Ход урока
1. Организационный момент.
Good morning, children. I’m glad to see you.
2. Постановка цели и темы.
– Today we begin to study new theme “Clothing”. It means “Одежда”. Today we’ll know new words and we’ll know how to compare adjectives.
3. Фонетическая зарядка.
– And now look at these words. Listen to me and say what sound is there in all these words? Do you understand me? Translate the task.
Teacher: Neck, head, leg, clever. (What sound is there in all these words?) Name the sound [e]
Class: [e] [e] [e]
Teacher: Repeat after me “Neck, head, leg, clever”.
Class: Neck, head, leg, clever.
Teacher: What is the odd word here?
Class: Clever.
T: Translate it.
Cl: умный.
T: Listen to me, please: hamster, cat, hand, parrot. What sound is there in all these words? Name the sound [?].
Class: [?] [?] [?].
Teacher: Repeat after me “hamster, cat, hand, parrot”.
Class: hamster, cat, hand, parrot.
T: What is the odd word here?
Class: hand.
T: Translate it.
Cl: рука.
4. Речевая зарядка.
T: Well done! Children, today we have 2 guests. Who are they? Are they kittens?
Приложение 1 Слайд №2.
Cl: Yes, they are.
T: Their names are Tom and Fluffy. Look here! These kittens have got a book. I think this book is interesting. Translate the word “interesting”. Ребята, на какое русское слово оно похоже?
Cl: интересный.
T: Right you are. Repeat altogether: interesting.
Cl: interesting.
T: And now let’s compare these kittens. Translate the task.
Cl: давайте сравним этих котят.
5. Повторение грамматики по теме «Степени сравнения односложных прилагательных».
T: Правильно, но сначала давайте вспомним, как образуются степени сравнения прилагательных. Итак, когда мы сравниваем 2 или более предмета, какой суффикс мы добавляем к прилагательным?
Cl: er.
T: Правильно. А какой союз мы обычно ставим при сравнении? Это союз than. Запомните, если в предложении встречается союз than, значит мы сравниваем что-нибудь, т.е. используем сравнительную степень с суффиксом –er. А какой суффикс мы добавляем к прилагательному, когда хотим сказать, что кто-то самый-самый?
Cl: -est.
T: Да, это так. А так же не забывайте про артикль the перед прилагательным в превосходной степени. And now let’s compare the kittens. Is Tom bigger than Fluffy? Слайд №3.
Cl: Yes, Tom is bigger than Fluffy.
T: Is Tom’s tail longer than Fluffy’s?
Cl: Yes, Tom’s tail is longer than Fluffy’s.
T: Very good! Is Tom the biggest kitten?
Cl: Yes, it is.
6. Введение новой лексики.
T: Look! Tom has got a cap. Translate this word “cap”. Слайд №4.
Cl: кепка.
T: Altogether “cap”.
Cl: cap-cap-cap.
T: And Fluffy has got a hat. Translate the word “hat”. Слайд №5.
Cl: шляпа.
T: Altogether “hat”.
Cl: hat-hat-hat.
T: These kittens wear the cap and the hat. “Wear” – what does it mean? Translate. It means “носить”.
Altogether: wear.
Cl: …
T: And now translate: These kittens wear the cap and the hat.
Cl: Эти котята носят кепку и шляпу.
7. Физкультминутка.
T: Let’s have a rest. Stand up, please.
Stand up and look around
Shake your head and turn around
Stamp your feet upon the ground
Clap your hands and then sit down.
T: Sit down, please. Very good.
8. Введение нового материала по теме «Степени сравнения прилагательных».
T: Дети, мы сравнивали котят. А теперь давайте посмотрим на эту куклу. Слайд №6.
Она очень красивая. Как это сказать по-английски? Вы помните прилагательное «beautiful»? Как оно переводится? А теперь скажите: Эта кукла красивая.
Cl: This doll is beautiful.
T: Очень хорошо. Но посмотрите, эта кукла красивее, она более красивая. Слайд №7.
Вы согласны со мной? А для того, чтобы сказать это по-английски, давайте посмотрим на слово “more”. Слово “beautiful” очень длинное и если мы добавим – er, его будет трудно произнести, поэтому для таких длинных прилагательных нам нужны слова “more” и “the most”. Чтобы сравнить 2х кукол, мы говорим: This doll is more beautiful than that one. Repeat after me. Эта кукла более красивая, чем та. И опять же мы ставим слово than. Но посмотрите, эта кукла самая красивая – She is the most beautiful. Слайд №8.
Repeat altogether: This doll is the most beautiful.
Cl: This doll is the most beautiful.
T: These dolls wear dresses. Translate, please, the word “dress”.
Cl: платье.
T: Yes, you are right. Let’s repeat altogether “dress”.
Cl: dress – dress-dress.
9. Тренировка использования степеней сравнения многосложных прилагательных.
T: Fine! And now let’s compare books. Is the book “The three little pigs” interesting? Слайд №9.
Cl: Yes, it is interesting.
T: Translate.
Cl: Эта книга интересная.
T: Is the book “Jungle Book” more interesting than the book “The three little pigs”? Слайд №10.
Cl: Yes, this book is more interesting than that one.
T: Translate.
Cl: Эта книга более интересная, чем та.
T: Altogether.
Cl: This book is more interesting than that one.
T: Is the book “Alice in Wonderland” the most interesting? Слайд №11.
Cl: Yes, this book is the most interesting. Эта книга самая интересная.
T: Altogether.
Cl: This book is the most interesting.
10. Закрепление темы.
T: Good work. Children, remember, we decided that this doll is beautiful, this doll is more beautiful than that one, and this doll is the most beautiful. And now let’s play a game. I will say a sentence, then show a picture. If you agree with me, you will repeat after me. If you disagree with me, you will not repeat after me. Did you understand my task? Translate, please.
Cl: …..
T: And now let’s play.
- This doll is beautiful.
- This doll is the most beautiful.
- This doll is the most beautiful.
- This doll is more beautiful than that one.
T: Ok, well done.
11. Подведение итогов.
T: Today we knew some new words. Let’s remember these words.
Cl: cap, hat, dress, wear, interesting.
T: And also we know how to compare adjectives.
12. Объяснение домашнего задания.
Your homework will be ex.2, 3. Our lesson is over. Good bye.