When the cat's away, the mice will play

Разделы: Иностранные языки


Цели урока: формирование навыка говорения о долге и обязанностях по содержанию домашних животных с использование модальных глаголов must/ mustn’t.

Задачи:

  1. Повторение материала прошлого урока “Housework”, повторение времени Past Simple в утвердительных и отрицательных предложениях, повторение неправильных глаголов, развитие навыка предсказать содержание рассказа по картинке (predicting),
  2. Развитие навыка дополнить незаконченный отрывок рассказа, развитие навыка составления диалога по образцу, развитие навыка перевода с русского языка на английский, развитие навыка письменной речи- написать инструкцию по содержанию животного, развитие навыка аудирования – выслушать инструкцию по содержанию домашнего животного и навыка догадки – угадать его.

Воспитательные задачи: прививать чувство ответственности за своего питомца, бережного и внимательного к нему отношения, воспитывать самооценку, учить работать в сотрудничеств е- в парах, в команде, доброжелательному отношению к высказываниям своих товарищей.

Новый речевой материал: clean up after your pet, house-train your pet, leave a dog on the playground.

Новая грамматическая форма: must/ mustn’t.

Оборудование: (приложение 1)

  1. Интерактивная презентация;
  2. Интерактивная доска как инструмент;
  3. Иллюстрации;
  4. Диск к УМК;
  5. Компьютерное обеспечение;
  6. Текст песни;
  7. Учебник.

Работа индивидуальная, парная, групповая, ролевая игра - диалог мамы и сына (дочери) о том, как ухаживать за домашним питомцем, игра "угадай домашнее животное", здоровье сберегающие технологии – зарядка.

Ход урока

I. Приветствие.

Учитель: Hello, children. How are you today? (Спрашиваю несколько учеников.)

Ученик: I’m fine, thank you.

Учитель: And you?

Ученик: Thank you. I’m fine too.

Учитель: let`s sing a song about dreams. (на столах лежит текст песни, звучит музыка, учащиеся поют песню). Песня о животных.

II. Основной этап.

Учитель: Let’s revise some material from the last lesson. We learned Past Simple Tense. Look at the board? Please and tell me how do we form it? (слайд с таблицей простого прошедшего времени). Презентация – приложение 1

V – V2
Do – did
Feed – fed
Take – took
Make – made
Give – gave
Have – had
Leave – left
Keep –  kept

(на интерактивной доске учащиеся прописывают вторую форму глаголов)

Are these verbs regular or irregular? Who can answer?

Ученик: Irregular.

Учитель: Right you are.

Repeat them all together after me.

Ученики повторяют глаголы за учителем.

Учитель: And do you remember the past simple form of regular verbs?

Ученики: к основной форме глагола добавляется окончание –ed.

Учитель: ОК. Now tell me, please, the following verbs in the Past Simple:

Интерактивная доска (совмещаем глагол и его форму для простого прошедшего времени)

Water, walk, brush, clean, train, bath , play.

Учитель: Do you remember how the negative form looks like.

Ученики: did not +V.(основная форма глагола). Презентация.

Учитель: Form the negatives from the following verbs: do, feed, take, make, give, have, leave, keep, water, brush, clean, train, bath, play. (устно)

Ученики образуют отрицательную форму глаголов в Past Simple.

Учитель: Now you are ready to answer my question: What did you do or didn’t you do yesterday?

Учащиеся составляют предложения на компьютерах, а затем отвечают.

Use the correct form of the verbs. Make positive and negative sentences.

  • Yesterday
  • Last week
  • Last month
  • Last Sunday
  • I
  • she
  • he
  • we
  • they
  • you
  • do the washing up
  • do the dusting
  • do the hoovering
  • do the shopping
  • do the cooking
  • water the plants
  • feed my pet
  • make my bed
  • take out the rubbish
  • walk my dog
  • play with my pet
  • brush my dog
  • want to do my home task
  • bath my dog
  • leave my dog alone on the playground.

Учитель: Now please, ask your neighbor about what did he do yesterday? (работа в парах: учащиеся спрашивают друг друга)

Физминутка: разминка. Now listen to carefully and say the name of animals. Загадки про животных. Приложение 2.

Учитель: That’ll do. Thank you. Now we’ll talk about what you must do and mustn’t do if you have got a pet. Look at the slide, please. At first I want to tell you about modal verb «Must». Look! (слайд презентации)

We use must or mustn’t to express duties and obligations (долг и обязанность).

  • I/ you/ he/she/it/ we/ they
  • must
  • mustn’t
  • play with your dog.
  • Dogs like playing with boys and girls.
  • give your dog chocolate.
  • Chocolate is not good for dogs

Учитель: Translate the sentences:

  • You must play with your dog.
  • You mustn’t give your dog sweets and chocolate.

Учитель: Let's talk about how to look after (ухаживать) your dog, what you must and mustn’t do if you have got a dog. Make as many sentences as you can on your computers. (составляем предложения на компьютере)

  • You must
  • You mustn’t
  • walk your dog twice a day.
  • give your dog sweets and chocolate.
  • feed it.
  • give it too much food.
  • brush it.
  • bath it.
  • play with it.
  • clean up after it.
  • house-train it.
  • take it to the vet if it is ill.
  • brush your dog’s teeth.
  • clean its ears.
  • have it in your bed room
  • leave your dog alone on the playground.

Ученики составляют предложения и читают их.

Учитель: Thank you. Well done.

Учитель: Thank you. Now, please, open your books, page 100-101 and look at the picture attentively. Whom can you see in the picture?

Ученик: I think, a boy and his mum

Учитель: Right. It’s Max and his mum. And they have a dog. Now you are going to read the story about Max and his dog. What do you think the story will be about? Did Max want to have a dog? Did he want to look after it?

Ученики: I think, he wanted to have a dog, but he didn’t want to look after it.

Учитель: Children, read the text from ex. 2a, page 101 and match the paragraphs to the pictures. Match the letter of a paragraph to the number of a picture. Who is the first, raise your hand.

Ученики: Picture 1 – letter d, picture 2 – letter b, picture 3 – letter a, picture 4 – letter c.

Учитель: Correct.

Учитель: Now form 4 groups. Try to complete the paragraphs of the text in ex. 2a, page 101. Group 1 – paragraph A, group 2 – paragraph B, group 3 – paragraph C, group 4 – paragraph D.

Ученики работают над составлением продолжения текстов. Через 3 минуты команды читают текст по очереди так, чтобы получился связный рассказ.

Учитель: Is this story typical? Are you like Max? Or are you a good pet-owner?

What you must do to look after your pet?

Ответы учеников: I think I’m not like Max. I like my cat. And always look after it. I must feed it, play with it, brush it.

Другие ответы учеников.

Учитель: Thank you for your answer. Now let’s translate some sentences from Russian into English. (Ex. 3, page 101). Don’t forget to use must/ mustn’t .After that tell me, please, what pets these instructions are for? ( на доске слайд с примерами перевода предложений).

  1. Нельзя давать ей хлеб.
  2. Кормить ее нужно зерном.
  3. У нее должен быть небольшой пруд, где она может плавать.
  4. Вода в пруду должна быть чистой.

Ученики переводят. Отвечают на поставленный вопрос.

Учитель: At the end of the lesson let’s have a play. Task to each group – think of a pet and prepare 4-5 instructions about how to look after it. Each group reports their instructions , the others listen and guess what pet these instruction are for. I give you 3 minutes to prepare.

Подготовившись, ученики отвечают: одна команда зачитывает инструкции, другие отгадывают животное.

III. Заключительная часть урока.

Учитель: Thank you very much for your work. Write down your home task.

Student’s book, ex. 4 on page 101, ex. 1 and 2, on page 64 in the workbooks. Next time we’ll talk about virtual pets. See you soon. Good-bye.