какая команда больше назовет.)
Teacher 2: Wonderful!
III. Обобщение и систематизация изученного материала
На экранах слайд 8. “Biathlon” .
На экранах слайды 9 и 10.
(Используя технику поискового чтения,
обучающимся предлагается найти ошибки в тексте и
исправить их. Работа с текстом предполагает
знание правил игры в хоккей и керлинг.)
Teacher 2:.Our next competition is “Biathlon” and I think it is the most spectacular. On the boards you see two different texts of the rules such games like hockey and curling. There are ten mistakes. You have to correct them after relay-race. Julia Michailovna, explain our participants what they are going to do.
(Дистанция преодолевается с использованием двух ледянок, когда руками держишься за ручку ледянки, а ноги стоят на ледянках, вокруг ограничительных стоек и обратно. В конце дистанции участник выполняет три броска в цель, вернувшись, находит ошибку в тексте о правилах игры в хоккей или керлинг и исправляют. У каждой команды свой текст. Ошибки можно исправлять фломастером по тексту или щелкнуть по слову, если в настройках использован «триггер»).
Teacher 2: You were amazing. I like your chants very much. Discuss in teams and tell us the rules of the games.
Team “Leopards”: The rules of curling. (Приложение
2)
… … …
Team “Hares”: The rules of hockey. (Приложение
3)
… … …
(Обучающиеся в команде рассказывают правила игр.)
Teacher 2: Great! You know the rules very well!
… … …
На экране слайд 11. “Leader”.
Teacher 2: It’s high time for captains! Come here, captains. You will watch two people talking about their favourite sports. What are they? Who guesses first let me know, raise your hands in order to show that you want to speak.
Team “Leopards”: East or West Sveta is the best! (Приложение 4)
Team “Hares”: Dasha is the champion of Russia! (Приложение 4)
На экране слайды 12-15.
(Капитаны просматривают отснятые видеосюжеты
и определяют, какими видами спорта занимаются
герои видеосюжетов. Активизация навыка
аудирования с видео поддержкой.)
IV. Подведение итогов, выставление оценок
Teacher 2: Our competitions are over and our judges will score amount of your points. You have time to relax.
(Судьи подсчитывают очки, команды отвечают на блиц – вопросы.)
Teacher 2: Blitz. Do you know the motto of the Winter Olympic Games in Sochi?
Pupils: The Olympic motto in Sochi: “Gateway to the Future”.
Teacher 2: Who knows the mascots of the Winter Olympic Games in Sochi?
Pupils: The mascots are the Polar Bear, the Hare, the Leopard.
Judges: Both teams are winners! We congratulate you! You are awarded medals. See you at the Winter Olympic Games in Sochi!
Звучит гимн.
Teacher 2: We had a very exciting try-out for the Olympics, also it was a very unusual experience of English and you were excellent! Today everybody has worked well, especially: ... I’ll put you excellent marks (good marks).
V. Домашнее задание
На экране слайд. Домашнее задание.
Teacher 2: Your homework is on the slide. Our lesson is over. Thank you for taking part in the try-out for the Olympics.