"Обучение письменной речи". 5-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 5


Цели урока: развитие навыков письменной речи.

Задачи:

Обучающая:

– развитие навыков устной речи с опорой на картинки;
– активизация лексики, необходимой для написания письма;
– развитие навыков чтения;
– развитие навыков аудирования;
– развитие навыков письменной речи;
– развитие навыков работы в сети интернет;
– развитие навыков работы с электронным почтовым ящиком.

Развивающая:

развитие навыков парной работы;
– развитие внимания.

Воспитывающая:

– воспитание уважения к мнению других.

Оснащение: интерактивная доска, УМК, раздаточный материал, презентация в Power Point, колонки для воспроизведения звука, компьютеры.

Формы работы: фронтальная, парная, самостоятельная.

Методы обучения: беседа, работа с раздаточным материалом, работа с пройденной лексикой, работа по картинкам, выполнение упражнений.

Ход урока

I. Greeting, warm up

Teacher: Good morning, everybody! Glad to see you, dear friends! Let's start our English lesson.

II. Active presentation (pre-task)

Teacher: I would like you to look at the blackboard. What can you see in the picture? Приложение. (Слайды 1–2)

 

Teacher: “What can you do during holidays?”

Children: swim, sunbathe, play games, go for a walk…. (Слайд 3)

Teacher: “Today we are going to write e-mails, where we will tell our friends about our summer holidays. Do you know the difference between a letter and an e-mail?” (slide 4–6)

Teacher: “Before we write an e-mail, we have some tasks.

First, I want to suggest you reading an example of an e-mail. But all the parts of it are mixed. You must put them into the right order. To do it you may need the translation of some words.”

Slide 10

(Слайд 10 слова с переводом, которые могут вызвать трудность при работе с письмом, слова озвучиваются по мере появления на доске.)

Task 1.

Teacher: “Let’s read the words all together.” Slide 10

(Spent(spend-spent-spent), visit (visited), a lot of, ocean, during, went (go-went-gone) skiing).

Task 2.

Teacher: “Have a look at the blackboard. You can see some parts of the letter. Your task is to put them in the right order.” (Слайд 8)

1) Last summer I had a wonderful time, because I spent a month in Australia! I went there with my mum and dad. First we visited my uncle who lives in Canberra, the capital of Australia. Then we spent a week in the mountains. The weather was cold there and there was a lot of snow. We went skiing every day. After that we went to the ocean. We saw different fish and a lot of other sea animals. I liked swimming in the ocean very much.

2) Best wishes,
Steve

3) London, UK
9 February 2011

4) How long are your summer holidays? What do you usually do during the holidays? Where did you go last summer? What did you do there?

Thank you for your letter. I am glad that you had a good time during the winter holidays.

5) Dear Sasha,

Task 3.

Teacher: “Now please check the task in pairs, student A reads the first part, student B reads the second part, student A reads the third part, student B reads the fourth part.”

Task 4.

Teacher: “Now let’s read the letter together.” Student N reads the final letter.

Task 5.

Teacher: “Now I want you to look at the blackboard and listen to the letter.”(слайд 9)

London, UK
9 February 2011

Dear Sasha,

Thank you for your letter. I am glad that you had a good time during the winter holidays.

Last summer I had a wonderful time, because I spent a month in Australia! I went there with my mum and dad. First we visited my uncle who lives in Canberra, the capital of Australia. Then we spent a week in the mountains. The weather was cold there and there was a lot of snow. We went skiing every day. After that we went to the ocean. We saw different fish and a lot of other sea animals. I liked swimming in the ocean very much.

How long are your summer holidays? What do you usually do during the holidays? Where did you go last summer? What did you do there?
Best wishes,
Steve

Task 6.

Teacher: “I want you to have a look at the blackboard and tell me:

– Where we write the address

– Where we write the date”

Some students answer.

Teacher: “Look at the screen, please. We write the address in the right upper corner, and below it the date”. Правила написания письма даются в формате ЕГЭ (ГИА).

III. Practice.

Part one (information technologies).

Teacher : “Now it’s your turn to write an e-mail. First let’s open the Internet. We’ll do it with the help of the program Mozilla Firefox.” (Учитель показывает на доске ярлык данной программы).

Teacher: “Чтобы написать электронное письмо, вам, прежде всего, следует завести свой электронный почтовый ящик, с которого вы впоследствии сможете отправлять письма в любой конец света. Ваше письмо дойдет до адресата в считанные секунды. Электронный ящик можно завести в разных системах, google, yandex… Чтобы запустить одну из систем, например, yandex, наберите в командной строке “yandex.ru”, откроется домашняя страница этого сайта (учитель сопровождает свой рассказ демонстрацией на доске того, что необходимо будет сделать каждому ученику). Найдите в верхнем правом углу слово “войти в почту” и нажмите на него левой клавишей мышки. В правом верхнем углу появится слово “завести почту”, на котором вам надо также щелкнуть левой клавишей мышки. Система yandex предложит вам зарегистрироваться. Шаг 1 – введите свое имя. Шаг 2 – введите свою фамилию. Шаг 3 – придумайте свой логин (например, Ilya_Ivanov). Ваш логин будет Ilya_Ivanov@yandex.ru, его надо запомнить. Теперь нажмите “далее”. Вам предлагается придумать пароль, например “school” и его подтвердить, т.е. набрать этот пароль еще раз. В строчке “секретный пароль” необходимо ответить, какой вопрос вам следует задать, если вы вдруг забудете свой пароль и захотите его восстановить. Вы можете сформулировать свой вопрос, например “имя моей мамы”. В строчке “ответ” вы пишете ответ на свой вопрос. Если у вас есть мобильный телефон, введите его номер. В случае восстановления вашего пароля, служба поддержки сайта отправит его вам на телефон”. Теперь вам осталось только ввести символы с картинки слева и нажать “зарегистрироваться”. Теперь вы стали обладателем электронного почтового ящика”.

Part two (English and information technologies).

Teacher: “Have you got your message box now? Open it. Find the word “write an e-mail”, push it. You can see two lines: the address and the subject. What is the subject of our e-mail?”

Children: “The subject is summer holiday”.

Teacher: “ In the line “address” write my email address Helen@yandex.ru. So, now write your email about holidays to me. And I’ll go around and help you if you need. On the blackboard there are words which can help you to write about your holiday” (slides 5, 6. По выполнению задания учитель с помощью электронного носителя переносит письмо одного из учеников на главный компьютер и выводит его на интерактивной доске.)

Teacher: “Look at the screen, please. You can see an e-mail of N. How do you like it? Is the address in the right place?”

Children: “Yes or No”

Teacher: “Is the date in the right place?” “ Are there any mistakes?”

Now look at your e-mails once again, correct the mistakes and check your works in pairs.

After that send your e-mails to me on my address helenbal@yandex.ru . You will get the marks for your e-mails on the Internet”.

Чтобы прочитать мой ответ, вам будет необходимо открыть свой электронный почтовый ящик и нажать “входящие”. Вы увидите все новые сообщения. Чтобы выбрать одно из сообщений (они будут справа в столбике), нажмите на него, и оно откроется.”

Teacher: “So, what have we learnt today? Now we can use the Internet, we have our message boxes and we can write e-mails. If you have any problems, write to me an e-mail and I will answer to you.

IV. Home-task.

Teacher: “Your home-task is to write a letter about your weekend and send it to me.

V. Ending the lesson

– Our lesson is coming to an end. I think you’ve learned much interesting.

You will get the marks for your e-mails on the Internet. For now it is all. The lesson is over. Have a good day.