Урок английского языка по теме "Inventions in our life". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 10


Задачи урока:

1.1 образовательные

- активизировать лексические единицы по теме “ Изобретения ”;

- совершенствовать навыки аудирования с извлечением конкретной информации;

- совершенствовать разговорные (диалогические и монологические) навыки;

-систематизировать грамматический материал по темам: степени сравнения прилагательных, пассивный залог, условные предложения (II, III), артикли с названиями изобретений.

1.2 развивающие

- развивать память, логическое мышление;

- развивать личностную активность (высказывать свою точку зрения, аргументировать и отстаивать свое мнение);

- развивать умения анализировать, систематизировать и обобщать материал, делать выводы.

1.3 воспитательные

- воспитание способности к сотрудничеству в ходе коллективной работы;

- воспитание уважительного отношения к собеседнику, к чужому мнению;

- осознание значимости труда отдельного человека для развития всего общества.

Тип урока: урок-обобщение изученного материала.

Оборудование урока

- карточки с лексическими единицами по теме;

- карточки с материалом для аудирования;

- аудиозапись, магнитофон.

2. Ход урока

2.1 Организационный момент.

- приветствие с пожеланием доброго дня и хорошего настроения;

- вступительное слово учителя, ознакомление с темой урока;

-учащиеся делятся на группы (команды) и последующие задания выполняются совместно всеми участниками группы. В ходе урока возможна смена состава команд в зависимости от характера выполняемого задания.

2.2 Warm up: Today we are going to speak about inventions, their role in our life, advantages and disadvantages.

The famous proverb says “Necessity is the mother of invention”. What does it mean?

Possible answer: (Возможный ответ)

The proverb means that the idea for inventions appears in our mind if we think there is something missing in our life and we need it badly. In Russian we say “Лень – двигатель прогресса”.

Why do people invent different gadgets and appliances?

Possible answers: (Возможные ответы)

They are lazy and want to make their life easier;

They want to earn some money;

They want to become famous;

They did it by accident;

They like doing it etc.

2.3 Task 1

Brainstorm: What inventions in our everyday life do you know? Назвать как можно больше слов означающих изобретения. (Можно выполнить задание в виде word-web на доске или на отдельных листах бумаги).

2.4 Task 2

You are given a list of inventions. Read them and translate. Каждой группе учащиеся предлагается 12 изобретений и дается время 2-3 минуты прочитать и перевести их:

1. remote control,

2. a skateboard,

3. a personal computer,

4. the Internet,

4. an electric razor,

5. a car,

6. a vacuum cleaner,

7. a washing machine,

8. a refrigerator,

9. television,

10. a mobile phone,

11. synthetic diamonds,

12. a ballpoint pen

Put the inventions in order of importance for

- elderly people;

- young people;

- a family couple;

- children;

(Соответственно, одна команда выполняет задание от имени пожилых людей, вторая -молодежи и т.д.)

2.5 Task 3

Our interviewers will ask some questions to every group about their choice. (Далее выбираются два интервьюера, которые проводят опрос среди представителей разных групп.) Задаются вопросы:

  1. Which invention is the most important for you?
  2. What does it mean in your life?
  3. Which invention is the least important?
  4. Could you live without it? Why?

Предположительные ответы должны быть обоснованы. Например:

  1. Elderly people “The most important thing for us is television because we like watching soap operas, news programmes, talk shows”. etc.
  2. Young people “We choose the Internet because we chat with friends from all over the world. It helps us in our work”. etc.
  3. A family couple “The most important thing for our family is a washing machine as it saves a lot of time that might be spend in some other ways’. etc.
  4. Children “We can’t imagine our life without a computer. We play computer games and do our homework using it”. etc.

2.6 Task 4 Описание нереальных ситуаций “А что если…..”

And now just imagine for a short time what would be if we didn’t have …..(electricity, the refrigerator, the calculator, the plane, satellites, the air conditioner, the ballpoint pen etc.).

Учащиеся по группам обсуждают возможные варианты в течение 2-4 минут и озвучивают свое решение.

Possible answers: (Возможные ответы)

If people didn’t have the ballpoint pen, they would write with goose pens.

If mankind didn’t have the plane, we would travel by train or by car. It would take a lot of time.

If people hadn’t invented the calculator, we would count on a sheet of paper.

If the refrigerator hadn’t been invented, people would cool their food with ice and snow and dig holes into the ground and keep food there.

2.7 Зарядка (выполнение упражнений для глаз и движения для расслабления).

Stand up! Stretch! Put your hands up! Put your hands down! Shake your head! Nod! Shrug your shoulders! Look up! Look down! Look left! Look right! Look at your nose! Look at your neighbor! Blink! Wink! Frown! Smile! etc.

2.8 Task 5

The next step of our lesson is exercise 2 page 151 “The Best of British Inventors”

Каждая группа выбирает карточку и в течение 3-4 минут знакомится с содержанием текста, а затем вставляет слово в скобках в нужной форме. Затем группы обмениваются карточками и слушают запись текстов, чтобы проверить правильность выполнения задания первой группой. Следующим этапом идет проверка того, насколько учащиеся правильно выполнили задание. Каждая группа представляет свою карточку. На последнем этапе группы снова обмениваются карточками и готовят устное сообщение по тексту.

Card 1 1821 г.

Michael Faraday is the 1)……. (invent) of the electric motor. Without this, we would not have the 2)……. (technology) appliances we take for granted today. Faraday’s face used to be on the British 20 pound note from 1991 to 2001.

Card 2 1829 г.

George Stephenson 3) ……. (design) a steam train locomotive called the “Rocket”. It was a great success and encouraged the 4) ……. (grow) of railways, which played a very important part in the 5) ………(industry) Revolution in the late 18th and early 19th centuries. Many of the items we use today were invented during that time.

Card 3 1837 г.

Charles Babbage is considered by most to be the “Father of Computing”. By 1834, he had invented the “analytical engine” which established the 6) ….. (base) principles of computing. Although he never completed any of his 7) …. (computer) machines, his detailed 8) ….. (draw) were used to build a model of his Difference Engine № 2 at the London Science Museum. It was completed in 1991, and it performed mathematical 9) …… (calculate) very accurately.

Card 4 1925 г.

John Logie Baird worked hard to transmit the first real television images, a dream of many 10) …. (science) for decades before. His first “TV set” could be made from everyday objects such as a biscuit tin, cardboard and string! Later, others 11) ….. (take) Baird’s ideas and 12) ….. (slow) developed TV as we know it today.

Для более успешных учащихся возможны дополнительные тексты для перевода и пересказа.

Пример карточки

Additional card

Fax Machine

To fax or faxing is by definition "a method of encoding data, transmitting it over a telephone line or radio broadcast, and receiving a hard copy of the text, line drawings, or photographs at a remote location.

The first fax machine was invented by Scottish mechanic and inventor Alexander Bain. He received a British patent for “improvements in producing and regulating electric currents and in electric printing and signal telegraphs” in 1843. However, fax machines did not become popular with consumers until the 1980s.

2.9 Task 6

Finally, we will speak about advantages and disadvantages of some inventions. Let’s take the car, the mobile phone and television.

Каждой группе предлагается выбрать изобретение и рассказать о его значимости в современном мире. За предложенное время – 3-5 минут нужно составить 3-4 аргумента в пользу этого изобретения.

Advantages

the car

- to travel quickly wherever you want in comfort;

- to save time, not to depend on public transport;

- to be the element of prestige for the rich;

- to take part in race competitions. Etc.

the mobile telephone

- to communicate with people in any situation;

- to call an ambulance or the police in case of emergency;

- to get and send some information;

- to take pictures. Etc.

television

- to get news from all over the world;

- to learn new facts about other countries, people;

- to relax, to entertain, to listen to music;

- to watch a film. Etc.

After listening the arguments for the above mentioned inventions think of some negative aspects connected with them.

Прослушав выступление одной из команд, две другие пытаются найти отрицательные аспекты данного изобретения. Можно сделать четвертую команду в форме суда, которая выносит окончательный вердикт и говорит, что есть положительного и отрицательного в данном изобретении.

Disadvantages

the car

- car accidents, people might be injured and even killed;

- after that they have psychological problems;

- after accidents people spend a lot of money on repairing and restoring the car;

- spend a lot of time in traffic jams;

- cars pollute the atmosphere with car exhausts.

the mobile phone

- a phone ring might be a serious distraction in a classroom;

- students can’t listen to the teacher or work if they send text messages or play games;

- might be dangerous for our health;

- breaks personal privacy;

- can be used by terrorists to blow a bomb.

television

- makes people addictive, they depend on a soap opera or a programme;

- damages health, bad for eyes;

- makes people lazy;

- shows a lot of violent scenes;

- makes people follow some images or ideas advertised by the TV.

2.10 Заключительный этап урока

1.1 подведение итогов урока, заключительное слово учителя;

1.2 объяснение домашнего задания: в качестве домашнего задания может быть предложении несколько вариантов:

- приготовить проект об истории какого-либо изобретения;

- написать эссе на тему “Мобильный телефон (“Автомобиль”, “Television”): за и против”;

- приготовить диалог с обсуждением значимости выбранного изобретения.

1.3 выставление оценок учащимся.