Whatever the weather…

Разделы: Иностранные языки


Цель урока:

1. Учебная цель – совершенствовать лексические и грамматические навыки, проконтролировать уровень сформированности речевых умений.

2. Развивающий аспект – развивать способность к сравнению и развивать умения делать выводы.

3. Воспитательная цель – воспитание самостоятельности.

4. Речевой материал – лексический и грамматический материал цикла.

Ход урока

I. Подготовка к речевой деятельности.

1) Good morning, boys and girls! Take your seats and be ready for the lesson. Let’s start. Who is on duty today? How are you today? Who is away? Is she ill?

What date is it today? What day of the week is it today? What season is it now?

What season do you like? What is the weather like today?

Тема и цель урока.

Today we have a consolidation lesson. We’ll review the material and be ready for the test. As a rule you’ll give marks for yourselves. Every pupil has the card.

II. Отработка и повторение пройденного материала.

1. Практика чтения и аудирования.

Read the song by J. Lennon and P. McCartney and open the brackets.

Rain.

If the rain ____ (to come), they _____ (to run) and hide their heads

They might as well be dead,

If the rain comes, if the rain comes.

When the sun ______ (to shine), they ______ (to slip) into shade.

And sip their lemonade,

When the sun shines, when the sun shines.

Rain, I don’t mind, Shine, the weather ______ (to be) fine

I can show you that when it _______ (to start) to rain,

Everything ______ (to be) the same?

I can _____ (to show) you, I can ______ (to show) you.

Rain, I don’t mind, Shine, the weather’s fine

Can you hear me that when it ______ (to rain) and shines.

It ______ (to be) just a state of mind,

Can you hear me, can you hear me?

Затем учащиеся прослушивают песню и проверяют и читают eё.

2. Формирование лексических навыков.

Pupils are divided into 4 groups. They will do the following task:

Find 6 words about the weather in spring, summer, autumn and winter in their puzzles.

Word search “Spring”.

m e l t a b c d s
f k n w a r m e u
r p o u s t u w n
a p c l o u d l n
i e m n o k d s y
n a b c d e k l e
f e l p o u r n m

Word search “Summer”.

g i h k s u n s h i n e
l n m o p k l s a b c d
o e f l o w e r t e w o
v a v w x y z a c f g v
e p q r s t u v w x y h
l z h o l i d a y s a o
y v w a b c d e f g h t
s i g j k l m n o p q r
a m a r v e l l o u s s

Word search “Autumn”.

a c l o u d s t u m a v
w b c t u f k l f o b r
e p a w f u l s o t c a
t v s i g p g s g u l i
a b d h n m o a g b e n
w e r t y u y i y o f y
d r e a d f u l x y g z

Word search “Winter”

a b s n o w s t o r m s
f r o s t n m o p q r k
r l r u d e f o e s e m
e p q s t v w k z k a t
e a b d c o l d c a d f
z p o i u y t r e t w q
e a s n o w s d f e g h

2 ученика решают кроссворд на компьютере с самопроверкой.

And now use these words and make up sentences

3) Повторение грамматики.

Children are talking about their plans. Fill in the gaps with the correct form of the verbs:

  1. If it (be) sunny tomorrow I (go) to the beach.
  2. I thing I (go) to Spain. I (see) Madrid.
  3. There (be) storm on Sunday. My parents (to stay) at home.
  4. If it (be) frosty my father (not drive) the car.
  5. There (be) rain in April. My family (move) to town.
  6. If the weather (be) fine, we (go) to the country.
  7. I think the weather (to be) fine tomorrow.
  8. Look, it (to rain). It’s clouding over.

4) Практика монологической речи.

Now your task is to describe your favourite season.

Ученики рассказывают о своём любимом времени года с использованием слайдовой презентации.

5) Практика диалогической речи.

Ученикам предлагаются ситуации:

T: And now let’s speak. Look at these situations.

  1. You are going to invite your friend to the zoo.
  2. Your brother invites you to go to your grandparents in the country.
  3. Your father invites you to go on picnic.
  4. You invite your classmates to the skating rink.

T: Look through the roles and act out a conversation.

III. Подведение итогов урока.

На этом уроке учащиеся сами оценивают себя. Каждому ученику выдаю карточку с видами речевой деятельности, и они сами себя оценивают на каждом этапе урока.

  Виды деятельности. Оценка
1. Phonetic drill  
2. Words  
3. Grammar  
4. Stories about favourite season  
5. Dialogues  
  Итог:  

В конце урока я подвожу итог, и сравниваем насколько справедливо учащиеся оценили себя.

IV. Домашнее задание: подготовиться к тесту.