Методическая цель: интерактивное обучение устной речи студентов по английскому языку на заданную тему на основе применения компьютерных технологий.
Цели урока:
Обучающая: реализация принципа индивидуализации и дифференцированного подхода в обучении; соблюдение принципа посильности и доступности заданий; индивидуальный темп работы каждого студента; осуществление гибкой системы контроля и самоконтроля усвоения и оценки знаний с помощью ключей к заданиям.
Развивающая: стимуляция у студентов нескольких каналов восприятия (внимание, снижение утомляемости, интерес к теме).
Воспитывающая: расширение кругозора, приобщение к иноязычной речи, воспитание значимости в знаниях английского языка на современном этапе, привитие любви и бережного отношения к родному краю.
Форма урока: информационно-развивающая.
Тип: урок обобщения и систематизации знаний.
Вид урока: комбинированный.
Методы:
Обучения – диалогический, монологический, рассуждающий, показательный.
Учения – частично-поисковый, исполнительский, практический.
Преподавания – побуждающий, инструктивный, стимулирующий.
Дидактическое и материально-техническое оснащение урока: мультимедийная презентация (Приложение № 1), аудиокассета (магнитофон), грамматическая таблица (Passive Voice), проектные работы “Save Our Environment”, “My native town”, раздаточный материал, карточки-задания, реальные ситуации в группе, жизни.
I. Organization of the lesson’s beginning
The teacher’s activity
1. Greeting.
2. Conversation (teacher - student 1 - student 2...).
3. Formulation of the aims and objectives.
The students’ activity
1. Greeting.
2. Answers to the questions of the teacher.
II. Revision of the studied material
The teacher’s activity
1. Speech drill
a) listening to the tape (dialogue about the Weather),
b) reading the words and the text “Transport and Environment”,
c) discussing the text and retelling it briefly.
The students’ activity
a) listening to, repeating and reproducing it,
b) read the words on the screen,
c) ask and answer the questions and retell briefly.
2.1. Revision of the lexical units.
2.2. Test work.
The teacher’s activity
2.
a) listening to the tape (text “New models of machines”),
b) guess the crossword (it is given on the Screen of the computers).
The students’ activity
2.
a) listen to and answer the questions to the text,
b) work at guessing the crossword.
III. Revision of grammar
The teacher’s activity
1. Passive Voice (Present Simple Tense).
The material is given on the screen.
The students’ activity
1. Exs. orally and in a written form (Passive Voice).
3.1. Development of spelling and speaking skills.
The teacher’s activity
1. Work at the text “Ecological Crisis”
1 - variant (“Air Pollution”),
2 - variant (“Water Pollution”).
The texts are given on the screen.
The students’ activity
1. Reading the sentences from the text in Present Simple Tense (Passive Voice).
The teacher’s activity
3.2. Pre-watching activities.
2. Listening to the text and watching video material “Ecological Problems Of Our Town”.
The students’ activity
1. Students are watching and listening to the text.
IV. Development of skillsin comprehension
4.1. Watching activities.
The teacher’s activity
1. Look at the screen. You are given some figures. Learn and do diagrams. (Figures are given from the newspapers about air, water and transport pollution of the town and region).
The students’ activity
1. Students are doing diagrams using computers and analyzing it.
4.2. Comprehension activities.
The teacher’s activity
1. Let’s discuss the text using our diagrams.
a) How much wastes do we have for a person every year?
b) How much sulphur do we have in the air? ...
The students’ activity
1. Students are giving answers to the questions.
Compare the figures of the diagrams.
V. Summing up the lesson
5.1.
1. Information about home assignment - to prepare a project or video presentation “Our Environment”.
2. Our lesson is over. Your marks…. (analysis).
Thank you for the lesson. See you soon.