Цели и задачи:
- Учебный аспект: развитие речевых умений. Использование чтения как средства развития речемыслительной и коммуникативной деятельности.
- Развивающий аспект: развитие познавательной активности
- Воспитательный аспект: развитие уважительного отношения к героическим людям своей и других стран, осознание важности их открытий для всего человечества.
Формы работы: мини-группы, индивидуальная и фронтальная работа
Оснащение: учебник Opportunities Intermediate, наглядный и раздаточный материал у каждого в папочке, словари, ТСО, аудирование из Flying Start 4 les. 23
ХОД УРОКА
Деятельность учителя |
Деятельность детей |
Оснащение |
1. Организационный момент – Good morning, dear friends. How are you? I’m glad to see you. |
Учащиеся приветствуют учителей. |
|
2. Основная часть урока 2.1. Lately
we’ve been reading and speaking about outstanding people who sailed round the world on
their own making discoveries, who reached the summits of the highest mountains in the
world. We admired their bravery, their desire to achieve aim and to learn something new. |
Учащиеся называют фамилии и имена. |
|
What is their life like? (Is their life interesting? Is it easy or
difficult?) – How do the countries show gratitude to these people for their work? |
Учащиеся говорят о наградах, званиях, увековечивании их имен на картах и т.д. | |
– I’ve made a copy of the map of Russia and highlighted some places on it. What are these places? Who are these people? | Учащиеся находят море Лаптевых, Берингов пролив и т.д. и говорят, что это имена исследователей. | Карта России у каждого |
– We honour our Russian explorers but there are people of other nationalities who made their contribution to world science. Whose names do you know? | Учащиеся говорят о выдающихся исследователях. | |
– I think you have already guessed that our lesson today is about ... | Учащиеся называют тему ”Explorers”. | Тема на доске |
– From the folders with handouts take the material with 2 photos, please. Examine them and answer 4 questions next to them. (Приложение 3. Рисунок 1) | Учащиеся отвечают на вопросы. | |
– Do you recognize these people? Where did you learn about them? | Дети назовут имена Скотта и Амундсена. Узнали на уроках географии и/или истории. | Портреты на доске |
– Their life is worth reading and listening about again and again. Where did they travel? | Учащиеся отвечают на вопросы. | |
– Today we’ll get acquainted with these explorers of Antarctica (the Antarctic). We’ll read the text about these two explorers and use the strategy KWL. What stands behind these letters? | Дети уже использовали эту стратегию, поэтому говорят, что К - что я знаю, W – что хочу узнать, L – что узнал. | Подтема на доске |
2.2.Активизация существующих знаний по
теме – Before you read the text could you divide into 2 groups and write
everything you know about this topic under letter K. You’ve got 2-3 min. |
Учащиеся заполняют пустую таблицу KWL и потом читают свои записи. |
|
– Now I want each of you to think what you expect to learn from the
text and write down your questions under letter W. – Read out your questions, please. |
Учащиеся пишут вопросы, ответы на которые они хотят получить в тексте. | |
2.3.Работа с новым материалом – Now take the
text. (Приложение 3.
Рисунок 2) |
Учащиеся говорят, что это диаграмма Венна (два пересекающихся кольца). Ее используем, когда сравниваем два текста, героя и т.д. По бокам пишем то, что касается индивидуально каждого, а посредине, что у них общего. Дети читают и заполняют. |
Словари |
Well, after reading the text which of your questions can you answer? In
column L put a plus if the answer is found and minus if not. Where can you find this information? |
Учащиеся отмечают, на какие вопросы они получили ответы, находить недостающую информацию будут в интернете, библиотеке и т.д. | |
2.4. Первичное закрепление материала –
From the text you’ve learnt much more than just answers to your questions. Now, using
Venn’s diagram speak about Amundsen, the next student will speak about Scott and the
third will tell us what the two expeditions had in common. |
Ответы учащихся. |
|
3. Подведение итогов урока и
оценивание – What did you feel when you read the story? – Why did Scott and his men become heroes? |
Ответы учащихся. |
|
– Your home task will be to speak about 2 expeditions for a mark. Look at the rubric for assessment. What should you do to get maximum points if you want to get the highest mark? (Приложение 1) | Рубрика для оценивания устного ответа. | |
– Can anyone risk and speak and be assessed? I’ll ask your classmates to assess you. |
Находится смельчак, рассказывает, остальные его оценивают. | |
– Do you remember the beginning of the lesson? We spoke about the award for exploration. Please, take the map of the Antarctic and look at it attentively. Can you find something that is connected with our heroes? Did they deserve it? | Учащиеся находят остров Скотта и море Амундсена | Карта Антарктиды |
– Listen to what Captain Scott wrote in his diary, which was found beside his body in 1913. (Приложение 2) | Учащиеся слушают аудиозапись | Аудиозапись |
– Did you enjoy the lesson? Did you learn anything new? – At the end of the lesson I want to say that you worked very well today and your marks are… |
Рефлексия | |
Homework: in the Internet or in the library find the answers to the questions which remained without it. Speak about 2 expeditions for a mark. For those who are interested – visit the site telegraph.co.uk/news to read the full version of Scott’s letter to his wife. | Записывают домашнее задание | Запись домашнего задания |