Цели урока: формирование навыка говорения о долге и обязанностях по содержанию домашних животных с использование модальных глаголов must/ mustn’t.
Задачи:
- Повторение материала прошлого урока “Housework”, повторение времени Past Simple в утвердительных и отрицательных предложениях, повторение неправильных глаголов, развитие навыка предсказать содержание рассказа по картинке (predicting),
- Развитие навыка дополнить незаконченный отрывок рассказа, развитие навыка составления диалога по образцу, развитие навыка перевода с русского языка на английский, развитие навыка письменной речи- написать инструкцию по содержанию животного, развитие навыка аудирования – выслушать инструкцию по содержанию домашнего животного и навыка догадки – угадать его.
Воспитательные задачи: прививать чувство ответственности за своего питомца, бережного и внимательного к нему отношения, воспитывать самооценку, учить работать в сотрудничеств е- в парах, в команде, доброжелательному отношению к высказываниям своих товарищей.
Новый речевой материал: clean up after your pet, house-train your pet, leave a dog on the playground.
Новая грамматическая форма: must/ mustn’t.
Оборудование: (приложение 1)
- Интерактивная презентация;
- Интерактивная доска как инструмент;
- Иллюстрации;
- Диск к УМК;
- Компьютерное обеспечение;
- Текст песни;
- Учебник.
Работа индивидуальная, парная, групповая, ролевая игра - диалог мамы и сына (дочери) о том, как ухаживать за домашним питомцем, игра "угадай домашнее животное", здоровье сберегающие технологии – зарядка.
Ход урока
I. Приветствие.
Учитель: Hello, children. How are you today? (Спрашиваю несколько учеников.)
Ученик: I’m fine, thank you.
Учитель: And you?
Ученик: Thank you. I’m fine too.
Учитель: let`s sing a song about dreams. (на столах лежит текст песни, звучит музыка, учащиеся поют песню). Песня о животных.
II. Основной этап.
Учитель: Let’s revise some material from the last lesson. We learned Past Simple Tense. Look at the board? Please and tell me how do we form it? (слайд с таблицей простого прошедшего времени). Презентация – приложение 1
V – | V2 |
Do – | did |
Feed – | fed |
Take – | took |
Make – | made |
Give – | gave |
Have – | had |
Leave – | left |
Keep – | kept |
(на интерактивной доске учащиеся прописывают вторую форму глаголов)
Are these verbs regular or irregular? Who can answer?
Ученик: Irregular.
Учитель: Right you are.
Repeat them all together after me.
Ученики повторяют глаголы за учителем.
Учитель: And do you remember the past simple form of regular verbs?
Ученики: к основной форме глагола добавляется окончание –ed.
Учитель: ОК. Now tell me, please, the following verbs in the Past Simple:
Интерактивная доска (совмещаем глагол и его форму для простого прошедшего времени)
Water, walk, brush, clean, train, bath , play.
Учитель: Do you remember how the negative form looks like.
Ученики: did not +V.(основная форма глагола). Презентация.
Учитель: Form the negatives from the following verbs: do, feed, take, make, give, have, leave, keep, water, brush, clean, train, bath, play. (устно)
Ученики образуют отрицательную форму глаголов в Past Simple.
Учитель: Now you are ready to answer my question: What did you do or didn’t you do yesterday?
Учащиеся составляют предложения на компьютерах, а затем отвечают.
Use the correct form of the verbs. Make positive and negative sentences.
- Yesterday
- Last week
- Last month
- Last Sunday
- I
- she
- he
- we
- they
- you
- do the washing up
- do the dusting
- do the hoovering
- do the shopping
- do the cooking
- water the plants
- feed my pet
- make my bed
- take out the rubbish
- walk my dog
- play with my pet
- brush my dog
- want to do my home task
- bath my dog
- leave my dog alone on the playground.
Учитель: Now please, ask your neighbor about what did he do yesterday? (работа в парах: учащиеся спрашивают друг друга)
Физминутка: разминка. Now listen to carefully and say the name of animals. Загадки про животных. Приложение 2.
Учитель: That’ll do. Thank you. Now we’ll talk about what you must do and mustn’t do if you have got a pet. Look at the slide, please. At first I want to tell you about modal verb «Must». Look! (слайд презентации)
We use must or mustn’t to express duties and obligations (долг и обязанность).
- I/ you/ he/she/it/ we/ they
- must
- mustn’t
- play with your dog.
- Dogs like playing with boys and girls.
- give your dog chocolate.
- Chocolate is not good for dogs
Учитель: Translate the sentences:
- You must play with your dog.
- You mustn’t give your dog sweets and chocolate.
Учитель: Let's talk about how to look after (ухаживать) your dog, what you must and mustn’t do if you have got a dog. Make as many sentences as you can on your computers. (составляем предложения на компьютере)
- You must
- You mustn’t
- walk your dog twice a day.
- give your dog sweets and chocolate.
- feed it.
- give it too much food.
- brush it.
- bath it.
- play with it.
- clean up after it.
- house-train it.
- take it to the vet if it is ill.
- brush your dog’s teeth.
- clean its ears.
- have it in your bed room
- leave your dog alone on the playground.
Ученики составляют предложения и читают их.
Учитель: Thank you. Well done.
Учитель: Thank you. Now, please, open your books, page 100-101 and look at the picture attentively. Whom can you see in the picture?
Ученик: I think, a boy and his mum
Учитель: Right. It’s Max and his mum. And they have a dog. Now you are going to read the story about Max and his dog. What do you think the story will be about? Did Max want to have a dog? Did he want to look after it?
Ученики: I think, he wanted to have a dog, but he didn’t want to look after it.
Учитель: Children, read the text from ex. 2a, page 101 and match the paragraphs to the pictures. Match the letter of a paragraph to the number of a picture. Who is the first, raise your hand.
Ученики: Picture 1 – letter d, picture 2 – letter b, picture 3 – letter a, picture 4 – letter c.
Учитель: Correct.
Учитель: Now form 4 groups. Try to complete the paragraphs of the text in ex. 2a, page 101. Group 1 – paragraph A, group 2 – paragraph B, group 3 – paragraph C, group 4 – paragraph D.
Ученики работают над составлением продолжения текстов. Через 3 минуты команды читают текст по очереди так, чтобы получился связный рассказ.
Учитель: Is this story typical? Are you like Max? Or are you a good pet-owner?
What you must do to look after your pet?
Ответы учеников: I think I’m not like Max. I like my cat. And always look after it. I must feed it, play with it, brush it.
Другие ответы учеников.
Учитель: Thank you for your answer. Now let’s translate some sentences from Russian into English. (Ex. 3, page 101). Don’t forget to use must/ mustn’t .After that tell me, please, what pets these instructions are for? ( на доске слайд с примерами перевода предложений).
- Нельзя давать ей хлеб.
- Кормить ее нужно зерном.
- У нее должен быть небольшой пруд, где она может плавать.
- Вода в пруду должна быть чистой.
Ученики переводят. Отвечают на поставленный вопрос.
Учитель: At the end of the lesson let’s have a play. Task to each group – think of a pet and prepare 4-5 instructions about how to look after it. Each group reports their instructions , the others listen and guess what pet these instruction are for. I give you 3 minutes to prepare.
Подготовившись, ученики отвечают: одна команда зачитывает инструкции, другие отгадывают животное.
III. Заключительная часть урока.
Учитель: Thank you very much for your work. Write down your home task.
Student’s book, ex. 4 on page 101, ex. 1 and 2, on page 64 in the workbooks. Next time we’ll talk about virtual pets. See you soon. Good-bye.