Цель занятия:
К концу учебного занятия учащиеся смогут высказать свое мнение о современном телевидении, его влиянии на подростков и общество на английском языке, отвечая на вопросы учителя и в форме краткого публичного выступления.
Задачи занятия:
- Выяснить отношение учащихся к телевидению;
- Закрепить лексические навыки по теме;
- Закрепить умение осуществлять поиск информации и ее анализ;
- Развивать умения заполнять таблицы, анкеты, постеры;
- Развивать умения чтения и работы с публицистическими текстами ;
- Совершенствовать умение прогнозировать содержание аудиотекста и обучать восприятию его на слух с извлечением нужной информации .
Оборудование:
Магнитофон, компьютеры, проектор, экран.
Ход урока
В начале урока учитель задает учащимся основополагающий вопрос:
How do we know about the variety of the world? Затем учитель выясняет мнения учащихся о телевидении, его плюсах и минусах и проверяет домашнее задание: заполнить анкету и проанализировать свои привычки: когда, как долго они смотрят телевизор и чем еще в это время занимаются. Учащиеся делают небольшие сообщения и сравнивают свои результаты с выводами одноклассников.
Television habits (пример незаполненной анкеты)
Time |
How long? |
Other activities? |
During the week Morning 6 am – 12 pm |
||
Afternoon 12 pm – 6 pm |
||
Early evening 6 pm – 9 pm |
||
Late evening/night 9 pm – midnight or later |
||
At the weekend Morning 6 am – 12 pm |
||
Afternoon 12 pm – 6 pm |
||
Early evening 6 pm – 9 pm |
||
Late evening/night 9 pm – midnight or later |
Далее решается задача развить у школьников умение прогнозировать содержание аудиотекста, учитель задает вопросы о работе телевизионных каналов в России:
How do you think TV stations schedule different programmes?
Are most television stations in Russia commercial?
Учащиеся отвечают на эти вопросы, а затем дважды прослушивают аудиозапись интервью с работником телеканала и отвечают на следующие вопросы:
What type of programmes do they show in the morning and after half past three?
What is “prime time”?
Is it the same in Russia?
Why are ratings important?
Текст аудиозаписи:
Sam: Liz, how do you decide what time to show a programme?
Liz: Well, it depends on the programme. We look for different types of programmes for different times of the day. For example, at breakfast time we show short news and interview programmes. People don’t watch for long in the morning. Everything must be very short.
Sam: And that happens later?
Liz: Well, we plan programmes around what people are usually doing. Fpr example, children’s programmes start at half past three when they come home from school. Then we have to think about prime time.
Sam: Prime time? What’s that exactly?
Liz: Prime time is the time when the largest number of people is watching TV. In this country it’s from 6 o’clock to about 11 o’clock. Most people have come home from work and they are relaxing.
Sam: And how do you decide what programmes to show then?
Liz: Oh, that’s a difficult part… You see, before 9 pm we try to show programmes for everybody.
Sam: Everybody?
Liz: Well, before 9 pm we don’t show violent programmes, for example. So, the whole family can watch television together. And we also need to think about the ratings.
Sam: Are ratings important?
Liz: Very important. Our television company is commercial. We make money by selling advertising time. If our ratings are high, we can ask a higher price for advertising time. So, we are always trying to increase our ratings.
Следующий этап работы – развитие компенсаторных навыков, т. е. умения предсказать, о чем может быть написано в статье “The Magic Box”, рассказывающей о пользе и вреде телевидения. Ученики делятся на группы, обсуждают варианты ответов и сравнивают их с вариантами ответов по образцу:
The Effects of Television:
POSITIVE | NEGATIVE |
a) You can learn a lot. b)You can get the news very fast. c)You don’t have to buy tickets to the theatre or cinema. d) You don’t have to go to the stadium to watch a football match. |
a) It takes a lot of time. b)It is bad for your eyes. c) You talk with your parents less. |
Затем учащиеся читают статью
The magic box
Television has changed our lives in many ways. Many people now spend more time watching TV than doing anything else. Researchers in the USA have estimated that when most students leave school they have spent 11,000 hours in the classroom and 22,000 hours watching TV. But what effects does this have?
Benefits of television
- Television helps us learn more about the world and to know and see many new things. Television can often present information to us in a more effective way than books can. It can also make things more memorable.
- It entertains us. It is an enjoyable way to relax. For millions of people around the world, television is a source of companionship and helps them to cope with everyday life.
- It has increased the popularity of sports and arts.
- It has made us aware of our global responsibilities. In 1985, for example, 1.5 billion people in 147 countries watched a TV pop concert and helped to collect more than $100 m for people in Africa.
Dangers
- Television can make us passive. We don’ have to think and our brains become lazy.
- It encourages us to buy things that we don’t need, and can make us unhappy with our own lives.
- It takes tine away from activities such as reading, conversation and games.
- It gives us a false picture of society. A study in 1994 showed that people who watch a lot of television are more afraid of crime than really exists.
- Some critics say that television makes people violent. A ten-year study in the US showed, that children who watch violent programmes are more likely to be violent themselves.
И полностью заполняют таблицу “The Effects of Television”, так как в нее добавляется информация, извлеченная из текста статьи.
POSITIVE | NEGATIVE |
a) You can learn a lot. b)You can get the news very fast. c)You don’t have to buy tickets to the theatre or cinema. d)You don’t have to go to the stadium to watch a football match. e)It is an enjoyable way to relax. f)It has increased the popularity of sports and art. g)It has made us aware of our global responsibilities. |
a) It takes a lot of time. b) It is bad for your eyes. c)You talk with your parents less. d)Television can make us passive. e)You don’t have to think and your brains become lazy. f)It encourages you to buy unnecessary things. g)It takes away time from sports and reading h)It gives a false picture of society. i)It makes some people violent. |
На следующем этапе школьники продолжают работу над развитием коммуникативной компетенции . Учитель предлагает им изучить программу телевидения, взятую из британской газеты и дает задание, представив себя редактором, составить программу на один день для любого из каналов, учитывая собственный опыт и интересы.
Завершающий этап работы – оформление постера “What Can We Do About the Dangers of TV?” Применяя “мозговой штурм” учащиеся предлагают варианты выхода из проблемной ситуации и по очереди записывают на постер свои предложения:
- Do not watch violent programmes.
- Watch educational programmes.
- Switch off TV when you do your homework.
- Stay active: do sports and take walks when the weather is OK.
- Do not watch TV when you are having meals.
Подводя итог урока, можно сделать вывод, что однозначно ответить на вопрос о пользе или вреде телевидения невозможно и найденные учащимися способы борьбы с негативным влиянием телевидения являются ценным результатом.