Урок комплексного применения знаний и умений "Читаем газеты и журналы"

Разделы: Иностранные языки


Тип урока: урок комплексного применения знаний и умений.

Цели:

Обучающие:

  1. Закрепить понятие причастие I, причастие II в английском языке и обеспечить его отработку в упражнениях.
  2. Активизировать словарный запас учащихся в самостоятельных высказываниях

Развивающие:

  1. Способствовать формированию коммуникативных умений и навыков: пользоваться речью (диалогической и монологической), слушать и слышать собеседника, участвовать в дискуссии.
  2. Способствовать развитию навыков самостоятельной работы, умение анализировать осуществлять взаимоконтроль.

Воспитательные:

  1. Повшать интерес к изучению иностранного языка, стране, изучаемого языка.
  2. Воспитывать чувство вежливого, толерантного отношения к окружающим.

Ход урока

I. Сообщение темы и целей урока.

Good afternoon, students. Sit down, please. Glad to see you. Today we are going to continue our work on theme “Participle” and “Books. Magazines.Newspapers”. We will do some grammar exercises and you will show us your newspapers, magazines. Let’s begin.

II. Фонетическая зарядка.

All together pronounce the sound [ŋ].Repeat the words after me

Putting['putɪŋ] Playing [pleɪŋ]
Calling['kɔːlɪŋ] Shooting['ʃuːtɪŋ]
Knowing['nəuɪŋ] Buying [baɪŋ]
Singing['sɪŋɪŋ] Reading['riːdɪŋ]

III. Воспроизведение знаний, необходимых для выполнения грамматических упражнений.

Мы познакомились с таким понятием в английском языке как причастие, а вы уже знаете, что и в русском языке мы тоже можем его встретить.

– А что такое причастие? (П. – самостоятельная часть речи, которая обозначает действие, но отвечает на вопрос «какой», имеет признаки и глагола, и прилагательного)

– What is the English for «Причастие»? (Participle)

– What is the way of making Participle I? (Ving)

– What is the way of making Participle II? (V3/ed)

– What is the difference between them? (Учителю следует провести аналогию с действительными и страдательными причастиями русского языка)

IV. Выполнение упражнений.

Now let’s do some exercises.

Exercises 1. Make Participle I and II.

  1. To do
  2. To write
  3. To give
  4. To play
  5. To read
  6. To listen

Exercises 2. Find the participles and explain them

  1. A broken cup lay on the floor.
  2. The word said by the student was not correct.
  3. The girl putting the book on the shelf is the new librarian.
  4. A word spoken in time may have very important results.
  5. The students speaking good English must help their classmates.
  6. A fish taken out of the water cannot live.
  7. Do you know the girl playing in the garden?

Now do the exercise by yourself, using the rule of Participle I, Participle II.

Make participle I, II instead if the verbs in brackets.

  1. The girl (write) on the blackboard
  2. The exercises (do) by the pupils were easy.
  3. The girl (wash) the floor is my.
  4. The floor (wash) by Helen looked very clean.
  5. We listened to the girls (sing) Russian songs.
  6. We listened to the Russian songs (sing) by the girls.

Let’s check your answers. Change your works with your neighbour.

  1. Writing
  2. Done
  3. Washing
  4. Washed
  5. Singing
  6. Sung

V. Проверка домашнего задания.

(за неделю до проведения урока учащимся дается задание изготовить свое периодическое издание на любую тематику)

Now, let’s play a game«Bookstall».

Try to imagine that you are editors of your newspapers and magazines. And I am a fussy customer. I shall tell you what I want to read and you should advertise your periodicals. The best periodical will be bought and you will earn some money.

  • I would like to read an article about sport.
  • I would like to read review on film and CDs
  • I would like to read advices about coking
  • I would like to read weather forecast
  • I would like to read articles about nature
  • I would like to read articles about animals
  • I would like to read TV programme
  • I would like to read look some photos and advertisement
  • I would like to read the latest news
  • I would like to read articles about science

Thank you very much for your work. I am satisfied with it.

VI. Подведение итогов. Задание на дом.

Your home task for tomorrow is ex.2 p.81.

Выставление оценок.