На современном этапе, когда дети имеют доступ к разным источникам информации, очень важно, чтобы процесс обучения тоже приобретал новые современные формы, не отставая от современной жизни.
ИКТ – наиболее эффективное средство
расширения образовательного пространства
современной школы. Применение ИКТ позволяет
реализовать принцип наглядности, доступности
и системности изложения материала.
Урок был разработан на основе учебника К. И.
Кауфман, М. Ю.Кауфман, Happy English.ru, 7 класс.
При изучении грамматики я не редко прибегаю к помощи анимации. Анимационные картинки очень оживляют урок и помогают более доступно объяснить ребятам времена английского языка. Проводя урок по теме « Travelling to the Past Continuous Tense», я использовала анимационные картинки для отработки грамматического материала (прошедшее длительное время).
Цели урока:
- Образовательные:
- повторение пройденного грамматического материала (Past Continuous Tense);
- активизация употребления Past Continuous Tense в устной речи;
- совершенствование грамматических навыков.
- Воспитательные:
- развитие внимания к собеседнику в процессе общения.
- Развивающие:
- развитие речи, умения обобщать и систематизировать;
- развитие творческого мышления;
- развитие речевых способностей.
Оборудование: компьютерная презентация в Power Point, компьютер, проектор.
ХОД УРОКА
1. Организационный момент
T: Good morning, my dear boys and girls. I am glad to see you today. How are you?
2. Ознакомление с темой и целями урока
T: Today we shall travel to the world of the Past Continuous Tense again.
(Слайд 1)
I think it will be rather interesting. But before we will start our traveling let’s look
at the goals of our lesson and read them. (Слайд 2)
3. Фонетическая зарядка
Game “Say the word with the sound”
T: Let’s work in pairs. Each pair will take 5 cards with some sounds. Your task is to think of the verbs with these sounds. Are you ready?
For example: [m] – climb, jump, swim
T: And now make up the sentences using this words and Past Continuous Tense.
4. Речевая разминка
T: I want you to play a new game “Champion».
The task for you is to finish my sentences in the Past Continuous Tense.
The pupil who will make up a lot of sentences will be the champion today.
For example: The teacher was… (The teacher was standing. The teacher was speaking English. The teacher was looking at the pupils. Etc.)
T: Now, please, look at the screen. Let’s remember the poem in the Past Continuous Tense and read it together. (Слайд 3)
5. Актуализация навыков грамматики
T: Imagine that you are English teachers, and it is necessary to
explain the rule about the Past Continuous Tense to your class.
Who wants to go to the blackboard and try to teach us how to use it? Our screen will help
you to do good explanations.
Let’s discuss statements, questions and negative sentences in the Past Continuous Tense.
(Слайды 4-6).
6. Физкультминутка
T: I can see you are tired. Can you recite the poem and do exercises?
Hands on the head,
Hands on the hips,
Hands on the table,
Hands like this.
Hands on the shoulders,
Hands up and down,
Hands behind the head
And sit down!
7. Совершенствование навыков употребления прошедшего длительного времени в устной речи
T: I would like you to do several interesting exercises.
Look at the screen now (Слайд 7).
You see these interesting pictures with animation.
Give any names to the characters and describe their actions in the Past Continuous Tense.
8. Развитие орфографического навыка
T: The next task for you is to choose the correct form of the verb.
(Слайд 8-10)
Open your copybooks and write down these sentences. But some of you will write these
sentences with the help of our computer.
T: Now, Look at timetable and write what Tad did yesterday. (Слайд 11).
9. Итог урока
It brings us to the end. Thank you for you work.
Do you like the lesson today? What do you know about the Past Continuous Tense?
Write down your homework: ex.3 p.117, Workbook ex 2, 3 p.54. (Слайд № 12)
It’s time to say “good-bye”.
Our lesson is over.