Пояснительная записка
Урок является обобщающим по теме “Why Do Teens Join the Group?” из 3 раздела УМК В.П. Кузовлева “Английский язык. 10–11 классы” (Unit 3 “What is Hot with the Young Generation?”) и носит актуальный характер в подростковом сообществе.
Урок состоит из семи основных этапов.
Цели:
- познавательный аспект – расширение кругозора учащихся в области субкультур и их проблематики;
- развивающий аспект – развитие способности к сравнению и обобщению;
- воспитательный аспект – формирование толерантности к попыткам самовыражения молодёжи, умения ориентироваться в молодёжном социуме;
- учебный аспект – развитие навыков говорения.
Задачи:
- Развивать умения высказывать свою точку зрения, обсуждать проблемные вопросы.
- Развивать умения письменно анализировать и обобщать поставленную проблему.
- Совершенствовать навыки аудирования с целью понимания общего содержания.
- Совершенствовать навыки говорения.
Тип урока: комбинированный (обобщение по теме с применением информационных технологий, применение полученных знаний на практике – сюжетно-ролевая игра).
Методическое сопровождение: В.П. Кузовлев и др. УМК “Английский язык. 10-11 классы”; компьютер, мультимедийное оборудование; караоке; персональные карточки; таблички с обозначением проблем урока.
№ этапа урока, время | Ход урока | Виды деятельности учащихся | Методы и приёмы, сопутствующие задачи |
I.1 min. | T.: Good afternoon, dear students! Who is on duty today? What date is it?
Who is absent? Sit down, please. I’m happy to see you. I hope you are fine and ready for our lesson “Why do teens join the group?” from the 3d Unit “What is hot with the young generation?” |
Greeting. Answering the teacher’s questions. |
Организация класса на работу, создание положительной, благоприятной атмосферы. |
II. 10 min. |
T.: First of all, I’d like to remind the meaning of the word
“SUBCULTURE”. Please, read it… (A subculture is a group of people with the same interests, the same strongly pronounced certain style. – Субкультура – это группа людей, с одинаковыми интересами, с одинаково ярко выраженным определённым стилем). |
Reading on the blackboard and translating. | Закрепление понятия. |
What groups and subcultures do you know? Present your work about young
people to us. Ss.: … |
Students’ presentation of the project work. | Проверка домашнего задания (1 группа). Повторение изученного лексического материала. Развитие памяти. Сотрудничество в группах. | |
3 min. | Т.: Thanks a lot. And now listen to a modern song (звучит
любая современная композиция о субкультурах или
молодёжных движениях). We’ve just listened the song. Do you
like it? Ss.: … |
Listening to the song and talking a little about. | Поддержание положительной атмосферы. Элемент релаксации. |
III. 3 min. |
T.: Thank you very much. We’ve just remembered what groups are being.
Tell me, please, why do young people join the group? You can use ex. 2 on the p. 76-77 in
your book. Ss.: (for example: to identify with a particular group; to know who they are; to protest against the parents; to be in collective; to reject everything ) T.: Why do young people join the organization? Ss.: (for example: to know who they are; to rebel against the society; to rebel against older generation; to achieve something; to show rebellion against the society; to change the world for the best ) T.: Why do young people express themselves individually? Ss.: (for example: to express their own indentify; to differ from other people; to conform or not to society standards; to show off) |
Brainstorming. Pre-speaking. |
Репродуктивный и проблемный методы. Развитие памяти, мышления, внимания. Работа с учебником. Актуализация знаний учащихся. Активизация памяти. Визуальное закрепление материала. |
IV. 8 min. |
T.: I know to find yourself a very serious problem for young generation. You all have some problems. Let’s look at their from the different sides. But first of all I’d like to invite you psychologists. | (трём ученикам выдаются
бейджики с именами психологов, остальные по
желанию выступают в роли клиентов, которым
необходима помощь специалиста) Проблемный метод. Проверка и контроль выполнения д/з (индивидуальная деятельность учащихся). Развитие способностей слушать и понимать речь одноклассников, логично мыслить и выстраивать ответ на заданную тему, поддерживать деловой стиль диалога.) |
|
Meet Ruth Rubinstein from the University “Brown” in the USA. Meet Carole Pile from “Johns Hopkins College” in the USA. Meet Greg Macosko from the Oxford University in the UK. For a few minutes you can say about your problems to our psychologists and they try to advice you what to do. Ss. – Ss. |
Role-play. Speaking. Checking-up a homework. |
||
V. 1 min. |
T.: So, our young people have some problems such as: Ss.: (for example: The problem of love relation between teens. |
Writing on the blackboard. | Операция рефлексии. |
VI. 10 min. |
T.: All problems are very important for you and, of cause for us, grown-ups. As you can see youth groups have good and bad points. I think if having some problems you can say about them and discuss with your parents, first of all, or a psychologist, or a teacher, or the best friend. | Операция Анализ – Синтез – Сравнение – Обобщение. Использование опоры на доске и в учебнике. Формирование креативного мышления. Возвращение к проблематике урока. Решение проблемы. Активизация полученных знаний. | |
But now I’d like that you think and write the answer the question of
our lesson: “Why Do Teens Join the Group?” After that you read us your opinions. Open your copy-books and write, please. You can use an English book on the pages 77-78. Ss.: … |
Post-speaking. Writing. Reading. |
||
VII. 5 min. |
T.: I agree with you. If a teenager has a strong position in his or her views he or she never join the group where there is violence and some dreams about death. I’m sure it is good when a family is friendly. In loving family people share joys and sorrows, take care of each other. It is very important to be on good terms with parents. They are only the dearest people in the world, always ready to help. They always share both, grief and happiness with their children. There is nothing like home, like a good friendly family in this cruel world. | Обобщение и анализ урока. | |
At home you must ask your parents about their youth and write down their
answers in your copy-book. Next lesson we’ll talk about generation gap. Finishing our lesson I wish you devotion in your heart. “Devotion” by Robert Frost Постоянство (перевод Б. Хлебникова) |
Homework | Задание на дом (письменное) | |
T. : Thank you very much for your co-operation and communication. …
get “5” for thus lesson. Good-bay. See you on… |
Подведение итогов урока. Оценивание учащихся. |