Цель каждого урока английского языка – стимулирование интереса учащихся к изучению и овладению английским языком.
Процесс изучения осуществляется более эффективно, когда используется иллюстративно-наглядный метод построения урока.
Презентация, представленная на уроке, повышает интерес учащихся к предмету, развивает их мышление, помогает учащимся развивать коммуникативно-познавательные умения, активизирует речевую деятельность и развивает творческие способности.
Презентация представляет собой набор слайдов с музыкальным оформлением, выполнена в программе “Microsoft Power Point”.
Участие в обсуждении представленной темы “Люди и окружающая среда” требует не только знания языка, но и владения большим объемом разнообразных знаний, необходимых для общения. Кроме того школьники должны владеть определенными интеллектуальными, творческими и коммуникативными умениями, как-то: умение работать с информацией, текстом (выделять главную мысль, вести поиск нужной информации в иноязычном тексте), анализировать информацию, делать обобщение, выводы, умение работать с разнообразным справочным материалом.
К творческим умениям относятся умение генерировать идеи, для чего требуются знания в разных областях; умение находить несколько решений, умение прогнозировать последствия того или иного решения.
К коммуникативным умениям относятся умение вести дискуссию, слушать и слышать собеседника, отстаивать свою точку зрения, подкрепленную аргументами, умение доходчиво излагать свою мысль.
Учебник “In Touch 3” Michael Dean, Carol Skinner, Unit 18.
Цели урока.
- Обучающие:
– активизация изученных лексического материала по теме: “Окружающая среда” и грамматического материала “Условные предложения I, II и III типов” в новых ситуациях общения;
– практика в восприятии речи на слух с опорой на текст и картинки;
– тренировка навыков и умений чтения и говорения на основе прочитанного и услышанного. - Развивающие:
– развитие коммуникативной культуры и социально-культурной образованности учащихся, позволяющей выражать свое мнение по затронутой проблеме;
– развитие интереса к предмету. - Воспитывающие:
– знаний реалий страны изучаемого языка;
– умение вести беседу, слушать и быть услышанным.
Оборудование:
- Компьютер.
- Мультимедиапроектор.
- Магнитофон.
- Карточки с таблицей для заполнения пропущенного материала.
- Кроссворд.
People and Environment
Lesson Objectives:
– revising vocabulary, words related to environment by matching them with the
definitions;
– reading and discussing for detailed understanding of the texts;
– listening for specific information and understanding;
– revising and practicing in Conditional Sentences;
– talking about possibility and probability.
I. Greetings.
Warming-up
Today we are going to speak about nature around us in other words about people and environment. It is the topic of our lesson. And we are also going to revise conditional sentences.
II. Presentation.
1) You know how beautiful the nature is.
We are having half a minute to rest.
Will you look at the pictures, listen to music, relax and enjoy yourselves.
But not everything is OK with the environment nowadays. People have spent thousands of years trying to survive. Now we have discovered that our nature is in danger and people are guilty in it. Even native American Indians warned us of what might happen in the future.
Will you listen to the poem and answer the question what it is about?
2) And now, let`s revise some words and expressions we use to describe the environment.
Match the words with the definitions. SB Ex. 4a, p.59
Look at the screen
Will you read the definition with the right words.
III. Comprehension.
1) It`s time to discuss some exercises.
SB Ex.1, p.58 What is the title of text?
Let`s begin with the text B “As Dead as a Dodo”.
Will you read and translate?
Why is the story of the dodo sad?
Do you know any other extinct animals.
Look at the screen and name them.
2) Read Text A “Sharing the Planet”, will you?
Answer the following questions, please.
Would human beings survive if there were no other species on Earth?
Why are some species endangered?
Why do we destroy the natural habitats of animals?
What kind of natural resources do people get?
How do we poison the animal`s habitats?
Why must we stop this destruction?
What wouldn`t people do if they were well informed?
3) Text C “Paradise Regained”.
Listen to the text, please. Follow it in your SBs.
Will you find English equivalents of the following phrases in the text?
– Улучшить окружающую среду;
– создать дикорастущий сад;
– если мы преуспеем, достигнем цели;
– различные виды насекомых;
– семена дикорастущих цветов;
– привлекать насекомых;
– птицы прилетят тоже.
4) SB Ex. 2, p.59.
Read the first sentence, will you?
Will you find the information that proves the answer in the text.
Find some facts in the text that support these ideas.
Is everything clear?
IV. Physical Activities.
Let`s have a rest and do some exercises.
Look up, look down!
Look right, look left!
Hold up your hands!
Close you fists, open your fists!
Breath in, breathe out!
In, out!
V. Grammar.
1) It`s time to revise some grammar.
Conditionals
How many conditional sentences do you know?
What does First Conditional describe?
How do you form it?
SB Ex. 4a, p. 59
2) SB Ex. 4b, p. 59
Complete the sentences using Conditionals.
Work in pairs and help each other.
I`ll give you the tables (Приложение 1), they`ll help you to choose right variants.
VI. Speaking.
1) Nature is in danger.
And the situation is terrifying.
People should do their best to improve it
What would we do to make the world a better place?
The next task is the following:
Fill in the gaps in the table. (Приложение 2)
I`ll divide you into two groups: group A and group B
We have some children.
Read their names in the table, please.
Who are the boys/girls?
They all might become mayors of their cities in the future.
Find out what these candidates for mayor plan to do to improve the environment in their cities.
Ask and answer questions to each other and fill in the table.
Make up the sentences about children`s activities if they were mayors of their cities.
2) Let`s do the crossword “Environment”. (Приложение 3)
VII. Summing-up.
That brings us to the end.
Let`s sum up our lessons.
What did you do at the lesson?
HT SB Ex. 5b, p.59
Your marks for the lesson are the next.
Our lesson is over.
Thank you for your work.
Get your things together.
Good bye.
Give me your day books.
I`ll give you marks.