Урок по теме "Городская жизнь Лондона" ("Town life. London") с использованием ИКТ

Разделы: Иностранные языки


Цель урока: развитие навыков монологической и диалогической речи, аудирования, обучение лексике и грамматике.

Грамматика.

  • Present Perfect Tense.
  • Употребление артикля с именами собственными.
  • Предлоги время и места.

Задачи.

Обучающая - обучение навыкам говорения по теме “Городская жизнь”, обучение ведению диалога-расспроса, формирование лексических навыков (части города, достопримечательности, глаголы нахождения), обучение аудированию ( понимание услышанного).

Практическая - формирование речевой компетенции - совершенствование коммуникативных умений в двух видах речевой деятельности (говорении, аудировании); умений планировать своё речевое и неречевое поведение.

Воспитательная – развитие и воспитание способности и готовности к самостоятельному и непрерывному изучению иностранного языка, дальнейшему самообразованию с его помощью, развитие умения работать в группе, в паре, формирование эмоционально-ценностного отношения к миру.

Развивающая – развитие социокультурной компетенции- увеличение объёма знаний о социокультурной специфике страны изучаемого языка, а именно истории и достопримечательностях столицы Великобритании-Лондона, совершенствование умений строить своё речевое поведение, формирование умений выделять общее и специфическое в культуре страны изучаемого языка; развитие памяти и речевых навыков по теме, развитие речемыслительной деятельности, расширение кругозора обучающихся.

Сопутствующие задачи.

Формирование языковой компетенции – систематизация ранее изученного материала; овладение новыми языковыми средствами в соответствии с выбранной темой (“Городская жизнь”, “Лондон”): увеличение объёма используемых лексических единиц; развитие навыков оперирования языковыми единицами в коммуникативных целях.

Развитие компенсаторной компетенции – дальнейшее развитие умений выходить из положения в условиях дефицита языковых средств при получении и передаче иноязычной информации.

Оборудование: мультимедийное оборудование, магнитофон, фотографии достопримечательностей Лондона, декорации к прибаутке “Дом, который построил Джек”.

Использование классной доски:

Newwords:

Sightseeing –

Places of Interest -

Guest –

Classmates –

  • Square, Trafalgar Square
  • Bridge, Tower Bridge
  • Downing, Downing Street, Westminster, Westminster Abbey, Tower
  • Cathedral, St.Pauls Cathedral
  • Buckingham Palace

Ходу рока

1. Организационный момент

T: Good morning boys and girls!

P: Good morning dear teacher, we are glad to see you!

T: I am glad to see you, too. Sit down, please.

T: How are you?

P: We are fine, thanks.

T: Before beginning the lesson we shall speak about your mood! I have the pictures of 4 faces. They are “ OK”, “ Bad”, “ Good”, “ So-so”. If your mood is good, draw “ OK”, if your mood is bad, draw “ Bad”, if your mood is so-so, draw “ So-so”. Trytoexplainwhy?

2. Фонетическая разминка (зарядку проводит один из учащихся).

Let’s start with the phonetical exercises. Who wants to be leader?

3. Объявление цели урока

T: Today we are going to have a trip to London. We will see the most interesting places there. We have heard about sights, but we don’t know much about them. That’s why we decided to ask the British about places of interests. Today Nadya and Ulya arethe British students and others are tourists.

4. Диалогическая речь

T: And now we are ready to start.We are going to see London with our friends. Make up the dialogue on this situation.

  • - Hello, Nadya!
  • - Hello, Ulya!
  • - How are you?
  • - I am fine, thanks, and you?
  • - I am OK.
  • - I heard that our classmates are going to London. And I would like to go to see some places of interest in London. What do you think about it?

- What sights do you want to see?

- As for me I am fond of Tower Bridge and Trafalgar Square, and you?

- I am interested of Westminster Abbey, St.Paul’s Cathedral and Buckingham Palace.

- If we go to London we will see much interesting and I hope our trip will be useful.

- Let’s go there with our classmates.

- All right.

That’ll do. Thank you very much.

Before our trip to London I offer you to remember and dramatize one of the English saying “ The House that Jack Built”. (Инсценировка прибаутки).

5. Trip to London. (Экскурсия по Лондону)

Now, let’s continue our trip.

And you know that Natasha and Ksusha are the British and we are tourists.

P: Welcome to our capital, dear guests. We are glad to greet you in the capital of our country. It is very old city. London has got three parts: the cityof London, the West End, the East End.

To:How manypeople live in London?

P: The population of London is about 9 million people.

P: There are a lot of interesting places in London. For example, Buckingham Palace is a London home of the Queen. When the flag is flying on the top she is at home.

To: When was it built?

P: It was built in 18-th century.

P: Westminster Abbey is a very important church. In 1952 Queen Elizabeth was crowned there.

To: Who was buried in the Abbey?

P: Newton, Darvin and others were buried in the Abbey. And what do you know about Westminster?

To: Проектная работа (А.Будиловский).

P: The Tower of London is a very old building. English Kings lived in it many years ago. But now it is a museum. It was a fortress, a Royal Palace and later a prison.

To: I heard that the ravens lived there many years ago. Do they live nowadays?

P: Yes, they do. Because without them the Tower will fall. Who wants add some more intormation about it?

P: Проектная работа (Тырышкина Н.)

P: Big Ben is the name of huge clock in one of the tall Towers of the Houses of Parliament.

P: Also, we know Great English Writers: Charles Dickens and Rudyard Kipling.

T: Thank you very much. It was interesting to know more about London. Now take your seats, please.

Итог.

T: Well, boys and girls. It’s very good that you know so much about history of London and places of interests in London.

And now let’s sing a song “ Let it be”.

T: Thank you for your work. The lesson is over. You are free.

Приложение (иллюстриции к уроку)