Кто хочет стать отличником

Разделы: Иностранные языки, Презентация к уроку


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (425 кБ)


Цели:

  • образовательная: совершенствование навыков устной речи, активизация страноведческого материала;
  • развивающая: развитие интеллектуальных, познавательных способностей, повышение мотивации и интереса учащихся к изучаемому языку в процессе игры;
  • воспитательная: формирование у студентов уважительного отношения к культуре и народу страны изучаемого языка.

Оснащение игры: интерактивная доска (экран), ноутбук, проектор, магнитофон, мобильный телефон, игра-презентация Microsoft PowerPoint (для корректной работы необходимо разрешить использование макросов).

Участники игры: студенты 1-го курса, изучающие английский язык, аудитория 205, звонки другу осуществляются по мобильному телефону.

Продолжительность игры: 45 мин.

Ход игры-презентации

Начало игры.

Ведущий (преподаватель) приветствует участников и болельщиков с началом игры “Кто хочет стать отличником?” и рассказывает условия игры.

Good afternoon, students! I’m glad to see you at the game “Who wants to be an excellent student?”. Now I will explain you the rules. I will ask you a question and give four variants. You should choose the right one. During the game you can take the mark you have already won or continue playing. You will have three mark which can’t be lost – two, three and four. You will also have 3 prompts: 50/50, a call to a friend and the help of the audience.

Количество отборочного тура зависит от качества игры участников. В конце игры дается гонг-сигнал об окончании игры. Паузы заполняются исполнением песен на английском языке, стихами.

Проведение игры.

Отборочный тур.

Кто первый расположит слова правильно в алфавитном порядке, тот становится участником.

Put the words in the correct alphabetical order. Who is quicker?

Posture dog winter English London book spring
Russian cats pound Minsk pen autumn doom
Dogs ruble Welsh enough cat black board window
Orbit mark German Volgograd door summer chair

Вопросы игры (с указателями оценки в баллах).

0,3

  1. Christmas is on the ...
    a) 25th of December; b) 26th of December; c) 28th of December; d) 30th of December
  2. Halloween is on the ...
    a) 30th of October; b) 31st of October; c) 29th of October; d) 28th of October
  3. November is in ...
    a) spring; b) summer; c) autumn; d) winter
  4. December is in ...
    spring; b) summer; c) autumn; d) winter

0,6

  1. A famous explorer who discovered Australia and Hawaii.
    a) George Washington; b) The Indians; c) Christopher Columbus; d) James Cook
  2. The author of the “The Hound of the Baskervilles” is …
    a) Agatha Christi; b) Jimmy O'Connor; c) Oscar Wilde; d) Arthur Conan Doyle
  3. Cookery book is about ...
    a) Food; b) Monsters; c) Lands; d) Stars
  4. Potatoes are from ...
    a) Canada; b) Africa; c) America; d) Great Britain

1,0

  1. What is Big Ben?
    a) a clock face; b) a clock tower; c) a bridge; d) a bell
  2. Who is the Queen of the UK now?
    a) Elizabeth I; b) Elizabeth II; c) Elizabeth III; d) Elizabeth IV
  3. Who is the President of the USA now?
    Barack Obama; b) George Bush; c) George Washington; d) Tony Blair
  4. Leo Tolstoy is an … writer
    a) English; b) American; c) German; d) A Russian

1,3

  1. What is the official name of the country whose language you study?
    a) Great Britain; b) England; c) the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland; d) United States of America
  2. When is the Constitution Day in the Russian Federation?
    a) On the 10th of December; b) On the 11th of December; c) On the 12th of December; d) On the 13th of December
  3. Where does the President of the USA live and work?
    a) In Congress; b) In the White House; c) In the Green House; d) In the Pentagon
  4. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is...
    a) a monarchy; b) a republic; c) a federative republic; d) a constitutional monarchy

1,6

  1. A man in Great Britain is called a ...
    a) mouser; b) Herr; c) Gentleman; d) senior
  2. In which city is Hollywood situated?
    a) New York; b) San Francisco; c) Los Angeles; d) Washington
  3. Who invented a machine on which the modern computer is based?
    a) Charles Babbage; b) Abraham Lincoln; c) Ulysses Grant; d) Sir Winston Churchill
  4. Which is the biggest State in the USA?
    a) Texas; b) California; c) Alaska; d) Philadelphia

2,0

  1. Who founded Moscow?
    a) Rurik; b) Basilius Blazheny; c) Juri Dolgoruky; d) Peter the Great
  2. What is the name of the money in Russia?
    a) peso; b) yen; c) euro; d) ruble
  3. What group is not from Great Britain?
    a) The Beatles; b) Modern Talking; c) Pink Floyd; d) The Rolling Stones
  4. What party has a majority of votes in the USA now? What party rules in the USA now?
    a) Democratic; b) Republicans; c) Liberal; d) Communist

2,3

  1. Who is the Prime Minister of Great Britain now?
    a) Margaret Thatcher; b) Tony Blair; c) David Cameron; d) Robin Cook
  2. What is the emblem of England?
    a) a white rose; b) a red rose; c) a tulip; d) a shamrock
  3. What river does London stand on?
    a) the Volga; b) the Thames; c) the Severn; d) the Cam
  4. Who is the Head of the Russian government?
    a) Ivanov; b) Kudrin; c) Putin; d) Greff

2,6

  1. What period are the members of the House of Commons elected for?
    a) 3 years; b) 4 years; c) 5 years; d) 6 years
  2. What were the “Beatles”?
    a) Speakers; b) Writers; c) Pop singers; d) Politicians
  3. Who is in the Head of the government of Great Britain?
    a) The Prime Minister; b) The President; c) The Queen; d) The King
  4. When did Princess Elizabeth come to the throne?
    a) 1950; b) 1952; c) 1954; d) 1956

3,0

  1. How many official language are in Switzerland?
    a) 1; b) 2; c) 3; d) 4
  2. Where is Big Ben?
    a) Londonderry; b) New York; c) London; d) Paris
  3. Who said phrase “To be or not to be”?
    a) Romeo; b) Tristan; c) Onegin; d) Hamlet
  4. Where did Olympic Games of 1980 year hold?
    a) Sochi; b) Milan; c) Moscow; d) London

3,3

  1. The national hymn of the USA is?
    a) “The Stars and Stripes”; b) “The Star-Spangled Banner”; c) “God Save America”; d) “God Bay America”
  2. What lake does the famous Scotish monster live in?
    a) Loch Ness; b) Loch Lomond; c) Loch Erne; d) Loch Lomond
  3. What is described on the 100 rubles banknote?
    a) the Pushkin Square; b) the Mayakovskiy Square; c) the Red Square; d) the Komsomolskaya Square
  4. Who is described on the 1-dollar banknote?
    a) Franklin; b) Washington; c) Grant; d) Lincoln

3,6

  1. How many parts does Great Britain consist of?
    a) 2; b) 3; c) 4; d) 5
  2. What is nickname of New York?
    Big strawberry; b) Big apple; c) Big banana; d) Big tomato
  3. Coffee is from...
    a) China; b) India; c) Arabia; d) South America
  4. Oscar Wilde is a....
    a) English; b) Scottish; c) Irish; d) Welsh writer

4,0

  1. In what game do players wear white shirts, trousers and boots?
    a) Golf; b) Cricket; c) Tennis; d) Hockey
  2. Fish and chips are from...
    a) Great Britain; b) Italy; c) France; d) Russia
  3. When do English people usually have evening tea?
    a) 4 o’clock p.m.; b) 5 o’clock p.m.; c) 6 o’clock p.m.; d) 7 o’clock p.m.
  4. What is the name of the famous English group?
    a) Rammstein; b) Queen; c) HI-FI; d) Tic Tac Toe

4,3

  1. What is the capital of Scotland?
    Manchester; b) Edinburgh; c) Cardiff; d) Dublin
  2. Who was the Tsar of Russia in 1553?
    a) Ivan IV; b) Catherine the Great; c) Peter I; d) Pavel
  3. Who painted “The Marriage Contract”?
    a) Constable; b) Turner; c) Hogarth; d) Brullov
  4. He was born in London in 1889. Later he lived in the USA. He was a film actor. Who is this?
    a) Shakespeare; b) Chaplin; c) Doyle; d) Stevenson

4,6

  1. What country is called a land of castles and princes?
    a) Wales; b) Canada; c) Northern Ireland; d) England
  2. Which is the smallest country in the world?
    a) Vatican City; b) Monaco; c) San Marino; d) Luxemburg
  3. What is the time difference between Moscow and Rio de Janeiro?
    a) 3 hours; b) 4 hours; c) 5 hours; d) 6 hours
  4. Who wrote the book “The Tale of Peter Rabbit”?
    a) J. Swift; b) B. Potter; c) R. Stevenson; d) L. Carroll

5,0

  1. "The Morning Walk" was painted by ...
    a) Stanley Spencer; b) William Turner; c) John Constable; d) Thomas Gainsborough
  2. Who was the architect of St.Paul's Cathedral in London?
    a) Sir Christopher Wren; b) Edward Bailey; c) Henry Tate; d) Stanley Spencer
  3. Who wrote the book “The Winnie Pooh”?
    a) B. Potter; b) A. Milner; c) R. Stevenson; d) L. Carroll
  4. What is the time difference between London and Los Angeles?
    a) 5 hours; b) 6 hours; c) 7 hours; d) 8 hours

Выводы.

Телевизионные развлекательные передачи, викторины всегда интересны учащимся. Им хочется проверить свои силы, знания, почувствовать себя в роли участника программы. Давно в учебных заведениях стали популярны мероприятия, построенные по принципу телепередач “Что? Где? Когда?”, “Брейн-ринг”, “Поле чудес” и других. В рамках Недели иностранного языка для студентов 1-го курса я проводила игру “Кто хочет стать отличником?”. Нетрудно догадаться, что прототипом для этого мероприятия стала телевизионная игра: “Кто хочет стать миллионером?”

Игра “Кто хочет стать отличником?” стимулирует мотивацию учения, вызывает у студентов интерес и желание победить.

Игра “Кто хочет стать отличником?” хорошо подготовлена как содержание, так и форма ее реализации.

Во время игры все студенты переживают за участника и готовы помочь при необходимости.

Игра “Кто хочет стать отличником?” проводится в доброжелательной атмосфере, вызывает у студентов чувство удовлетворения, радости. У участника, прошедшего отборочный тур, появляется чувство уверенности в своих силах, в том, что он может ответить на вопросы и заработать почетное звание отличника.

Игра организована таким образом, что участник игры в общении с ведущим может с максимальной эффективностью использовать пройденный языковой материал.

В игре “Кто хочет стать отличником?” студенты овладевают такими элементами общения, как умение поддержать беседу, в нужный момент согласиться с мнением собеседника или опровергнуть его, умение целенаправленно слушать собеседника, задавать уточняющие вопросы и т.д.

Заключение.

В заключение интересной, увлекательной игры следует сказать, что всё задуманное нами выполнено. Студенты обрадовали нас своей уверенностью, целеустремленностью, упорством и хорошим уровнем знаний языка.

So the time is over. I’ll for the meeting with us next time.

Разработанная нами игра-презентация хороша тем, что легко трансформируется, что позволяет использовать ее для контроля знаний учащихся на разных этапах обучения в игровой форме. Количество вопросов различных уровней сложности неограниченно. Каждые новый участник получает свой уникальный набор заданий.