Информационные технологии на уроках английского языка. Урок "Формы развлечений". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»

Класс: 10


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (3 МБ)


Материалы урока в брошюре (Приложение 5)

Ход урока

I. Разминка.

Показать видеоролик (Приложение 1) с различными формами развлечений. Нацелить учащихся на тему урока.

T: What are we going to speak about today? Watch and guess

На доске слайд 1 (презентация) с различными формами развлечений: озаглавить слайд.

T: Look at the pictures. What forms of entertainment do you enjoy? What sort of person are you:

Cinema goer/ sports fan/ culture buff/ TV addict/ bookworm?

II. Работа с лексикой.

Схема в буклете (Приложение 2).

1) Заполнить Word web – «формы развлечений»

Методический прием – (мозговой штурм).

Ученики работают в группах, предлагая различные формы развлечений.

На доске появляется слайд 2 (по мере заполнения схемы).

2) Распределить прилагательные по двум столбцам (положительные, отрицательные):

еxciting, childish, entertaining, boring, educational, addictive, interesting, civilized, cruel, barbaric, thrilling, funny, intellectual, cultural, relaxing, elegant, emotional, cheap, energetic, enjoyable, lively, fascinating, violent, dull, loud, tiring, crowded, noisy, upsetting, horrifying, dangerous, offensive, harmful, expensive, uncivilized

positive negative
 

 

 

T: Divide adjectives with positive and negative meanings into two columns.

Таблица в буклете.

Слайд 3 (с правильными ответами для проверки).

3) Используя прилагательные сказать, почему нравятся или не нравятся две из форм развлечения из Word Web.

T: Use the above adjectives and useful expressions to say why you like or dislike two of the forms of entertainment of the Word Web.

Ss: высказываются по цепочке.

Слайд 4 с опорным конспектом + буклет (Приложение 2).

On board: (card)

Useful Expressions: Expressing Opinion

  • I’d like/love to…
  • I’m (not) keen on…
  • I don’t fancy…
  • … is not my cup of tea.
  • I (don’t/wouldn’t) enjoy…
  • … is right up my street.

e.g.: I like going to the theatre because I find it a very interesting and civilized form of entertainment. I wouldn’t enjoy watching a bullfight because it is cruel and barbaric.

III. Чтение.

1) Сделать предположение о содержании диалога по отдельным предложениям.

Прочитайте предложения и скажите, о чем говорят люди и что они собираются делать?

Текст диалога в буклете (Приложение 2).

T: Read out the sentences and say what people are speaking about and what they are going to do?

  1. Sounds perfect. Let’s book tickets for Friday night.
  2. I’m a bit short of cash. Is there anything else – perhaps something a bit less formal?
  3. Is it expensive?
  4. That sounds like fun, but I bet it’ll go on quite late. What about a comedy film at the cinema? That would be cheap, and it wouldn’t finish too late, either.
  5. I’d like to do something different this weekend. What’s on?

Ss: делают предположения.

2) Подставить предложения в диалог по смыслу.

T: Read the gapped text and fill in the above sentences.

Ss: работают в парах.

A: …

B: Oh, plenty. What sort of thing do you fancy?

A: I don’t know. Something, that’ll cheer me up. I’ve been feeling a bit down lately.

B: Well, there’s a Murder Mystery Dinner Theatre at the Charing Cross Thistle Hotel.

How about that?

A: …

B: A little. It’s £49 but that includes dinner.

A: …

B: Let me see… here we are. What about a night out at Jongleurs Comedy Club& there’s comedy show, dinner and then disco afterwards.

A: …

B: Wait, here’s something better. There’s a musical comedy called “Anything Goes” at the Theatre Royal, and it’s only £20 for balcony tickets. It starts at 7:30, too, so we should be home by about 11 at the least. What do you think?

A: …

B: OK.

3) Прослушать и проверить правильность подстановки.

T: Listen and check up.

IV. Говорение.

Everyday English (inviting/ declining/accepting invitations)

Прочитать диалог-образец, обратить внимание на полезные фразы из таблицы. Используя рекламные проспекты и афиши составить в парах диалоги, пользуясь образцом.

Образец в буклете.

T: Read out the example exchange. Pay attention to the language in the table. Using the posters make up short dialogues in pairs.

Ss: в парах составляют диалоги.

Учитель отслеживает деятельность.

Отдельные пары разыгрывают диалоги перед классом.

Useful Expressions

Inviting/suggesting Accepting
Let’s ….
Shall we …?
We could …
What/How about…?
Why don’t we …?
Do you fancy about …?
Would you like to see …?
If you are free on … would you like to go to …
Great idea!
That would be great/lovely.
Why not?
That’s a good idea.
Declining
I don’t really like …
I’m not in the mood.
I’d love to but …
That sounds nice, but … sorry.
Actually, ….
Aren’t really my kind of thing/ my cup of tea.

e.g. A: Would you like to see “Sleeping Beauty” with us on Sunday?

B: That would be lovely.

V. Аудирование.

Прослушивание текстов с целью извлечения конкретной информации.

Задания формата ЕГЭ.

Слайд 5.

Прослушайте 5 человек, говорящих о театре. Какой из комментариев А-Е подходит каждому говорящему? Один комментарий лишний.

1) T: Listen to speakers 1-5. Which of the comments below might each person say?

There is one extra comment you don’t need to use.

  1. I enjoy most types of theatre performances.
  2. I find theatre tickets really expensive.
  3. I don’t mind paying a lot to watch performance.
  4. The theatre isn’t really my cup of tea.
  5. I’m frequent theatre goer.
  6. I can’t see the kind of performances I like in my town.

С каким мнением вы согласны и почему?

2) T: Which comments do you agree with and why? 

VI. Окончание урока.

1) Выполнить блиц-тест на закрепление функциональных разговорных фраз (карточки) (Приложение 4).

Домашнее задание: подготовить 1,5-2-х минутный рассказ о формах развлечения популярных среди подростков России.

Оценки за урок.

Дополнительный материал к уроку:

Role play

You are a teenager talking to your grandmother/grandfather. Act out a short dialogue giving him/her suggestions about what he/she should do to be entertained. Include at least three kinds of entertainment and justify your choices.

Useful expressions (Suggestions)

  • Why don’t you..?
  • You could try … .
  • Why not …?
  • If I were you I’d …
  • What/How about …?
  • You ought to …

T: Using the plan, act out the dialogue.

Alternative task (в буклете)

The Jones family are on holiday in Spain and they wish to go out for the evening.

Their son, Tom, likes music and video games and their 4-year-old daughter, Jane, likes animals. Look at the pictures below and discuss with your partner where they would or wouldn’t like to go.

Pictures of amusement park/ rock concert/ bullfight/ opera

Кроссворд, Тест (Приложение 3)

Список ресурсов:

  1. Longman Word Wise Dictionary, Pearson Education Limited, 2001.
  2. Build your Vocabulary 2, John Flower, Thomson, 2002.
  3. Click on 3: Student’s Book, Virginia Evans, Express Publishing, 2001.
  4. FCE Listening and speaking skills 1, Virginia Evans, James Milton, Express Publishing, 2008.
  5. Spotlight 10: Student’s Book, Olga Afanasieva, Prosveshenie, 2008.
  6. Upstream: Student’s Book, Virginia Evans, Express Publis.nething, 2001.
  7. www.GOOGLE.ru
  8. Zaisev.net