Учебник: Spotlight 2 класс В. Эванс, М. Поспелова.
Оборудование: плакат “ My toys”, плакат “ Spotlight on Russia and Great Britain”, русские деревянные игрушки (матрешка, медведи, лошадка, котик и т.д.), а также распечатанные из Интернета изображения русских деревянных игрушек; магнитофон, CD к учебнику Spotlight 2.
Цели урока:
- Образовательная: практиковать навыки говорения, чтения, письма, аудирования; ознакомление с русской культурой через русские деревянные игрушки.
- Развивающая: развитие внимания, догадки, языкового чутья, воображения, творческих способностей.
- Воспитательная: воспитание чувства коллективизма, чувства патриотизма, гордости за свою страну, уважение к традициям своей страны, воспитание чувства толерантности.
Межпредметные связи: с изобразительным искусством, с технологией, с МХК.
Ход урока
Good morning, children! I`m glad to see you all. Get ready for the lesson!
Red, blue
Red, blue
I am fine
And how are you?
P1: I am fine, thank you.
P2: I am Ok, thanks.
T: How is she?
P3: She is Ok.
T: How is he?
P4: He is fine.
T: It`s time for chit-chat! Look at me and listen to me: I`ve got blue eyes and fair hair. What about you?
P1: I`ve got brown eyes and dark hair.
P2: I`ve got brown eyes and dark hair too.
P3: I`ve got green eyes and fair hair.
T: Good for you! And now tell me about your toys. What toys have you got in your toy box? (Дети могут принести на урок свои любимые игрушки.)
P1: I`ve got a toy-soldier, a car.
P2: I`ve got a teddy-bear, a ball and a plane.
P3: I`ve got a doll, a toy dog and a boat. (Два – три ребенка выходят к доске и рассказывают о своей любимой игрушке.)
T: Yes, you`ve got a lot of toys in your toy-box. But what is your favourite toy?
P1: My favourite toy is a ballerina.
P2: My favourite toy is a teddy bear.
P3: My favourite toy is a toy squirrel.
T: Very good, children! Let`s play now! Guess my toy! (На доске развешены картинки с игрушками.)
T: It`s got a big nose, a big mouth, big ears, black eyes, dark hair. It` s very funny! What is it? Guess!
P1: It`s a puppet!
T: Right you are! And now you try to describe a toy!
P1: It`s got a small nose, a small mouth, blue eyes, small ears and long fair hair. It`s very pretty! What is it?
P2: A ballerina!
P1: Yes, it`s a ballerina!
T: Great! Now stand up, please! Touch your nose! Touch your eyes (ears, legs feet, shoulders, head) Let`s sing and do! (Звучит песня – зарядка, дети поют и выполняют движения.)
T: Thank you very much for your singing! It` s time for reading now. Open your Student`s book at page 92. Let`s read Teddy bear shops! But first of all let`s pronounce difficult words.
– Great Britain, all kinds, different colours, wear clothes and hats, very cute. (Слова написаны на доске или на карточках и учитель читает, а дети повторяют. Упражнение повторяется несколько раз, пока дети не научатся читать новые слова достаточно уверенно.)
T: Let` s read the text about toys in Great Britain. (Вначале текст читает учитель, а потом по образцу дети.)
T: Well done, children! What is the favourite toy in Great Britain? Have a look
In your text again!
P1: It` s a teddy bear!
T: Right you are! What do they wear?
P2: They wear clothes and hats.
T: Good for you! What color are they?
P3: Different colors: white, black, brown, pink, purple.
T: Yes, they are very cute! Let` s think about our country. What is the name of our country? Of course, Russia. Open your book at page138. Look at the pictures. These are old Russian toys. (Учитель показывает дополнительные картинки деревянных русских игрушек и называет их.)
T: Before reading the text, let`s pronounce some difficult words:
In the pictures, traditional, wooden, Russian, other countries, these toys, souvenirs. (Учитель отрабатывает слова столько раз , сколько необходимо, чтобы дети читали их уверенно.)
T: Let`s read the text about old Russian wooden toys. (Вначале читает учитель, затем по образцу дети. Учитель при помощи картинок, жестов, перефраза помогает понять перевод текста.)
T: Well done! And now let`s play “ A magic Bag game”! (Игра “ Чудесный мешочек”: в яркий красивый мешочек учитель прячет матрешку, деревянную лошадку, мишку, котика . Дети на ощупь отгадывают игрушку.)
T: Guess! What toy is it?
P1: Matryoshka-doll!
T: Yes! It` s very nice! It`s a traditional Russian wooden toy! People in our country love matryoshka-dolls because it is a surprise – toy! How many dolls does it have inside? Guess!
P1: Two!
T: No!
P2: four!
T: No!
P3: Five!
T: Yes! There are five matryoshka-dolls inside! Look! Let`s count! One, two, three, four, five! Five matryoshka-dоlls ! There is a happy family: mummy and daughters. People from other countries take matreshyoshka-dolls home as souvenirs.
(Дети могут принести на урок свои деревянные игрушки или рисунки и рассказать о них.)
T: It `s time to sing our favorite song: Toys for me, toys for you! Sing and do! (дети выходят к доске и поют песню, танцуют, выполняют движения под музыку. В конце песни девочки встают на носочки, кружатся, изображая балерин, а мальчики маршируют как солдатики).
T: Great! I like your singing and dancing very much! Thank you, my dears!
And now let`s complete our poster. (На предыдущем уроке дети под руководством учителя готовят основу постера I love English.) Учитель раздает детям вырезанных из цветной бумаги бабочек с началом предложений: I`m…..(Liza); I`m……(eight); I`ve got…..(blue eyes); I`ve got…..(fair hair); My favourite toy is……(a ballerina). Дети дописывают предложения и приклеивают бабочек на постер. Постер вывешивается на доске.
T: Well done, children. You are my butterflies now, lovely butterflies. Fly like butterflies!
(Дети “летают” по классу, изображая бабочек.)
T: Very good! Sit down, please. You work hard today and you all have excellent marks! Let`s write down your home task is p.92 ex.2 and p.138 ex.1 – read these texts again, please. Our lesson is over. See you next day! Good-bye!