Открытый урок по теме "Food and health"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

  • обучение диалогическому высказыванию;
  • обобщение и систематизация знаний учащихся.

Задачи:

Образовательные:

  • развивать умения и навыки устной речи: учить запрашивать информацию, используя вопросы  Do you like?, Would you like? и отвечать на них  Yes, I doNo, I don't;
  • учить понимать на слух небольшой текст (диалог), построенный на знакомом языковом материале;
  • учить вести диалог “За столом”.

Развивающие:

  • развивать память, внимание, творческое воображение, логику;
  • способствовать формированию рефлексивно-оценочных навыков.

Воспитательные:

  • поддерживать  интерес к изучению английского языка;
  • воспитывать чувство дружбы и взаимопомощи.

Оборудование: презентация Power Point, проектор, экран, магнитофон, MP3 запись диалога “ Food for breakfast ”, аудиокассета к УМК Биболетовой М.З. “Enjoy English. 3 класс”.

ХОД УРОКА

Презентация сопровождает весь урок (на ней обозначена тема урока, присутствуют слайды с картинками по теме “Еда”, таблицы, необходимые во время урока, слова для музыкальной паузы, анкета)

1. Организационный момент (1 мин.)

Учитель:  Good morning, dear girls and boys!
Учащиеся: (все вместе) Good morning, Good morning, Good morning to you,   Good morning, Good morning, We are very glad to see you!
Учитель: I am glad to see you, too! Sit down, please. How are you?
Учащиеся:  We are fine, thank you. And how are you?
Учитель:  I’m OK too. Who is on duty today? Who is absent today? What date is it today? What day of the week is it today? What season is it now?

2. Объявление целей урока (1 мин.)

– Today we shall speak English , speak about your favorite food .Сегодня мы с вами будем говорить о себе и своих друзьях по-английски, поговорим о том, что вы любите кушать, как нужно правильно угостить своего друга по-английски, как правильно питаться.

3. Фонетическая зарядка (2 мин.)

Let’s train our tongues and practice the English sounds. Look at the screen carefully and read the words with sounds. На экране написаны слова : sandwich  и  porridge. Нарисован персонаж Били за завтраком . Billy likes some  porridge and a sandwich for breakfast. Поэтому на уроках у него всё получается и всегда только хорошие отметки. And you, my dear friends, what do think?

4. Речевая зарядка (4 мин.)

– Do you like porridge for breakfast? 
– Do you like sandwich for breakfast?
– Look at the blackboard. I would ask you: “Do you like…?”You would say: “Yes, I do”, “No, I don't”. 
– Do you like an orange (an apple, a banana, etc.) 
– Do you like some soup and some corn?
– Do you like some fish and some jam?
– Do you like some tea and some bread?
– Do you like some coffee and some ham?
– Do you like some bread and some cheese?
– And what do you like for breakfast? 

5. Активизация изученной лексики (10 мин.)

Open your exercise – books, please.  Make a list of six things (My favorite food is …)

Учитель:

Then write the words on your list in two columns: healthy and unhealthy food (Учитель раздает заранее подготовленные шаблоны таблицы ).

For example: I think pizza is healthy but cake is unhealthy (фронтальный опрос класса).

Учитель:

Complete the table with the words from the box. 

Keep your healthy Give you energy Help you to grow and make you strong Empty  foods
….…. cereals

….

pasta

cheese

fish

cola.

Words: bread, butter, meat, sugar, sweets, fruit, chips, vegetables ……

Учитель: Let’s try to compare your answers.

Answers: fruit and vegetables – keep your healthy, bread and sugar – give you energy, butter and meat - help you to grow and make you strong,sweets and chips – empty  foods.

6. Групповая работа  (3 мин.)

– Let's check your answers now. Обменяйтесь карточками и проверьте, правильно ли выполнено задание другой группы.

7. Аудирование – ex.2 p.17 (до 2 мин.)

– Let's listen to Billy's mother. Listen her very carefully and say what she has for breakfast

8. Проверка домашнего задания.Совершенствование навыков чтения вслух (5 мин.)

– Let's read Billy's and his mum's dialogue in ex. 4 on p.17.
– What does Billy like for breakfast today? –He likes a sandwich.
– What sandwich does Billy like? Does he like meat or cheese sandwich? Does he like jam or ham sandwich?

9. Музыкальная пауза с физкультминуткой   (2 мин.)

10. Обучение диалогической речи  (10 мин.)

– And now we'll get ready for the performance. Let's make little stories about breakfast.
– Look at the blackboard. You will choose these sentences:

Would you like some…?
– Yes, please/No, thank you.
– Help yourself.
– You have some minutes to prepare this task. ( Работа в парах ).

Your worked very well. Thank you for your help.

11. Рефлексия (2 мин.)

Учитель:

- Now, do you know what food is healthy and unhealthy for you?
- Let’s  try to impress our opinion after our lesson ( анкетирование ).

  1. На уроке я работал
 2. Своей работой на уроке я
 3. Урок для меня показался
 4. За урок я
 5. Мое настроение
 6. Материал урока мне был
активно / пассивно
доволен / не доволен
коротким / длинным
не устал / устал
стало лучше / стало хуже
понятен / не понятен
полезен / бесполезен
интересен / скучен
легким / трудным

12. Итоги урока (2 мин.)

Учитель:

– Dear children! You work hard today: You spoke English, wrote, read and did different tasks and you have good results.
– You all have worked very well. What have you done today?
– Do you like your work at the lesson?
– Что нового мы узнали сегодня на уроке ? 
– Что запомнилось ? 
– Let's write down your homework (Творческое задание. And now I have a special task for you. You need to make and draw healthy menus for breakfast or for lunch or for dinner).

Thank you for your work. - The lesson is over. Goodbye!

(Презентацию Power Point можно получить у автора статьи)