Интеллектуальная игра для старшеклассников – дебаты по теме "The Media Reinforces Demeaning Social Stereotypes"

Разделы: Иностранные языки


Общение- это важнейший элемент человеческой культуры. В молодёжной среде современного компьютеризированного общества существует проблема полноценного общения. Законы общения усваиваются в деятельности, носящей коллективно-образующий характер. В нашей Международной школе завтрашнего дня, где обучаются дети из 26 стран мира, образование ориентировано на развитие билингвальной коммуникативной компетенции, познавательной и творческой активности учащихся с использованием многоязычных и поликультурных возможностей общения. В данных условиях использование педагогической технологии «Дебаты» - это актуальный и эффективный подход для достижения целей образования.
Дебаты – это игровая технология, позволяющая развивать коммуникативные умения учащихся, умения грамотно вести полемику, отстаивать свою позицию на основе знаний и логических рассуждений;  при этом слышать и правильно воспринимать оппонента, осознавая, что другая позиция тоже имеет право на существование.  Дебаты развивают у учащихся навыки критически мыслить, сравнивать, сопоставлять, самостоятельно находить и анализировать информацию из различных источников. Как учебная технология, дебаты формируют у учащихся все четыре вида речевой деятельности: аудирование, чтение, говорение и письмо. С одной стороны, участие в дебатах требует наличие у игроков определенных навыков, а с другой, способствует формированию у них компетенций необходимых для успешной жизнедеятельности в условиях современного общества.
Дебаты – это технология, способствующая обновлению и трансформации гуманитарного образования, развитию творческой активности учащихся через включение в дебатный процесс: от поиска информации и изучения материалов по определенной проблеме до детальной разработки двух разных подходов к ее решению (утверждающего и отрицающего), что дает возможность учащимся понять многогранность и сложность поднимаемых проблем. Как групповая форма работы эта интеллектуальная игра учит взаимодействию, работе в команде.
Отличительными признаками дебатов являются: соблюдение строгого временного лимита и четкие ролевые предписания. Главная задача участников дебатов – предоставить аргументы  и убедить в своей правоте жюри и остальных участников игры.
Основные принципы дебатов: обучение важнее победы, честность, уважение к оппоненту.

В ходе подготовки и проведения дебатов я ставила следующие цели:

  1. Развивать у учащихся навыки монологической и диалогической речи; учить их вести дискуссию и отстаивать свою точку зрения.
  2. Развивать умение критически мыслить и рассуждать.
  3. Учить учащихся самостоятельно работать с литературой и другими источниками получения информации.
  4. Учить учащихся работать в команде, помогать и поддерживать друг друга.
  5. Воспитывать у учащихся уважение к оппоненту; слышать и правильно воспринимать другого человека; понимать, что другая позиция тоже имеет право на существование.

Оборудование: аудитория с размещением команд лицом друг к другу, место для жюри и Time-Keeper, который следит за регламентом выступлений или тайм-аута и показывает соответствующие карточки (2 min., 1 min. 30 sec), экран с темой дебатов, микрофоны, карточки для Time –Keeper, листы для жюри.

Ход мероприятия

Teacher: Good morning dear pupils, teachers, jury, and guests. Welcome to our debate! My name is_______ and I will be the chairperson in today debate. The topic of our debate is “The media reinforces demeaning social stereotypes”
We have two teams “Proponents” who believe that mass media form negative stereotypes in our society and “Opponents” who’ll try to prove about positive influence of mass media on our society.
In  the“Proponets” team speakers are___________________
In the “Opponents” team speakers are___________________
The members of our jury for today are_____________. They will evaluate the effectiveness of the arguments of both sides.
And we have Time-keeper, who will indicate where each speaker is up to in his or her speech. Speeches will be 4 minutes long and each team may take 5 minutes of time-out. Don’t forget:

  • Be polite;
  • Listen attentively;
  • Be respectful;
  • Allow others to express their opinions;
  • Speak clearly, slowly, loudly enough to be heard by the audience

 Now we are going to start
Mass media is one of the far reaching form of communication and is fast changing the way we see, do, and understand things. How does mass media influence society? Before answering this question, perhaps it is pertinent that we address the question: what is mass media?
  Mass media may be defined as any form of communication which is seen and understood by a large mass of people. Media includes sources like print media and electronic media. Why is mass media so attractive to people? Mass media holds a kind of mystique in the minds of the people. It is hard to argue with the fact that mass media has a compelling effect on the human mind. Especially on minds which are more impressionable. For example, mass media influence on children is understandably higher than it is in adults. They form social stereotypes. Social stereotype is a widespread image of a particular group in society. Stereotypes act like codes that give audiences a quick, common understanding of a person or group of people. Media stereotypes are inevitable, especially in the advertising, entertainment, and news industries. So how exactly does mass media form stereotypes in our minds?  And today we’ll hear the opinion of two teams about this problem.
Now I would like to give a floor to the First Speaker of the Proponents Team.

  • Introduces the team
  • Makes a case for motion of the debater
  • Providing proof for the topic with three or four major points

Chairperson: Thank you so much and now I call the First Speaker of the Opponents Team

  • Introduces the team
  • Makes several arguments against the proposition team’s case
  • Refutes the proposition’s major points

Chairperson: Thank you very much to this speaker and now teams you have three minutes for cross-examination. Use this time to elaborate some points but not argue to each other. Be polite and patient. If you got answer to your question you may stop you partner with a phrase “Thank you, that’s all I would like to know”.

Chairperson:  It’s a time for the second speakers and I would like to call the Second Speaker of the Proponents Team.

  • Rebuilds and extends the proposition case
  • Must extend and amplify the original proposition points
  • Refutes the opposition’s major arguments against the proposition case
  • Gives new examples and reasons
  • Doesn’t give new arguments

Chairperson: Thank you so much to this speaker and now I would like to give a floor to the Second Speaker of the Opponents Team

  • Amplifies the opposition arguments against the proposition case
  • Provides new information about why the opposition team should win the debate
  • Responds to the proposition’s answers to the opposition team’s original arguments
  • Doesn’t give new arguments

Chairperson: Thank you very much to this speaker and now again we have cross-examination. If you are ready with your questions we may start. If you need you may have a time-out. So we are ready to start. (For 3 minutes members of both teams ask questions from their opponents).

Chairperson:  We are coming to the final phase of our debate. And I would like to invite the Rebuttal Speaker of the Proponets Team.

  • Summarizes the issues in the debate
  • Explains why, despite the opposition’s arguments, the proposition team should win
  • Refutes the opposition’s major points
  • Makes the strong conclusion

Chairperson: Thank you very much and now I give a floor to the Rebuttal Speaker of the Opponents Team

  • Pulls the debate together, giving all of the arguments
  • Explains why the opposition ream should still win the debate
  • Finalizes their refutation of the proposition’s major points
  • Makes the effective conclusion

  Chairperson: Thank you very much to this speaker. Our jury needs time to make the final decision and I would like to invite one member of the Proposition Team and one member of the Opposition Team to say words of thanks.

Chairperson: Our jury is ready and I give it a floor to announce the results of our debate.
Working Paper for Jury

Area of evaluation

Maximum points

Proposers

Opponents

Arguments  FOR

 15

 

 

Arguments  AGAINST

 15

 

 

Questions

 10

 

 

Answers

 10

 

 

Politeness

 10

 

 

Grammar

 10

 

 

Vocabulary

 10

 

 

Behavior

 10

 

 

Activeness

 10

 

 

Total points

 100

 

 

Chairwoman: That concludes today’s debate. I would like to thank you all for your attendance and support, congratulate the winners one more time and wish both teams the best for their future debate.