Цель урока: совершенствовать компетенции разных видов речевой деятельности по теме «Профессии», а также подготовить и представить флеш-проект о выбранной профессии.
Задачи урока:
- Практическая: совершенствовать речевые компетенции по теме «Профессии»
- развивать навыки монологической и диалогической речи, аудирования, чтения.
- Развивающая: активизировать творческие способности учащихся, формировать умение работать в команде.
- Воспитательная: развивать познавательный интерес к различным профессиям, повышать престиж профессий: учитель, врач, милиционер.
Тип урока:
- По содержанию: урок-обобщение (урок применения полученных знаний).
- По форме: урок-игра (соревнование команд).
Основной дидактический метод: кейс-метод.
Технологии: игровая, групповая, новая информационная (компьютерная), технология коммуникативного обучения иноязычной культуре.
Частные методы и приемы: беседа, выбор правильного варианта ответа, подбор соответствий, наглядный (использование иллюстраций).
Оборудование: компьютер, экран, проектор, колонки, мультимедиа-презентация (подготовлена учителем), раздаточный материал: конверты с прилагательными и с диалогами для каждой команды, карточки с заданиями для для аудирования, листы формата А3, клей, картинки по теме, фломастеры, атрибуты профессий: учитель, врач, полицейский, продавец.
Оформление кабинета: деление на з команды (каждая команда является представителем определенной профессии).
Подготовительная работа с учащимися: нет.
Конечный продукт: флеш-проект.
Все задания сопровождаются мультимедиа-презентацией, подготовленной учителем.
План урока.
1. Организационное начало урока. (Вступительное
слово учителя, знакомство с аудиторией).
2. Речевая зарядка (чтение и перевод
прилагательных, характеризующих личность).
3. Сообщение темы и цели урока в форме игры (подбор
соответствий).
4. Аудирование с последующим выполнением заданий
по карточке и самопроверкой.
5. Тренировка в использовании языкового
материала по теме (повторение специальных
вопросов).
6. Диалогическая речь учащихся в группах. (Скрытый
контроль диалогической речи)
7. Динамическая пауза на основе материалов урока.
8. Развитие речи: составление рассказа с опорой на
визуальную схему.
9. Подготовка проекта в группах (развитие
творческих способностей учащихся).
10. Защита проекта (скрытый контроль
монологического высказывания, повышение
престижа профессий: учитель, врач, милиционер)
11. Подведение итогов урока: домашнее задание,
качественные и количественные оценки с
обоснованием.
12. Рефлексия учащихся по итогам урока.
________________________________________________________________________
При условии высокого темпа урока и наличия свободного времени возможно проведение игры «Кто последний?» (Скрытый контроль изученной лексики)
ХОД УРОКА
(Slide 1)
1. The Beginning of the lesson
T: Good morning, children. Glad to see you.
S: Good morning, teacher, glad to see you too.
T: My name’s Nataliya Nikolaevna. I will be your teacher today.
What are your names?
S: My name’s Mary
2. Warm-up
T: How are you, Mary?
S: I’m fine, thanks, and you?
T – C l, 2
Teacher asks questions. Students answer the questions.
3. Guessing of the Theme
(Slide 2-12)
T: Let’s guess the theme of our lesson. Look at the screen. Listen and repeat after me. The teacher gives the sheets of paper, children repeat and translate the adjectives.
(Slide 13-14)
Then in groups put them in correct order and write down the theme of the lesson. For this task they get 3, 2, 1 points.
T: These words will help you to make your own projects.
3. Objectives
T: As you can see the theme of the lesson is PROFESSIONS.
Today you’ll:
Revise and learn professions,
Role-play the dialogues,
Listen to the Job Song,
Make your flash-projects.
And now let’s give names to your teams. The team that was the 1st to guess the
theme chooses the name, then 2nd and 3rd.
Children choose the proposed names.
So, we have 3 teams: teachers, doctors, police officers.
(Slide 15-16)
4. Listening
T: Look at the screen, read, translate the words. Then listen twice and choose the right answer.
Pupils circle their answers in the papers, then check each other’s papers and get 3, 2, 1 points.
T: Well, students, thanks for your answers
(Slide 17-18)
5. Speaking
T: Now let’s look at the screen and answer the questions: What is your mother? Where does she work?
Pupils give their answers.
T: Well, students, thanks for your answers. These questions will help you to do the following tasks
6. Dialogue speech
T: Now you’ll role-play the dialogues. Open the envelopes.
Pupils do the task, then check all together and get 1,2,3 points.
(Slide 19 “Jobs Song”)
7. A PT minute
T: Well, students, it seems to me you’re tired a little. Let’s have a rest.
Pupils listen to the JOBS song and do the exercises. Then say which professions have they recognized.
8. Describing a picture
(Slide 20-21)
T: Now let’s look at the screen and read Mark’s story. And this is his project. Read the story, then look at his project. What can you tell me about this profession?
Pupils give their answers.
T: Well, students, thanks for your answers. These questions will help you to do the following task.
9. Doing Flash-projects
(Slide 21 music)
T: Now it’s your turn to make a project about the profession of your team. Choose the pictures and clothes.
Pupils work with their projects. They use adjectives and phrases from the dialogues and slide 21 as a model. The teacher helps if it’s necessary.
10. Presentation of the projects
The teams present their projects to the class. They get 1-3 points.
11. The End of the lesson
T: I like your work at the lesson .Your marks are: …
Now open your diaries and write your H/T: to write about the profession you like most of
all. And now let’s count your points.
Children count their points, teacher wears the uniform of a shop assistant and gives the prizes for the children’s points.
12. Refleсtion
T: I like your work at the lesson .And did you like the lesson? What was the most interesting\ boring for you?
Students answer the questions.
T: Now stand up, the lesson is over, good-bye, children. If there’s some free time, it’s possible to play the game: “Who’s the last? ”
Pupils name different professions. The winner is the pupil who is the last to name the profession.