Класс: 4 «В».
Тема урока: «Hobbies»
Тип урока: урок обобщения и систематизации изученного материала.
Длительность: 45 минут.
Цель урока: закрепление имеющихся у учащихся знаний по теме «Хобби», контроль диалогической и монологической речи учащихся по данной теме.
Задачи:
- Образовательные: развивать навыки диалогической и монологической речи. Практиковать учащихся в чтении, письме и аудировании. Контроль орфографического навыка. Систематизировать учебный материал.
- Развивающие: расширять общий кругозор, развивать речевой аппарат, слухопроизносительные навыки, внимание, память.
- Воспитательные: воспитывать уважительное отношение к речи партнера, повышать общую культуру общения.
Оформление и оборудование: оформленная доска, магнитофон с аудиозаписью, игрушечная посуда для диалогов.
Раздаточный материал: карточки с заданиями на знание лексики по теме, карточки с кроссвордами.
Ход урока
1. Приветствие.
Good morning, boys and girls! How are you? I’m glad to see you. Sit down, please.
2. Речевая разминка.
What’s the date today? What’s the weather like today? (1 мин.)
3. Объявление темы и цели урока.
You have already learnt a lot of interesting things on the topic “Hobbies”. We can speak about theatre, cinema and books. Today we are going to revise all we have learnt. (1 мин.)
4. Фонетическая зарядка.
Let’s revise some difficult words. Say after me: collection, thematic, theme, specialist, specialize, performance, ballet, feature, documentary, success, library. (2 мин.)
5. Проверка домашнего задания: диалогическая речь.
Let’s check up your homework. At home you have prepared dialogues about your hobbies. (15 мин.)
6. Чтение.
Now open your books at page 303 exercise 16: choose and read aloud the words on the topic “Hobbies”. I give you one minute to look through the words. Who is ready? (4 мин.)
Be fond of, be proud of, be born, also, quarter, cartoon, success, mean, special, audience, screen, besides, cinema, create, full of, stamp, seat, collection, coin, performance, rise, stage, documentary, thematic, badge, though, theatre, travelling, growing flowers, feature film, fiction, library, true, novel, boring, whatever, wherever.
7. Работа с раздаточным материалом.
We all have hobbies. And famous people also have different hobbies. Try to match people with their hobbies. Use “I think…; To my mind…; I’m sure…; It seems to me…” Then read.
Famous people and their hobbies
1. John Travolta |
a. Dancing, collecting dolls |
2. Brad Pitt |
b. Horse-racing |
3. David Beckham |
c. Painting |
4. Britney Spears |
d. Playing polo |
5. Enrique Iglesias |
e. Nature, architecture |
6. Will Smith |
f. Shopping, photography |
7. Prince Harry |
g. Playing chess |
8. Queen Elizabeth 2 |
h. Sleeping, going to the beach |
9. Paul McCartney |
i. Playing golf and football |
10. Orlando Bloom |
j. Flying, driving, music |
1-j, 2-e, 3-I, 4-a, 5-h, 6-g, 7-d, 8-b, 9-c, 10-f
Ученики читают, а потом проверяют с голоса учителя. How many right answers have you got? … is the winner. (6 мин.)
8. Здоровьесберегающие технологии.
Песня «Mr. Crocodile». Let’s have a rest and sing our song. (4 мин.)
Never smile at a crocodile.
No, you can’t get friendly with a crocodile.
Don’t be taken in by his welcome grin.
He’s imagining how well you’d fit within his skin.
Never smile at a crocodile.
Never tip your hat and stop to talk awhile,
Never run! Walk away.
Say goodnight, not goodday!
Clear the isle. Never smile at Mr Crocodile.
9. Письмо.
Раздать карточки с кроссвордами по теме. Children, you know a lot of words on the topic “Hobbies”. In order to revise them, I give you crosswords. You have several minutes. (3 мин.)
Подготовить 5 вариантов кроссвордов:
- 1 вариант: программа, опера, танцы, балет, значок
- 2 вариант: коллекционирование, кино, чтение, марки, садоводство
- 3 вариант: коллекция, экран, сцена, документальный, роман
- 4 вариант: специализироваться, пение, тема, коллекционер, библиотека
- 5 вариант: тематический, коллекционировать, монета, мультфильм, особенный
10. Монологическая речь.
I think, you are ready to speak about hobbies. Answer my questions.
What is hobby?
Name some hobbies people can have.
What can people collect?
Say all you can about your hobby. (6 мин.)
11. Объявление домашнего задания (1 мин.)
12. Подведение итогов. Выставление оценок. (2 мин.)