Урок с ИКТ "Сколько стран, столько и обычаев"

Разделы: Иностранные языки


Цели: Активизация лексического материала по теме “Сколько стран, столько и обычаев”, систематизация знаний об отдельных фактах истории Великобритании, США и России, их главных городах, символах, знакомство с биографиями знаменитых людей этих стран.

Задачи:

Учебная:

  • совершенствование грамматических навыков: способы выражения будущности в современном английском языке,
  • совершенствование навыков чтения с целью извлечения необходимой информации,
  • формирование орфографических навыков,
  • развитие монологической речи учащихся, формирование лексических навыков.

Воспитательная:

  • развитие культурного уровня учащихся,
  • развитие интереса к изучению английского языка,
  • воспитание толерантности к иноязычной культуре.

Развивающая:

  • развитие аналитических способностей,
  • развитие умения логически мыслить, рассуждать, описывать.

Оборудование: картинки флагов России, Великобритании, Америки, карточки с заданиями, фотографии разных видов транспорта, аэропорта Шереметьево, достопримечательностей России, Великобритании, Америки, Афанасьева О.В., Верещагина И.Н. Учебник для V класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий. М.: Просвещение,2008.Урок 5, книга для учителя к УМК Афанасьевой О.В., Михеевой И.В. для V класса, Наговицина О. В. Поурочные разработки по английскому языку к УМК И.Н. Верещагиной, О.В. Афанасьевой для Vкласса. М.: ВАКО, 2004, Е. А. Барашкова Грамматика английского языка. Сборник упражнений (часть 1), Мультимедийная установка.

Ход урока

I. Организационный момент.

1. Приветствие.

Teacher: Good morning, boys and girls! I am glad to see you!

Pupils: We are glad to see you too!

2. Объяснение целей урока

Teacher: Today we shall continue to study the topic “So many countries, so many customs” and you will read a text to learn more about traditions and customs. We are going to practice Future Indefinite Tense, the phrase to be going to…, Present Continuous Tense.

At the beginning of the lesson let’s revise how to read some words.

II. Введение в коммуникацию.

Фонетическая зарядка.

Teacher: First let’s revise some words. How many words from the Unit “So many countries, so many customs” do you know? Look at the blackboard. You see phonetic sounds. Name the words from our topic with these sounds.

На доске в транскрипции написаны слова:

fast train
information
camera
slow train
traveler
passport
arrival
ideparture
check in
customs
customs officer
control

III. Речевая разминка (Приложение 1)

Teacher: Let’s find out the best way of traveling. Say how can people travel?

Teacher: Which is the quickest method of traveling?

IV. Развитие умения логически мыслить, рассуждать, описывать.

Teacher: Let’s go to the airport then.

Teacher: We are at the airport now. Look at the pictures. What do you think they mean?

Teacher: We are in Moscow now. Who can describe me the flag of Russia?

Teacher: Name me places in Moscow where you would like to take your friend.

Teacher: Do you remember any facts about the Russian history? Then answer the following questions.

Ex 6 a) p 64

Teacher: Now we are in London in Great Britain. Who can describe me the flag of Great Britain?

Teacher: Name the places in London where you would like to take your friend?

Teacher: I hope you remember such places of interest as Trafalgar Square, The British Museum, and Hyde Park. Try and answer the following questions about these places.

Ex 3 p 63

Teacher: Now let’s speak about British history

Ex 6 b) p 65

Teacher: Now we are in America. Who can describe me the flag of America?

Teacher: Look at the pictures and say in what countries these buildings are.

Teacher: Now let’s speak about the history of the USA

Ex 6 c) p65

V. Физкультминутка.

Teacher:

My hands upon my head I place
On my shoulders, on my face
Then I put them in front of me
And gently clap 1, 2, 3.

VI. Совершенствование навыков чтения с целью извлечения необходимой информации.

Teacher: Open your books. Ex.20 p.74-77. Let’s read the text. Try and prove that every country has its own traditions and customs.

Now let’s do Ex .21 p. 77

I hope you remember that there are a lot of famous people in English speaking countries. Now we shall read some texts about Christopher Columbus, James Cook and Francis Drake. And then we shall complete the chart.

VII. Гимнастика для глаз.

VIII. Совершенствование грамматических навыков на тему: способы выражения будущности в современном английском языке.

1. Совместное формулирование правил с. 65, 66, 68.

2. Выполнение Упр. 47 стр. 36-37 Е. А. Барашкова Грамматика английского языка. Сборник упражнений (часть 1) М.: Экзамен, 2011

IX. Конец урока

1. Объяснение домашнего задания.

Teacher: Ex 20 p 74 – 75 to read the text

Ex 22 p 77 divide the text into logical parts and name them

Ex 28 p78 to write

2. Итоги урока и выставление оценок.

3. Рефлексия на урок

Teacher: Did you like our lesson today?

What was the most interesting part of the lesson?

What was the most difficult for you?

Приложение 2.