"Добро пожаловать в Горный Алтай". 7-й класс

Разделы: Иностранные языки, Конкурс «Презентация к уроку»

Класс: 7


Предмет: Английский язык.

Класс: 7.

Продолжительность занятия: 45 минут.

Учебно-методическое обеспечение: Афанасьева О.В., Михеева И.В. Новый курс английского языка для российских школ: 3-й год обучения (7 класс). – М.: Дрофа, 2004.

Необходимое оборудование: персональный компьютер, операционная среда – Microsoft Windows XP, Microsoft Office PowerPoint, проектор, экран или интерактивная доска.

Авторский медиапродукт:

  1. Среда: программа для создания презентаций Microsoft PowerPoint.
  2. Вид медиапродукта: наглядная презентация учебного материала.

Технологический сценарий: презентация – последовательная модель.

Целесообразность использования медиапродукта:

  1. недостаточное количество иллюстративно-информационного материала в существующих учебно-методических пособиях;
  2. интенсификация учебно-воспитательного процесса (уменьшение времени подачи материала);
  3. повышение эффективности усвоения учебного материала за счет одновременного изложения учителем необходимых сведений и показа демонстрационных фрагментов;
  4. развитие наглядно-образного мышления за счет повышения уровня наглядности.

Цели урока:

  • Образовательная – создать условия для осознания и осмысления новой учебной информации, применение ее в знакомой и новой учебной ситуациях.
  • Развивающая – способствовать развитию познавательного интереса, развитию умения извлекать информацию из текста.
  • Воспитательная – создавать условия для развития интереса к изучению своего региона, уважения к культуре своего народа.

Задачи урока: развитие навыков устной речи, активизация лексики, расширение словарного запаса, закрепление использование определенного артикля с географическими названиями.

Форма проведения: экскурсия по Горному Алтаю.

План урока:

Этапы занятия Временная реализация
1. Организационный момент. Приветствие. 2
2. Речевая ситуация. Введение в тему урока. Кроссворд. 6
3. Речевая зарядка. 3
4. Повторение лексики. 5
5. Повторение грамматики. Выполнение упражнения. 4
6. Сообщение нового материала. 15
7. Письменное задание. Проверка изложенного материала. 6
8. Задание на дом. Подведение итогов. Рефлексия. 4

Ход урока 

I. Организационный момент. Приветствие.

– Good morning! I’m glad to see you. How are you today? I think everything is OK.

II. Речевая ситуация. Введение в тему урока. Кроссворд.

– I want to draw your attention to the screen where the quotation from John Clarke is written : “He that travels far knows much”. I think these words can be the motto of our lesson. (Слайд 1)

Why do people travel?

Учитель задает вопрос каждому ученику. Учащиеся отвечают, учитель предлагает ответы на этот вопрос. (Слайд 2)

Today we are going to speak about a region. But which one? Look! You can see a crossword there. If the answers are correct, you’ll find the name of the region we are going to visit today. (Сегодня мы будем говорить о каком-то регионе. Но каком? Посмотрите! Вы видите кроссворд. Если ответы будут правильными, вы узнаете какое место мы собираемся посетить.)

Учащиеся подставляют слова в кроссворд.

  • It is a country. It is situated in North America. (Слайды 3-4)
  • It is a capital of England. (Слайд 5)
  • It is a river. It is in London. (Слайд 6)
  • It is a country and a continent. (Слайд 7)
  • It is a part of the UK. (Слайд 8)

(Ключевое слово – Алтай) (Слайд 9)

III. Речевая зарядка.

Учитель задает вопросы о Горном Алтае.

  • What do you know about Gorny Altai?
  • What is the capital of our republic?
  • What rivers do you know?
  • What mountains do you know?

IV. Повторение лексики.

– Let’s start with the words that you’ll need for the lesson. Read and translate the words. (А начнем мы с повторения слов, которые необходимы будут нам на уроке. Прочитайте и переведите их.) (Слайды 10-16)

V. Повторение грамматики. Выполнение упражнения.

Учитель повторяет совместно с учащимися правила использования артикля «the» с географическими названиями и отрабатывает их умение использовать определенный артикль с географическими названиями Горного Алтая. (Слайд 17)

VI. Сообщение нового материала.

– Let’s begin our excursion.

The Altai Republic is a federal subject of Russia, which is situated in the center of Asia. The republic is a part of the Siberian Federal District. The Altai Republic borders on Kazakhstan, China and Mongolia. The Republic has an administrative border on such subjects of the Russian Federation as the Tuva and the Khakass Republics, Altai Region and Kemerovo Oblast. (Слайд 18)

The Altai Republic was established on June 1, 1922.

  • Region territory: 92.9 thousand km2
  • Population: 207.1 thousand people.
  • Administrative center: Gorno-Altaisk
  • Distance from Gorno-Altaisk to Moscow: 3641 km
  • Urban population: 53.1%
  • Number of historical and architectural monuments: over 10000

(Слайд 19)

Altai is the land of rivers and lakes. There are more then 20 thousand rivers here. There are more then 20 thousand rivers here. The largest rivers are the Katun and the Biya. They form the fifth largest river of the world – the Ob. (Слайд 20)

Other large rivers are the Chuya, the Chulyshman, the Argut, the Akkem, the Koksa. But most rivers are not more then 10 kilometers long.

There are about 7 thousand lakes in the Republic. The largest is the Teletskoye. It is 77 km.long. The maximum depth is 325 meters. More then 70 rivers flow into the lake. The largest one is the Chulyshman River. Only one river flows out from the lake. It is the Biya.

(Слайд 21)

The majority of the lakes are situated in the high mountains.

Lake Akkem is located in the valley of the river Akkem. “Akkem” means “white water”. The glacier (Akkemsky or Rodzevich) goes down the lake.

Lake Kucherlinskoye means “place, where a saline land is”. Its depth is up to 55 meters. Lake Akkemskoye and lake Kucherlinskoye are situated not far one from another.

“Shavla” means “young tree”. Mountainous lake Shavla is situated in Northern-Chuysky range.

Altai people call Lake Teletskoye “Altyn-Kol”. It means “golden lake”. Lake Teletskoye is included into Altai Nature Reserve.

There are many mountains in this region. Belukha is the highest peak of Siberia (4506 meters). The name of the mountain means “White” because there is a lot of snow on its slopes. The distance between Belukha and the three oceans (the Pacific, the Atlantic and the Indian oceans) is almost equal. (Слайд 22)

The territory of Altai Republic is covered with mountain ridges. There are 3 groups of ridges in Altai: the southern group, the central group and the northern group.

The climate is continental. It is hot and warm in summer. It is cool and cold in winter.

There are more then 120 memorials of nature in the Republic. They are the Teletskoye, lake Akkem, the Arzhan Suu Water Spring, Belukha, the Korbu Waterfall, Passes Chike-Taman and Seminsky and others.

The plant and animal worlds of our region are also very rich. (Слайд 23)

There are a lot of different animals, birds and plants in our forest, fields and mountains.

VII. Письменное задание. Проверка изложенного материала.

– Complete the sentences.

  • The largest river is the …
  • … is the highest peak of Siberia.
  • Belukha means “ …”.
  • The largest lake is the ...
  • More then … rivers flow into the lake.
  • The climate is ...

(Слайды24-25)

VIII. Задание на дом. Подведение итогов. Рефлексия.

I hope you’ve had wonderful time. Say, what was the most interesting for you and why?

Your home task for the next lesson is: Find the information about the sights (Gorny Altai). (Слайд 26)

Подведение итогов (анализ работы учащихся на уроке).

Список предлагаемых источников:

  1. Афанасьева О.В., Михеева И.В. Новый курс английского языка для российских школ: 3-й год обучения (7 класс). – М.: Дрофа, 2004.
  2. Белуха./Авт.-сост.В.С.Ревякин. – Томск: Издательство Томского Университета, 1968.
  3. Ирисов Э.А. Алтайский государственный заповедник.- Барнаул: Алтайское книжное издательство, 1979.
  4. Селегей В.В., Селегей Т.С. Телецкое озеро.- Л: Гидрометеоздат, 1974.
  5. Филатов П.В.Горный Алтай глазами фотохудожника.- Барнаул: «Красный угол», 2003.
  6. ru.wikipedia.org/wiki…Достопримечательности Горного Алтая
  7. ru.wikipedia.org/wiki/Республика Алтай
  8. www.altaitravel.ru Интересные места