Понимание на слух, работа с аудио-текстами в большинстве случаев представляет определенные трудности для учащихся и поэтому задания на аудирование частенько не очень любимы детьми.
Я, наоборот, очень люблю работать с аудиозаписями, считаю их очень важными в процессе изучения иностранного языка и на уроках уделяю большое внимание аудио-упражнениям (здесь имеется в виду прежде всего связные тексты на понимание, а не фонетические упражнения), используя не только предложенные в УМК, но и дополнительные материалы (песни, аудиозаписи из Интернета).
Причем, ознакомившись в свое время с методикой работы по развитию навыков понимания на слух (немецкого автора Барбары Дальхаус[1]), я всегда стараюсь соблюсти основные правила, и в том числе: большое внимание обращаю на снятие языковых трудностей перед прослушиванием и именно этой фазе уделяю много времени. Задача проста: этим мы убираем страх, добавляем уверенности и способствуем тем самым мотивации учащихся. Поэтому в моем "методическом арсенале" есть дополнительно разработанные задания к аудио-упражнениям в УМК "Английский с удовольствием" (Enjoy English), по которому мы работаем в нашей школе.
Важное замечание: Я раздаю каждому учащемуся распечатанные "activity sheets" (это моя обычная практика в работе с аудио-текстами: каждому ребенку выдается свой лист с заданиями, где он может делать пометки, при необходимости записать перевод некоторых слов, исправить себя, если при повторном прослушивании он "уловил" другой вариант ответа).
Хотелось бы представить Вам некоторые из этих рабочих листов, не по принципу хронологии учебников (5,6,7 и т.д. классы), а по типу упражнений. Сразу оговорюсь, что никаких Америк я не открываю, а просто делюсь с наработанным материалом. Все аудио-тексты взяты с CD к данному УМК.
1. Итак, иногда в упражнении авторы предлагают ряд вопросов, на которые детям надо ответить, прослушав запись.
Представляется, что более детальная разбивка задания в виде добавления некоторой информации (в дополнительных вопросах) и множественного выбора ответов снимает часть трудностей.
5-6 классы Unit 2 с.34 упр.26 (в учебнике 4 вопроса к аудио-тексту). Мой вариант:
Listening comprehension / Form 5 Unit 2
Form 5 " ___" Name:__________________________________
Listen and tick the correct variants:
1. Who has got the birthday?
- Steve
- Julia
- Catherine
- Thomas
Frank
2. What will the children arrange for their friend?
- a dance party
- a visiting the theatre
- a birthday party
- a birthday picnic
3. When will it start?
- on the 14-th of September
- on the 5-th of September
- on the 4-th of September
- on the 15-th of September
4. What are the children responsible for? (2 and more answers are possible)
- some fruit
- a birthday cake
- sweets
- juice
- sandwiches
- coke
- new music cassette
- tables
7 класс Unit 3 с.72 упр.50 (в учебнике 4 вопроса к аудио-тексту). Мой вариант:
Listening comprehension / Form 7 Unit 3 School Life and Education
Form 7 "___" Name:__________________________________
Listen to the story told by an Englishman and answer the questions:
At what age do students start school in Britain? - _____________
At what age do students finish school in Britain? Usually _________ , but many students stay till they are ___________.
What first foreign language is studied in British schools? - _______________
The second foreign languages are usually __________________________________________.
Why is it important to study Russian? - because Russia is /has a very attractive country to visitc) an important world power the world's biggest countryd) important literature and culture
Which subjects are not the same as in Russia? - ______________________________________________________________
What kind of subject is Science? - It's a mixture of___________________________________________________________
What and where does the speaker teach? - _____________________________
2. Часто я беру фразы из аудио-текста, перемешиваю их и печатаю в виде таблицы. Обычно это задания, где говорят 2 -3 персонажа. Дети в классе работают по вариантам: каждый отмечает в таблице информацию только о "своем персонаже". Можно добавить колонку для перевода некоторых фраз говорящего (как в примере № 3), если требуется проверить, насколько правильно понята информация. В "слабых" классах можно предварительно подробно разобрать английские предложения.
7 класс Unit 3 с.63 упр.4 (в учебнике таблица в 2 строки: надо записать, что разрешается и не разрешается Джорджу). Я предлагаю детям таблицу, где по вариантам (одни отвечают за Джорджа, другие за информацию о брате) они должны отметить, что относится к их "персонажу".
Listening comprehension/Form 7 Unit 3
Form 7 " ___" Name:__________________________________
George is speaking about his problems and about his brother. Who is allowed to do what?
Fill in the table. George = G / his brother = B
1 | : has no room of his own and is depressed about it. | |
2 | : studies at the medical college. | |
3 | : is allowed to do as he pleases. | |
4 | : is not allowed to listen to loud music. | |
5 | : is always busy with his lessons. | |
6 | : is allowed to invite his friend. | |
7 | : is not allowed to stay in the room when the other is preparing for the tests. | |
8 | : is allowed to stuff the room (набивать комнату) with horrible skeletons. | |
9 | :is not allowed to have a dog. | |
10 | :is allowed to go out on Saturday evening with his girlfriend. | |
11 | : is going to find a flat of his own. |
5-6 классы Unit 3 с.49 упр.26 (в учебнике задание на общее понимание: отгадайте профессии говорящих). Мой вариант:
Listening comprehension/Form 5 Unit 3
Form 5 "___" Name:__________________________________
Listen to Mr Hopkins (for variant I) and Mrs Clifford (for variant II). Tick the sentences of your "person". Guess his/her job!
1 | I'm Sarah Clifford. | |
2 | It's nice in summer. | |
3 | My wife and 2 sons help me. | |
4 | I'm Michel Hopkins. | |
5 | There are lots of different books, newspapers, and magazines on my work place. | |
6 | I don't wear a special uniform. | |
7 | I work at weekends. | |
8 | I don't work at weekends and holidays. | |
9 | I work from 9 a.m. to 6 p.m. | |
10 | My working day begins at 6 a.m. | |
11 | I like my sheep. | |
12 | We feed, treat and clean them. | |
13 | I love my job. | |
14 | I really like my job. | |
15 | I should always be friendly and polite. | |
16 | I think it's very important. | |
17 | We take care of them. | |
18 | We also work on fields. | |
19 | The job is :::::: |
5-6 классы Unit 7 с.138 упр.54 (в учебнике есть таблица с именами и запрашиваемой информацией). Мой вариант:
Listening comprehension / Form 6 Unit 7 My Home
Form 6 " ___" Name:__________________________________
Listen to what the children are speaking about their flats/ houses and write down their names into the table:Alice (A)Ben (B)
English sentences | Name | Translation into Russian |
I love my house and my family. | ||
There isn't a garden at front of the house. | ||
We have a small garden. | ||
I've got a light bedroom, it is not big but it is nice. | ||
My family lives in a terraced house. | ||
We have 2 bedrooms, a sitting room, a small kitchen and a bathroom. | ||
I live with my mum and my sister in a semi-detached house. | ||
: not far from the town centre. | ||
I like being there. | ||
Our house is quite small. | ||
I share the room with my brother. | ||
We have 3 bedrooms, a kitchen, a sitting room, and a bathroom. | ||
I like to watch films in the sitting room in the afternoon, when my parents and my brother are out. | ||
I'd like to have a room of my own. |
7 класс Unit 2 с.45 упр.46 (в учебнике таблица с 3 именами говорящих и колонка для записи их аргументов в пользу изучения английского языка). При работе с предложенной ниже таблицей дети делятся на 3 варианта. Успешные учащиеся могут выполнить задание полностью.
Listening comprehension / Form 7 Unit 2
Form 7 "___" Name:__________________________________
Listen to what the students are speaking and write down their names into the table:
Michael (M)Hans (H)Janis (J)
English sentences | Name |
I'm from sunny Greece. Thousands of people from different countries come to Greece for holidays | |
I'm from France. | |
I'm from Germany. | |
My elder sister taught me some funny English songs and poems. | |
Most radio and TV musical programmes are in English. | |
Sometimes English is called the languages of the sky. | |
My sister and her family live in London. | |
I learn English at school in Berlin. | |
This summer I'm going to study at a Summer School in London. | |
I'm going to become a pilot. Every pilot should speak English very well. | |
I started to learn English 8 years ago. | |
I can chat with people from different countries on the Internet. | |
I'm interested in modern music. | |
I learn English because I often visit Britain and I have a lot of relatives and friends there. | |
I like to read British youth magazines. | |
If you want to make new friends you should speak English, too. | |
To use the computer I have to read and write English quite well. | |
Most of the tourists can speak English. | |
My sister grew up and married an Englishman. | |
That's why I learn English though I'm lazy and I don't like to study. | |
I have some problems with listening and speaking English. | |
But I have some problems with my grammar. | |
There are 2 main reasons why I'm learning English. |
3. И последний образец - это пример смешанных типов заданий на одном рабочем листе. Практика показала, что дети неплохо справляются с таким объемом и разнообразием заданий. Для менее продвинутых учеников есть легкие, для успешных учащихся - более сложные пункты. Каждый может проявить себя. Взятое упражнение, на мой взгляд, позволяет очень хорошо поработать над аудированием и, главное, дает очень много информации о частных школах Великобритании, поэтому предложенные 3 вопроса после прослушивания текста мне показались недостаточными.
7 класс Unit 3 с.74 упр.60
Mr. Stone about Hampton Private School
to be fond of : = to be keen on :
soccer = football ; rowing = гребля
Write down missing information!
It is a school for ____________; number of students: ___________________, ages of students: _____________________
The school is situated in _________________________ and has history of ____centuries
The academic course of the school includes 23 subjects:
********** |
All students learn at least _____ subjects.
Selection of the students is based on _________________________________.
"We give preference to the one who is keen on ___________________________"
Music: The number of students who do music with special teachers : about ______
There are concerts of _______________________________________ music,
Time of these concerts ______________________________________
There are also a full _________________________________ and ___________________for young writers.
Sports: (tick all sports you hear)
football | windsurfing | tennis | table tennis | ping pong | soccer |
rugby | horse riding | ski | ice skating | athletics | cricket |
rowing | chess | badminton | golf | sailing | basketball |
Large parties of students go abroad each year to __________________.
It is a special school uniform, isn't it?
clothes | colours | can only be bought in the school shop |
shirt | ||
trousers | ||
blazer | ||
tie | ||
scarf | ||
clothes for games |
Parents are welcome to the school at any time: (to:)
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
Это не оригинальные варианты заданий. Они изменены в соответствии с требованиями данного конкурса. На настоящих "activity sheets" использованы другие шрифты и иногда размеры, что делает рабочие листы более читабельными = визуально оптимальными для детей.
Данные примеры заданий к упражнениям из учебника ни в коей мере не претендуют на истинность в последней инстанции. Эти рабочие листы просто предусматривают изменение задания: вместо селективного или глобального понимания аудио-текстов (что было задачей авторов УМК для конкретных упражнений) с их помощью при наличии времени можно более полно поработать над аудированием и потренировать детальное понимание на слух.
Литература:
- Barbara Dahlhaus "Fertigkeit Horen" Fernstudieneinheit 5. Langenscheidt, Goethe-Institut Munchen 1998