Урок "Ничто не вечно"

Разделы: Иностранные языки


Тип урока: обобщение и систематизация знаний.

Цели урока: повторение и закрепление знаний по теме и формирование коммуникативной компетенции.

Задачи урока:

  • Формирование лексических и грамматических навыков говорения;
  • Развитие умения читать с извлечением информации;
  • Развитие внимания к собеседнику в процессе общения;
  • Совершенствование навыков связной речи;
  • Умение работать в группе и самостоятельно.

Оборудование: тексты для чтения, карточки с вопросами по текстам, рисунки и плакаты о защите природы, листочки “Tree leaves” для каждого ученика, аудиозапись песни “ Nothing is forever” (“Ничто не вечно”), магнитофон, магниты, макет дерева, яблоко, нож, листики – баллы.

Ход урока

1. Организационный момент. Введение в атмосферу иноязычной речи.

Teacher: Hello, boys and girls, glad to see you, sit down, please. what date is it today?

Pupil: Today is the 29th of October. (За правильный ответ ученик получает листик-балл, в конце урока подсчитываются баллы и выставляются отметки.)

T: What is the weather like today?

P: The weather is cool (cold, warm, rainy, sunny, snowy).

T: Thank you. Let us begin our lesson. Firstly, we are remembering camping and pack our backpacks. What do we need? Let us take only the most important things.

(На доске предметы, необходимые в походе, ученики называют их по-английски и говорят для чего они нужны.)

T: All right, very good. Camping is it good or bad? Do you like camping? Put your hand up, who likes camping. Put your hands up, who hates it?

All right. And do you know a green rules about camping?

Pupils: называют правила поведения в походе.

2. Основная часть урока.

2.1. Языковая практика и аудирование.

T: And now let’s listen song and tell the poem. (ученики рассказывают стихотворение хором).

T: Very good. Please, choose the name of this song:

  • “Today and tomorrow”
  • “Oceans, forest and animals.”
  • Nothing is forever”
  • “Please, stop”

T: So, the theme of our lesson is “Nothing is forever”. Say, what is it environment?

P: окружающая среда – forest, rivers, seas, lakes, animals and WE.

T: What is it? (показываю яблоко)

P: It is an apple.

T: Use your imagination to think what apple could represent

P1: An apple is like a ball.

P2: An apple is like a heart, etc

T: And I think apple could represent the Earth.

Let's cut the apple into quarters (режу яблоко на четвертинки). – Three-quarters of the Earth’s surface is water and only one-quarter is land

Let's cut the piece representing land in half. – Only one half the land is habitable.

Let's take the piece that represents the habitable land and cut it into 4 sections. – Only one-thirty-second is where all the Earth’s food comes from.

2.2. Чтение текста и ответы на вопросы по тексту.

T: Today we are going to speak about the Earth, the world around us, rubbish and litter. We must help to our planet. Let’s read the text “The Earth” and do the task about it.

Учащиеся читают тексты по группам – каждой группе разный текст. Каждая группа отвечает сначала на вопросы по своему тексту, а затем представители групп опрашивают другие группы и отвечают на оставшиеся вопросы (см. приложение 1).

T: You know people often do thing, which pollute land, air and water. Let’s discuss ecological problems.

T: Let’s complete this fish bone. Верхняя часть скелета рыбы – это проблемы (air pollution, land pollution, water pollution), нижняя часть рыбы – причины (factories, cars, transport, trash, poisonous chemicals). В хвосте учитель с учащимися записывают к чему могут привести эти экологические проблемы, а в голове – главную причину всех экологических проблем (man).

T: So, how can you help the environment? How can you protect the world around us?

T: Now, boys and girls, we listen to your resolutions. Everybody, please, try to listen attentively to each other.

3. Проверка домашнего задания.

T: Now you are say what will you do for the Earth and future generations.

Let’s make a project “Green Tree”. At home you must write the promises on tree leaves. Read your promise and we’ll make our Green Tree. (Проект “Зеленое Дерево, учащиеся дома должны были вырезать из рабочей тетради заготовки листиков для дерева (см. приложение 2) и написать на них свои обещания по поводу защиты окружающей среды).

4. Окончание урока. Рефлексия. Домашнее задание.

T: Dear friends, our lesson is almost over. What have we done at our lesson?

P: We have done the project. etc.

T: Which part of the lesson did you like most of all?

P: I like the project. etc.

T: What did you understand at the lesson?

P1: We must keep our planet.

P2: Earth is our home.

P3: etc.

T: Let’s count your leaves. So your marks are… (выставление оценок).

Now write your homework: think about ecological problems in Turovets. (Экологические проблемы в Туровце)

T: Thank you for lesson, good buy.