Цели урока:
- Обучающая: активизировать умения и навыки учащихся в устной речи (монологической и диалогической), чтении, письме, аудировании.
- Развивающая: расширять кругозор учащихся, развивать умение находить и отбирать необходимую информацию из разных источников, умение анализировать, обобщать, развивать зрительную память, мышление, воображение.
- Воспитательная: использование иностранного языка на практике.
Оборудование урока: ПК, проектор, раздаточный материал с индивидуальными и групповыми заданиями, доска «Smart».
Ход урока
1. Введение / Речевая зарядка.
Good morning! I’m glad to see you! We’ll have an unusual lesson today. We’ll speak about your favourite subjects and about your new subject .
2. Тренировка / Практика говорения по теме.
You go to school 6 days a week, don’t you?
Do you like English?
- You learn different subject . What subjects do you have on Monday? (Tuesday , Wednesday….) (Слайд 1) (Приложение 1)
- How often do you have History, Russian , English ,…? (Слайд 2)
- What subjects are your favourite? (Слайд 3)
- Do you have any new subjects in this school year? – Yes, we have.
- What subjects are new? – Physics.
(Слайд 1)
3. Практика употребления ЛМ по теме:
Do you like Physic? – Yes, we do.
Why? – (Слайд 4)
……because I can learn new interesting things.
……because I like different experiences.
……because I want to be a scientist.
……because I like our teacher.
4. Презентация / Предъявление ЛМ по теме.
We’ll speak about Physics (about radio waves).
What‘s mean ‘’wave’’?
a) Look at the ‘’Smart board“ and make up word combinations: a radio wave, a sound wave, a sea wave, an ocean wave. (Слайд 5)
b) Read the words and their equivalents: (Слайд 6)
What words do you know?
to travel – пол
a wall – нести (носить)
a ceiling – передвигаться
a floor – стена
per second – потолок
a frequency – всекунду
to carry – частотность
5. Физкультминутка.
6. Тренировка / Практика чтения текста по теме: «Radio waves». (Приложение 2)
7. Тренировка / Практика работы с текстом. (Слайд 8)
- Make up the word combinations:
- all kind – a) of radio waves
- a million times – b) per second
- radio waves – c) don’t need air
- to find – d) different stations
- to go from here – e) to the Moon
- Read and translate these word combinations!
- Make these sentences complete: (Работа с карточками)
- Radio waves travel…… a) a different frequency.
- They travel through…… in all directions. b) to the Moon.
- They could go from here…. c) very fast.
- There are…. d) space.
- The number of vibrations per second is…. e) called frequency.
- Each station has…. f) all kind of radio waves.
8. Тренировка / Практика говорения на основе прочитанного
What do you know about radio waves?
Who invented radio? – Radio was invented by a Russian scientist A. Popov.
(Составляют предложение)
(“Smart” Passive Voice) (Слайд 10, 11)
Look at the ‘’Smart board’’ and say about interesting information from this text.
(Слайд 9)
- The first I have read that …..
- Then I have known that…
- In the middle of the text I have leant that…
- In my opinion ….
- It seems to me that….
- I’m sure that….
9. Заключительный этап урока / Итоги урока
Now we’ll speak about our marks…..
What is your next lesson ?
Do you like ….?
Good luck!
The lesson is over. Good bye!
Литература:
- Текст «Радиоволны» взят из журнала ИЯШ за 1987г. №3
- Рисунки
- http://yandex.ru