Цель урока: научиться внимательно слушать чужую речь и анализировать информацию.
Задачи:
образовательные:
- обобщить знания лексики по теме “Моя семья”;
- активизировать лексико-грамматический материал (глагол “иметь” - have got, has got) в устной и письменной речи.
- тренировать навыки аудирования, умения высказывать свое мнение по теме.
Развивающие:
- развитие коммуникативной компетенции учащихся, внимания, памяти, мышления;
- развитие навыков аудирования.
Воспитательная:
- воспитание и уважение к родителям и семье;
- пробудить интерес к изучению иностранного языка;
- формирование познавательной активности учащихся.
Речевой материал:
- лексический: слова по теме “Семья”;
- грамматический: глагол have got/ has got.
Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, видеокурс для 2 класса “Enjoy English-2”, презентация “Моя семья”, карточки с заданием, кукла Mary.
Ход урока
I. Подготовка учащихся к иноязычной деятельности.
Приветствие. Орг.момент.
- Good morning, boys and girls. I`m glad to see you!
- Good morning, teacher! We are glad to see you, too!
- Today we have a guest- Mary. She is from America. Let`s greet her: “Good morning, Mary”. (Приветствие гостя)
- Mary wants to know how are you today, tell her please… (опрос учащихся).
- Well done!
II. Фонетическая зарядка. (Слайд 2. Презентация)
- Mary wants to tell you her favorite poems, listen to her and try to remember.
- What poem do you like to repeat? (Чтение стихотворений)
- Excellent!
- Can you say what these poems about? Right! About family!
So we`ll speak about family today.
III. Активизация ЛЕ по теме “Моя Семья” в устной речи, развитие навыков аудирования. (Урок 18 видеокурса “Enjoy English”)
Let`s look at the board and revise the words doing the tasks.
Very good, children!
- Now answer Mary`s questions. (Слайд 3)
IV. Проверка домашнего задания: рассказ о своей семье. (Слайд 4)
- Mary wants to know about your families, please, tell her.
(Работа в парах - рассказ о своей семье - кукла Мэри “проходит” по рядам и слушает детей)
V. Great! I see Mary liked your stories!
VI. Физкультминутка. (Слайд 5)
Are you tired? So let`s have a rest!
Mary says she has got a funny song for you. Let`s sing and dance together to the music “Say Hello”.
VII. Развитие навыков аудирования.
Now Mary wants to tell you her story about the family. Listen to her very attentively.
“My name is Mary. I have got a big family. I have got a mother.
Her name is Ann, she is nice. She can sing a song. I have got a father. He can run well. His name is Bob, he is brave. I have got 2 sisters and a little brother Sam. He can play computer games. Sam has got a dog. I love my family!”-текст читается 2 раза.
- Is the text clear? Now we`ll do some tasks: look at the board, you are to put down the missing words. Open your exercise books, write down the date, and start doing the task. (Слайд 6)
(Дети записывают в тетрадях только пропущенные слова)
- Are you ready? Change your exercise-books to check. (Слайд 7, 8) – взаимоконтроль учащихся – дети выявляют количество правильных ответов.
- Well done, my dears! Let`s check the results:
- Who has got no mistakes-raise your hands! - an excellent work!
- Who has got 1-3 mistakes? – well done!
- …4-6 mistakes? - you should be more attentive!
Thank you, pupils, let`s continue our work!
VII. Активизация лексико-грамматического материала (have got, has got ) – работа по карточкам “Письма Мэри”. (Слайд 9 - правило)
My dear pupils, Mary wrote the letters to her friends, but she doesn`t know if there is any mistake there. Help her to check the letters, use “have got” or “has got”. Here you see the rule.
- A good job! Mary says “Thank you!” She is happy now!
VIII. Итоги урока, объяснение домашнего задания.
Mary says she liked your work,
- … were so active. They get “a 5”,
- … should be more attentive. They get “a 4”,
- … should repeat the grammar material.
Look at the board, your Hometask will be: to prepare these words for dictation: mother, father, brother. (Слайд 10)
- Stand up, please. Let`s say “Good bye to Mary”! The lesson is over, you may be free!