Тема: Political system of the world and the Nenets autonomous okrug / Политические системы мира и Ненецкого автономного округа.
Тип занятия: комбинированный урок.
Цели занятия:
Учебная
- Активизация знаний по теме “Политические системы”
- Закрепление лексического минимума
- Знакомство с политической системой региона
Воспитательная
- Воспитание всесторонне развитой личности
- Воспитание чувства уважения к органам власти, к политическим системам стран изучаемого языка и своего региона
- Формирование политического мировоззрения
Развивающая
Развитие:
- умения воспринимать на слух содержание аутентичных текстов
- способности к сравнению, формулированию выводов из полученной информации
- навыков общения
- памяти и внимания
Оснащение урока: мультимедийное оборудование, аудиоматериал, флаги России. США, Великобритании, Ненецкого автономного округа.
Ход урока
Этап урока |
Описание |
Кол-во минут |
1. Организационно –
психологический момент. Слайд 1 Слайд 2 |
Вступительное слово учителя. Good afternoon! I m happy to see you! We are all citizens of Russia. All of us who are sitting live in the Nenets autonomous okrug. In my opinion a man can’t live outside a state. The life of citizens depends on the political system of the state, region where he or she lives. I’m convinced that every citizen has to know everything about it. That’s why our theme today is Political system of the world and the Nenets autonomous okrug. Today we will talk about the main parts of different political systems. Imagine that we are participants in a conference about the political systems of different countries. You will be divided into three groups. The first group will be politicians from Russia. The second group will be politicians from the USA. The third will be politicians from the United Kingdom. During our lesson your teams will earn “points” – Flags. The more flags, the higher your mark at the end of the lesson. Учащиеся делятся на 3 группы, на столы групп ставятся флаги стран. |
2 |
2. Языковая разминка: Слайд 3 |
Well, let’s start our lesson with phonetic exercise. Repeat after me: • отработка произношения английских звуков /t/ – state, system, political system, minister, cabinet, constitution, parliament, government, senate; /r/ – prime, the prime-minister, majority, problem, rule, represent, responsible, democracy, democratic, congress, administration, secretary, president, vice- president; /w/ – work, power, branch of power. |
2 |
3. Повторение лексического
материала Слайд 4, 5 |
And now I want you to match the words, read them and translate, Will you? Учащимся необходимо правильно соединить части словосочетаний. Побеждает группа, первой назвавшая правильные варианты. Победившей команде вручается флажок Ненецкого АО. |
3 |
4. Активизация лексики | Good of you. And now you will be working in groups. Your task is to
prepare a short summary about the political system of the country your group presents.
Portraits, images, word boxes on the blackboard will help you. You will have 3 minutes to
prepare the task and 2! minutes to speak about your topic. Remember, the more flags, the
higher your mark. And after presentations, I’ll ask you some questions. |
1 |
4.1. Работа учащихся в группах | Работа учащихся в группах | 3 |
4.2. Выступление каждой группы Слайды 6-22 |
Time! Speakers, come up to the blackboard, choose the sheets of papers. Who will be the first? The second? The third? Listen carefully, if there is something wrong or unspoken, you can add and get your points. Представление политических систем |
1 2+2+2 |
4.3. Обобщение, дополнение материала Слайд 23 |
Обобщение, дополнение материала | 4 |
Физкультминутка | And now, let’s have a rest! I tell a word, if it refers: to legislative lexis – clap your hands, to executive lexis – stamp your feet, to judicial one – jump, squat or turn round. OK? (учитель называет слова, относящиеся к различным ветвям власти. Учащиеся выполняют требуемые действия) |
1 |
5. Обобщение, дополнение материала.
Тест. Слайд 24-25 |
Very good! And now, as I promised, some kind of oral test. I’ll ask you
a question, you RISE YOUR HANDS and tell the answer. A correct answer – 1 flag. If you
tell the answer without rising a hand, other teams will get flags. Let’s start. 1. How many branches does the US Government have? 2. Where does the Congress meets in? 3. What is the official head of the state in the UK? 4. What does the Queen do with the bills? 5. What branch of power does the Government of the UK represent? 6. Who guarantees the basic rights of the people in Russia? 7. Who elect the members of the Federal Assembly. 8. Is the Chairman in Russia elected, invited or appointed? 9. Who makes laws in the UK? 10. Who In Russia can declare laws unconstitutional? 11. Where does the British Prime Minister seat in? |
4 |
6. Развитие навыков аудирования. Приложение 1 |
We worked well, we repeated the material about political systems of the USA, the UK and the RF. And I ask you to work in groups again and present the political system of our region. I make a hint – it is similar to the political system of the RF, but there are, of course, some differences. YOU WILL HAVE 2 MINUTES to do this task. When you draw a scheme, you will listen the text. You can do some notes, change your schemes. After that, I’ll give you 2 minutes more and you can do your task properly. Then we check your suggestions, will draw a scheme on the blackboard and sum up all your notes which help you to prepare your hometask. Are you ready? | 1 |
6.1. | Работа над схемой в группах | 2 |
6.2. | Аудирование (текст о политике в Ненецком автономном округе) | 2 |
6.3. | Проверка результатов, обобщение, дополнение | 5 |
7. Подведение итогов урока | Teacher: Thank you for being industrious at the lesson. Your marks are…. | 1 |
8. Домашнее задание по английскому языку. | Teacher: We have learnt much about the political systems of the countries, we have spoken about the politics in our region. So, your hometask will be to tell about the political system in the NAO. All your notes, schemes will help you to do it. | 1 |
9. Рефлексия деятельности учащихся на уроке | Учитель: Оцените свою деятельность на
уроке: – какой вид работы вам понравился больше всего; – что у вас получалось легко, а что вызывало затруднения. Good-bye. |
1 |
Список использованных источников
- Кузовлев В.П., Лапа Н.М., Перегудова Э.Ш. и др. Английский язык: Учебник для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. М.: Изд. Просвещение, 2007.
- В. П. Кузовлев, Н. М. Лапа English. 10-11 Сlass. Teacher’s Book / Книга для учителя к учебнику английского языка для 10 и 11 классов. М.: Изд. Просвещение, 2007.
- Закон Ненецкого автономного округа о местном самоправлении в Ненецком автономном округе, 2005. (http://map.lawcs.ru›nw/nenao_7-8zakon637.doc)
- http://ru.wikipedia.org/wiki/ Ненецкий автономный округ
- http://ru.wikipedia.org/wiki/ Собрание депутатов Ненецкого автономного округа
- http://www.adm-nao.ru/ (Сайт Администрации Ненецкого автономного округа)
- http://www.sdnao.ru/ (Сайт Собрания депутатов Ненецкого автономного округа)