Задачи урока:
- совершенствование навыков монологической речи по указанной теме;
- тренировка навыков выразительного чтения стихотворения и активизация лексических навыков по темам «Хобби», «Семья», «Профессия»;
- развитие грамматических навыков ( временные формы глаголов).
Оборудование: картинки по теме «Профессии», магнитофон, аудиокассета, компьютер, буквы и транскрипционные значки
Тип урока: урок-презентация
Ход урока
Организационный момент. Работа с дежурным (доклад дежурного)
- Good morning, my dear friends! I am glad to see you today.
Who is on duty today?
I am on duty today. Today is the 26 th of February. Today is Friday. It is 10 o’ clock. All pupils are present. We are ready to English lesson.
Cообщение темы урока.
- We shall have a talk about you future job.
Активизация прежних ЗУН.
а) фонетическая зарядка
- What letter is it? (F)
- What sound does this letter give? ( [f])
- Name the words with this sound (family, farmer, fireman, friend, grandfather)
Такая же работа ведется с буквами Аа,Ii, Ee
б) лексическая зарядка
- It’s time to remember the words on the topic “Jobs”. Let’s play a game “Agree or disagree”. I shall show you the pictures and read the sentences. If I am right you will repeat my sentence, If I am not right you will correct it.
- This is a teacher. – Yes, this is a teacher.
- This is a doctor. - No, this is not a doctor. This is a tractor driver.
(картинки для игры – тракторист, врач, зубной врач, медсестра, спортсмен, водитель, учитель, программист, фермер, строитель, ветеринар)
с) речевая зарядка
- Ask each other questions about your family, hobbies, favourite job.
Друг другу задают вопросы, идет подготовительная работа для составления диалога , интервью.
d) контроль навыков диалогической речи
- Give an interview to a correspondent of a youth magazine. Work in pairs.
- A correspondent is Masha. Vitya will give an interview. Masha wants to know about Vitya’s hobby, his family and his future job.
Два ученика работают у доски, составляя диалог.
Выразительное чтение стихотворения и сочинение своих собственных рифмовок.
I see you hobbies are different, and your future job is different too. Let’s listen to the poem about dreams of British children. Then you must recite your own poem about your future job.
Ученики прослушивают стихотворение “What are you going to be” ( учебник М.З.Биболетовой, стр. 47, упр.22) и читают по учебнику, переводят, сочиняют свои стихотворения. На доске, на компьютере список названий профессий с транскрипциями.
a doctor, a driver, a teacher, a politician, a businessman, a rock star, a film star,
a bodyguard, a president, a vet, a modeler, a hairdresser, a cook, a football player,
a famous singer, a architect, a famous boxer, a librarian, a secretary, a pilot
Физкультминутка
Выход в монологическую речь
a) - It is interesting to know what you are going to be in ten years time. Read the example from exercise 20, page 47. Can your share your ideas?
Прочитают текст в учебнике.
Повторяют опорные слова для составления высказываний: to be like, noisy, quiet, loving, naughty, friendly, unfriendly, to feed, to eat, to go for a walk, to like doing .
Составляют свои высказывания о своих мечтах. Обратить внимание на конструкцию: to be going to do.
б) Рабочая тетрадь – упр 9,10, стр. 22
в) Далее защищают свои презентации ученики, которые готовились к этому уроку заранее .
- Who wants to tell us about his dream of the future job?
Показ слайдов учениками, которые готовили презентацию заранее.
с) Далее рассказывают другие учащиеся.
- Tell us about your future job.
Развитие грамматических навыков. Выполнение теста на компьютере.
- Last week I ……. my grandparents.
a) to visit b) am visiting c)visited d)will visit - We ……. at school yesterday.
a) are not b) do not c) were not d)were not be - My sister often ……… books in the evening.
a) reads b) will read c) is reading d) read - They ( not to do) exercises every morning.
a) don’t b) didn’t do c) don’t do d) aren’t do - I ( to spend) my next summer holidays in the country.
a) spent b)shall spend c) am spending d) spend
Домашняя работа
-You must tell me about the future job of your friend.
WB: ex.14, 15,16, р. 22-23
Итог урока.
- The lesson is over. What did you like to do at the lesson? Did you like to recite the poem? Did you like the stories of your friends about their future job?
Thank you for your work. We shall meet tomorrow.