Кузебай Герд "Сизьыл". 5-й класс

Разделы: Литература

Класс: 5


На данном уроке на стадии вызова озвучивается  цель урока, учащиеся ее принимают, происходит мотивация их дальнейшей деятельности.

На стадии осмысления учащиеся сталкиваются с новой информацией; они пытаются решить поставленную проблему, опираясь на сведения, предоставленные учителем ( в данном случае чтение и разбор стихотворения, составление вопросов по данному стихотворению, сопоставление стихотворений К.Герда и А.С. Пушкина, просмотр презентации на тему «Осень в деревне Быги».

На стадии рефлексии происходит корректировка взглядов учащихся на основании полученной ими новой информации, присвоение нового знания. Учащиеся высказывают собственные идеи и аргументируют их. Составляют «Синквейн» на тему «Осень».

Эффективность применения данного приема на уроке в том, что учащиеся владеют навыками поиска, умеют формулировать вопросы. Проявляется самостоятельность и  интерес  учащихся в изучении предмета и к творческой деятельности.

Целез: 

  • Кузебай Гердлэн «Сизьыл» кылбуреныз тодматсконо, чошатоно А.С. Пушкинлэн  «Унылая пора, очей очарованье…» кылбуреныз,
  • кылбурлэн пуштросэз  бордын ужано, арлэсь  котькуд вакытэзлэсь чеберзэ адзон  но дунъян мылкыд пычатоно.

Уроклы оборудование: компьютер, проектор, А,Пушкинлэн кылбуреныз карточкаос.

УРОКЛЭН МЫНЭМЕЗ

1. Отен (Вызов). Туннэ урокмес кутском мадиськонэн. Тодэлэ, ма со?

Ю-нянен но емышен
Кин ваньзэ узырмытэ?
Пазяське со зарниен,
Жож гурзэ ке но мытэ! (Сизьыл).

– Нош ти понна ма со сыче сизьыл? Кычеен ти сое адзиськоды? Лэсьтэ кластер.
Сизьыл – зарни куаръёс, зоръёс, кезьыт, школае мынон.

2. Содержание.

1. Кузебай Гердлэн вань «Сизьыл» кылбурез. Ойдолэ лыдзом.
– Кыче юанъёсты кылдизы та кылбурез лыдзыса?

2. «Юан кыл» амалэз кутыса, юанъёс гожтомы. (Дышетись доска вылэ юан кылъёс гожъя, дышетскисьёс соосын кылбуръя юанъёс кылдытъяло)
– Ма?  Сярысь вераське кылбурын?
– Кыче? Мылкыдыз лирической геройлэн?
Малы ? юан предложениос кутЭм кылбурчи?
Кыче ? буёлъёсты уже кутэм ?
Кыче? Темалы сиземын кылбур?
Кыче? рифмаен гожтэмын?

3. Кластере будэтэ кылбурысь сизьыллэсь тодметъёссэ возьматись  кылъёссэ

4. Нош али ойдолэ тодматском А.С. Пушкинлэн «Осень» кылбурысьтыз люкетэныз

…Унылая пора! Очей очарованье!
Приятна мне твоя прощальная краса –
Люблю я пышное природы увяданье,
В багрец и золото одетые леса,
В их сенях ветра шум  и свежее дыханье,
И мглой волнистою покрыты небеса,
И редкий солнца луч, и первые морозы,
И отдаленные седой зимы угрозы.

– Кыче мылкыдыз лирической геройлэн?  Кыче кылъёсъя валаны быгатиськомы сое?
– Нош асьме палъёсын кыче меда сизьыл луэ?  Ойдолэ вуыломы арлэн та вакытаз Быги палъёсы. (Презентациез возьматон).

– Тодмоесь -а со интыос?
– Кыче мылкыдды луиз слайдъёсты учкыса?
– Вуылэмды потэ-а сизьыл нюлэскы? Малы ветлиськоды нюлэскы?  (Губияны, шутэтскыны, чылкыт омырен шоканы…) Ойдолэ тубалом Быгыйылэ коньыгуби октыны.

Физкультминутка

Ти  ог-огды шоры учкыны кулэ овол, маке тыбыр вылады шододы, сое ик лэсьтэ эштылэн тыбыр вылаз. Озьыен кутском.

1. Мыниськом Быгыйылэ губияны. Тубиськом гурезь выллань. (Улиысен позвоночник кузя маасаж лэсьтыса тубоно)
2. Пилем но кадь овол, нош векчи гинэ зорыны кутскиз.  (Ужаськои одиг чиньыен).
3. Зол зорыны кутскиз. (Ужало вань чиньыос).
4. Нош ми мА карыны ум валаське ни, гурезь йылын одиг интыямы легастькыса сылиськом (Небзытоно воротниковой зонаез).
5. Гудыръя, чилекъя, толаське, нош ми легаськиськом на.
6. Озьы сылонъямы шунды потиз, нош векчи зор кыдыры на. Каллен ги.
7. Гуртэ вуыса, эмезен, пышитурынэн чай юи, асме ярати но пальпоти.

– Яраз-а губияны ветлэммы? Кыче мылкыдды кылиз?
– Уроклы йылпумъян.

3. Гуртэ уж

1. Сизьыл темая синквейн гожтон.
2. Суред лэсьтоно.
3. Кылбурез учкытэк чебер лыдзыны дасяськоно.