Интеллектуальная игра "Самый умный" как средство формирования лингвострановедческой компетенции учащихся

Разделы: Иностранные языки, Презентация к уроку


Презентации к уроку

Загрузить презентацию (240 кБ)

Загрузить презентацию (1 МБ)


Английский язык, как учебная дисциплина, связана с содержанием речевых знаний с целью обеспечения коммуникативной компетенции.
Использование различных игр на уроках английского языка  способствует овладению языком в занимательной форме,  развивает память,  внимание, сообразительность, поддерживает интерес к изучаемому языку.

Познавательная игра – активная, твор­ческая  форма работы,  создает  условия для раскры­тия творческих способностей учащихся.
На основе страноведения, как науки, учащиеся  имеют возможность изучить социально-экономическое положение народа изучаемого языка, географию и духовное  богатство страны. 

Познавательная игра «Самый умный»,  предназначена для учащихся общеобразовательных школ, изучающих английский язык  в 5-6-х классах.

В ходе подготовки к игре учащиеся опираются на сведения из лингвострановедческого справочника и на материалы из Интернета. Учитель также показывает презентации по страноведению.

Игра состоит из трех раундов. В первом раунде принимают участие все учащиеся класса. Все учащиеся имеют перед собой таблички с буквами «a, b, c, d». Услышав вопрос и варианты ответов,  каждый ученик поднимает нужную букву. За каждый правильный ответ ученик получает бумажный символ фунта.

В первом раунде звучат 18 вопросов, четыре из них – фотовопросы.

По результатам первого тура отбирают шесть лучших участников. Если имеются участники с одинаковым количеством баллов,  им задаются дополнительные вопросы.

Фамилии и количество баллов показываются на слайде.

Во втором туре, по результатам первого тура,  принимают участие шесть лучших игроков. На экране слайды с фотографиями   участников полуфинала. Учащиеся рассказывают о себе на английском языке.

Данным учащимся предстоит выбрать темы для игры. Предлагается отгадать слово по номерам букв алфавита. Любую тему выбирает участник, первым отгадавший кодовое слово  и т. д.

Учитель озвучивает результаты и называет трех победителей.  На слайде фамилии  3 победителей 2 раунда.

В третьем туре, после отгадки зашифрованного слова, самый быстрый участник получает вопросы красного цвета, второй участник – вопросы желтого цвета и третий участник – вопросы голубого цвета. Вопросы серого цвета – общие.

На экране появляется таблица с числами данных цветов. Задача участников – запомнить числа своего цвета.
За ответ на вопрос своего цвета ученик получает два балла, на вопрос соседа – три балла, на общий вопрос – один балл. Все вопросы на слайдах.
Выигрывает участник, набравший наибольшее количество баллов.

Цель урока-игры: формирование межкультурной коммуникативной компетенции учащихся, расширение страноведческого кругозора учащихся.

Задачи урока-игры.

  • Образовательные:
    • обобщение и активизация изученного материала по теме "Великобритания";
    • тренировка навыков аудирования, чтения, монологической речи;   актуализация страноведческого материала.
    • Развивающие:
    • развитие интереса учащихся к изучению английского языка, культуре и традициям Великобритании; 
    • развитие способности к межкультурному взаимодействию;расширение эрудиции  учащихся, их общего кругозора.
  • Воспитательные:воспитание толерантности к иноязычной культуре.

Принцип построения урока: интеграция, опора на творческий метод, развитие языковых навыков.

Методы обучения: Словесный, практический, видеометод.

Оборудование:

  • интерактивная доска или мультимедиапроектор, компьютеры;
  • презентация;
  • карточки с 4 буквами (a, b, c, d);
  • раздаточные образцы фунтов – стерлингов.

ХОД ИГРЫ

1. Организационный момент

Teacher: Good morning, children! I am glad to see you. We have an unusual lesson today. We are going to practice the intellectual game “The cleverest student”. There are three rounds in this game. You have to answer some questions about the UK.  Everybody has an opportunity to express his or her opinion. I hope you’ll find something interesting and new for yourselves. The cleverest student will be the winner. He will get the prize.

2. Отборочный тур. The first round

Dear boys and girls! Your task is to choose the right   answer to the question and show the card with the right letter «a, b, c, d». Only six students will take part in the next round.  There are 18 compulsory questions. To each question there are 4 answers. Choose the correct variant. Don’t jump to conclusions! For your right  answer  you”ll get one pound. Let’s get started.

1. What is the UK?

a)  Union Kingdom
b)  United States of America
c)  United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
d) Union Jack.

2. Which of the following is the capital city of Britain?

a)  Belfast
b) London
c) Manchester
d) Scotland

3. How many countries are there in the United Kingdom?

a) 4
b) 3
c) 1
d) 2

4. The capital of   Northern  Ireland is …

a) Dublin
b) Cardiff 
c) Belfast
d) Blackpool

5. The mysterious Loch Ness Monster is from…

a) Wales
b) Ireland
c) Scotland
d) England

6.  Photo question. The national currency of the UK is … (Презентация 1)

                          

a) the euro
b) the dollar
c) the pound
d) the rouble 

7. The kilt is …

a)  a shirt
b) a skirt
c) a pair of trousers
d) a pair of gloves

8.  How many theatres are there in London?

a) 50
b) more than 100
c) over 200
d) 250

9. The Thames is…

a)  a mountain
b) a river
c) a town
d) a square

10. Viking Centre is in…

a) London
b) Belfast
c) York
d) Glasgow

11. What is the capital of Scotland?

a) Moscow
b) London
c) Oxford
d) Edinburgh

12. Photo question. What is the national flower of Wales?  Презентация 1. Слайд 3

                        

a)  Thistle
b) tulip
c) daffodil
d) bluebell

13.  Photo question. Whose portrait can you see on the screen?

a) Charles Dickens
b) Daniel Defoe
c) Roald Dahl
d) James Cook

14. Which of the following is a well-known British food?

a) Cakes and sweets
b) chicken
c) sandwich
d) fish and chips

15. Auld Lang Syne is a …

a) Scottish song
b) French song
c) English song
d) American song

16. Who is the current monarch in Britain?

a) King Charles
b) Queen Elizabeth I
c) Queen Elizabeth II
d) Queen Elizabeth III.

17. Which of the following is not the patron saint of a UK country?

а) St. Harry
b) St. George
c) St. Andrew
d) St. Patrick 

18. Photo question.  The British flag is often called…

a) The Union Jack
b) the Stars and Stripes
c) the Maple Leaf
d) High Street.

– Count your pounds.  The results are so: 

На слайде проставляем баллы напротив  фамилий всех игроков.

– Five pupils have managed with this task. Если нет шести игроков, или одинаковое количество баллов, задаются дополнительные вопросы.

Additional questions:

1. What is the sixth letter in the English ABC? (F)
2. The flag of which country features a dragon?  (Wales).
3. With which sport is Wimbledon associated? (tennis)
4. So the sixth final player in this round  is…
5. Фамилии  шести победителей 1 тура с количествами баллов показаны на экране.

3. The second round

На экране слайды с фотографиями   участников полуфинала. Учащиеся рассказывают о себе на английском языке.

– The most quick-witted and cleverest three pupils will take part in the next round. You can get 1 point for the right answer.  First of all do a puzzle. Put the letters in the right order  (according  to the ABC) so as to get the name of the English speaking country. (Wales)

23 1 12 5 19
         

Ученик, ответивший первым – выбирает любую тему.

Выбор темы и ответ каждого участника длится 1 минуту.

–This game has six contests, they are: 

1. Nouns
2.Verbs
3.Vocabulary
4.Colours
5. English weather
6. “A magic two”.

– You have one minute at your disposal and each of you can get one point for the right answer.

Tasks for students

1.  Nouns

1. What is the noun? (Subject or object).
2. What does «‘ s» mean? (The Possessive case).
3. Is the word  “dogs”  in singular or plural?  (Plural).
4. The noun child in plural is… (children).

2. Verbs

1.  Which tense form is this sentence in?  «I have never read this book». (Present Perfect)
2. The second form of the verb “to be”  is… (was, were).
3. The modal verb “should” is translated into Russian as… (следует).
4. The modal verb “ must” is translated into Russian as… (должен).

3. Vocabulary

1. What is the English for «делать покупки»? (To do shopping).
2. What is the Russian for «празднование»? (Celebration).
3. Name two words of «много» (Many,  much).
4. What is the English for «решать головоломку»? (To do a puzzle).

4. Colours

1. The colour that represents Ireland is … (green).
2. What is the English for «коричневый» (brown).
3. Snow is … (white).
4. What colour is the rose- symbol of England? (red).

5.  English  weather

1. In autumn the weather is… (rainy).
2. The trees in spring are … (green).
3. In winter it is … (foggy).
4. In summer it is … (warm).

6. “A magic two”

1. Sound two English names. (Nick, James).
2. Name two English-speaking countries (England, Scotland)
3. Two plus two is… (four).
4. Six minus four is… (two).

– Let us sum up our results. (Учитель озвучивает результаты и называет трех победителей). На слайде фамилии  3 победителей 2 раунда.
And now we come to the third final round. The following round is only for the best participants.

4. The third round

– You  are the members of the club “The cleverest students”. Only one student will be the winner. You should choose the colour of your theme. Do the puzzle.

5 14 7 12 1 14 4
             

Ответ: England.

На слайде карта Англии.

–The quickest student will choose the red subject of discussion, the second-yellow, the third – blue. The grey colour of the question is the common. Look at the table and try to keep in your mind the coloured numbers of questions. На слайде таблица с 16 квадратами и цифрами. Каждый ученик запоминает цифры своего выбранного цвета.

1. Famous people.  (Red questions).
2. Sights of the UK.   (Yellow questions).
3. Holidays.   (Blue questions).
4. Common information. (Grey questions).

Презентация 2 к 3 туру игры

– For your coloured answer you will get two points, for your neigbour’s right answer –three points, for common – only one point.

Questions:

Слайд 1. Red.  This woman is… What is she famous for?

Слайд 2. Yellow. It is the building of … What do you know about it?

Слайд 3. Blue. February 14th is a…How do Englishmen celebrate it?

Слайд 4. Grey.  The red  rose is the  symbol of …

5.Слайд 5. Yellow. What can your say about this building?

Слайд 6.  Blue. What holiday is on the 25th of December?  What are the traditions?

Слайд 7. Red. This Britain poet is… What are his famous plays?

Слайд 8. Yellow.   What is this palace famous for?

Слайд 9.  Blue. When do children go “trick or treating”?

Слайд 10. Grey. It is the flag of the... 

Слайд 11. Blue. What are the New Year’s traditions in England?

Слайд 12. Grey. What is the London underground called?

Слайд 13.  Red. Who  performed this song,  The  Beatles or Elvis Aaron Presley?  (Звучит песня Биттлз “Yesterday”)

.         

Слайд 14.  Grey.    What can you say about this transport?

Слайд 15. Yellow. Do you know this cathedral?  What cathedral is it?

Слайд 16. Red. What is Daniel Defoe famous for?