Урок английского языка с информационно-коммуникативными технологиями "My family and my friends". 6-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 6


Технологии:

  • была использована интерактивная доска;
  • была использована заранее созданная презентация (MS Power Point);
  • были использованы Интернет ресурсы;
  • был использован CD “Несерьезные уроки” – английский язык для детей 6-11 лет (шаг 3).

Цели урока: совершенствование грамматических навыков; активизация навыков работы с текстом и навыков монологической речи с опорой на текст.

Задачи:

  • Образовательные:
    • обучать говорению на основе текста;
    • совершенствовать грамматические навыки по теме «The Simple Present Tense»;
    • развивать умение говорить на уровне подготовленного монологического высказывания по теме «Моя семья».
  • Развивающие: развивать культуру публичного выступления.
  • Воспитательные:
    • повышать мотивацию учащихся к изучению английского языка;
    • воспитывать чувство любви и уважения к семье, к родителям, к Родине и к изучаемому языку.

Тип урока: обобщающее повторение;

Оборудование: мультимедийная презентация, компьютер, проектор, интерактивная доска, тематические картинки, учебник «Английский язык» 6 кл. О. В. Афанасьевой и И. В. Михеевой

ХОД УРОКА

Этапы урока и содержание Время

1.

I. Организационный момент

– Good morning, boys and girls. (Good morning, ...!)
– I am glad to see you. (We arc glad to see you too.)
– How are you? (We are fine, thanks. And how are you?)
– I'm fine thank you.
– Who is absent today? (All pupils are present)
– And who is on duty today? (Masha are on duty today.)

2 мин.

2.

II.

– Children! The weather is also fine, isn`t it? (Yes, it is). Can you describe me the weather today?
What date is it today? What day is it today?

– The theme of our lesson is “Му friends and my family”. We shall revise the Present Simple tense, then we`ll speak about your friends and your family and work with the text about Mary Barker.
I think we can start.

2 мин.

3.

III. Фонетическая зарядка

1. Prepare your tongues for our work. Please, repeat after me.

[fæ] – family, [ðə] – mother, father, brother, [peə] – parents, [Λ] – brother, mother, son, uncle [sI] – sister, [a: ] – aunt, father, [d:] – daughter, granddaughter  [t∫I] – children;

Компьютерные технологии  (Презентация)  

2. I want you to look at the screen. Can you read the following words?

[`pærent] –  parent                                               [`waif] – wife                                       [`sΛn] – son
[`brΛðə] – brother                                                 [`hΛzbənd] – husband                      [`grændsΛn] – grandson
[t∫aild] – child                                                        [`sistə] – sister
[`kΛzn]  – cousin                                                   [`græni] – granny
[`fa:ðə] – father                                                     [`grændmΛðə] – grandmother
[`mΛðə] – mother                                                 [`grænd `fa:ðə] – grandfather
[`do:tə] – daughter                                                [`fæmili] – family
[`grænd`do:tə] – granddaughter                         [`frend] – friend

5 мин.

4.

IV. Речевая разминка

Предтекстовой этап

Now say it in English:  мой брат, мой взрослый брат, моя младшая сестра, маленький сын (дочь), наша мама, его папа, мои родители, хорошие родители, счастливая семья, большая семья, новый друг, семья и друзья, наши кузены, наша тётя и дядя

Now I'd like to ask some questions about your families.

1) Is your family big or small?                                                
2) Have you got a sister?                       
3) Have you got a brother?
4) What` s your mother's name?
5) How old is she?
6) Do you go to school?
7) Can you play football?
8) Can your mother ride a bike?
9) Do you play the piano?
10) Does your father drive a car?
 

4 мин.

5.

V. Совершенствование навыков изучающего чтения  (компьютерные технологии)

– Today we have a text for reading about Mary and her family. Open your textbooks: p. 35 ex.7. You have only 2 minutes for reading. After reading we shall do some exerсises.

Послетекстовый этап. Упражнения на контроль понимания прочитанного.

– Now read the question find the right answer: (Презентация)

1. How old is Mary?

a. Mary is 10.
b. Mary is 13.

2. Does Mary live in London?

a. No, she doesn’t.
b.Yes, she does.

3. Where does Mary live?

a. She lives in Glasgow.
b. She lives in Leeds.

4.  How many brothers and sisters does Mary have?

a. Mary has two brothers and two sisters.
b. Mary has a sister and two brothers.

5. What do they like to do?

a. They like swimming, riding a bike, playing tennis.
b. They like dancing, listening to music, playing football.

6. Where does the family go on Sundays?

a. They go to the swimming bath.
b. They go to the zoo.

2. Correct the sentences:   (Презентация)

  • Mary has classes six days a week.
  • Mary has a small family.
  • Mary’s mother is Ann.
  • They have a cat and a dog.
  • In the evening Mary plays computer games and dance.

3. Find in the text the English for: (Презентация)

– У меня занятия пять дней в неделю;
– Мои родители и я – хорошие друзья;
– Я обычно помогаю родителям;
– Моя семья и я иногда ходим в кино.

2+8 мин.

6.

VI. Тренировка грамматических навыков  (игровая технология)

– Now I want you to play with me. I will say the sentences in the Simple Present tense and  you are to change the sentences to describe your friend. Imagine it is your (friend Mary, your sister Kate, your brother Boris, your aunt…, your…

Игра «Расскажи о своем друге, родственнике» 

Учитель предлагает учащимся прослушать предложения, изменить их, рассказывая о своем друге, родственнике. Учитель показывает тематические картинки с изображениями людей.

– I go to the park every day. (My friend goes to the park every day.)
– I have English lessons on Monday and on Tuesday. (She has English lessons on Monday and on Tuesday.)
– I have a small family.  (He has a small family.)
– They give me a cup of tea.  (He gives me a cup of tea.)
– I get up at seven o'clock.  (Jake gets up at seven о`clock.)
– I like my family very much. (She likes her family very much.)
– They help their Granny. (He helps his Granny.)

5 мин.

7.

VII. Физкультминутка  (здоровьесберегающая  и игровая технологии)

– Now let us have a rest. Let`s have a little fun.

Up'n down, up'n down.                                       Fingers, fingers
Which is the way to London town                     Toes, toes
Where? Where?                                                 Eyes, eyes
Up in the air?                                                      Nose, nose.
Close your eyes – And you are there! 

– Good! It seems to be enough to relax you.

2 мин.

8.

VIII.  Презентация творческих проектов уч-ся по теме «My family» (коммуникативная технология)

– Let's check up your home task. Who will start?  – I want you to tell us about your family. You may use the pictures and the photos of your family and the pictures of your family tree. Who wants to talk about the family? We shall listen to your stories all together.

Учащиеся по очереди выходят к доске и представляют рассказы о сво­их домашних. Во время рассказа ученики показывают рисунки и фотографии. Учитель обращает особое внимание детей на их ошибки.

– Well done. Your stories are rather interesting and informative. Thank you very much for your stories.

10 мин.

9.

IX. Работа с лексикой  по теме (игровая технология)

– Now let us play again. Look at the blackboard. Here are the words about the family. Put the words in the correct order to make up the true sentences.

Учащиеся делятся на 2 команды. На доске даны на стикерах слова, из которых нужно правильно составить предложение. Побеждает команда быстрее справившаяся с заданием.

  • like, he, does, good, music?
  • tennis, in, the,  park, play ,they.
  • goes, on, Saturday, to, school, my, friend.
  • does, in, Kiev, your, cousin, live?                            

Резерв: упр. 21 стр. 41 р.т., песенка! 

3 мин.

10.

X. Итог, домашнее задание и рефлекия

– That is all for today. What did we speak about today?
– What words did we use to speak about you and your family?
– Write down your homework: ex. 9, p. 53. I’m pleased and proud of  your work. Thank you very much, children. Your marks are…  
– The lesson is over.

One, two, three,
One, two, three,
I like school
And school likes me
Good bye!                                                                          

2 мин.