В последнее время проектная технология
получила широкое распространение в различных
предметных областях, в том числе в области
изучения иностранного языка.
Данная технология позволяет решать важные
практические и образовательные задачи, повышать
заинтересованность студентов в изучении языка и
культуры и степень их эмоционального участия,
развивать творческие способности и умение
добывать знания из окружающей жизни, работать с
аутентичным материалом, воспитывать
ответственность каждого за себя и за работу всей
группы.
Задачи:
- Создать условия для обобщения темы «Праздники» с помощью проектов студентов.
- Создать условия для обобщения грамматического материала: «Косвенная речь.
- Согласование времен» с помощью грамматических таблиц и пересказа текста в косвенной речи.
- Содействовать формированию интеллектуальной, исследовательской, коммуникативной компетентности студентов.
Оснащение урока:
- Проекты «Holidays»(с электронной презентацией).
- Стенная газета «Holidays in Britain».
- Электронная таблица «Любимые праздники нашей группы».
- Грамматические таблицы: «Прямая и косвенная речь. Согласование времен».
- Тексты «The Chinese New Year Story».
ХОД УРОКА
I. Начало урока
а) Организационный момент
б) Сообщение преподавателем темы и плана урока
Today we are going to discuss the topic
“Holidays”. First we’ll listen to your projects
“Holidays in Russia and English speaking countries” and discuss then.
Then we are going to listen to your stories and dialogues “My Favorite Holiday”. At
last we’ll review grammar “Sequence of Tenses”, read, discuss and retell “Chinese
New Year Story” in reported speech.
And now the task.
Which words are connected with the word “Holidays”.
Holidays
Old
Leisure
Interesting
Day
Annual
Year
в) Фонетическая зарядка
– Listen and repeat after me.
[h] Holidays [] Interesting
[d] Old, day [l] Leisure, Annual
г) Речевая зарядка
Answer my questions:
- What holidays do you know?
- What is the most popular holiday in Russia?
- What is the most traditional holiday in Great Britain and the USA?
- What is your favorite holiday?
Look at the survey: “What holidays do you like best of all? (Приложение
1)
According to the survey your best holidays are New Year, Christmas, Easter and others.
II. Презентация и защита проектов «Праздники»
– Your home task was to review the projects “Holidays”. Let’s listen to the
best of them and discuss. Be ready to ask the questions on the projects. (Приложение 2)
And now your questions, please!
Questions:
- When do we mark Easter this year?
- How do you celebrate April Fool’s day?
- What do you prefer New Year or Christmas? Why?
- What are the festive dishes of your family?
III. Контроль навыков монологической и диалогической речи по теме «Мой любимый праздник»
– Your home task was to make up stories and dialogues.
And now let’s listen to your stories and dialogues “My favorite Holiday”. Listen to
them and be ready to answer the questions:
Student 1: The are many holidays in our country, but I like New Year’s
Day. Our family prepares for this holiday beforehand. We buy a beautiful New Year’s
tree. I like to decorate it with toys, little lights and sweets. We prepare our holiday
supper and lay the table. We like to see the New Year at home. At 12 o’clock we are
sitting at the table and see the New Year in. I enjoy this holiday very much.
Student 2: What is your favourite holiday?
Student 3: I think that Victory Day is the best holiday. My grandfather
fought many heroic battles.
Student 2: Can you say this holiday is connected with pleasant people and
good moods?
Student 3: Yes, I can. By the way this year we celebrate the 65th
anniversary of our victory.
- What are their favourite holidays? Why?
- How do they spend them?
IV. Обобщение грамматического материала: «Косвенная речь. Согласование времен»
Чтение, обсуждение и коллективный пересказ текста «Chinese New Year» в косвенной речи.
Вопросы:
- Как переводится из прямой речи в косвенную повествовательные, вопросительные предложения, приказания и просьбы?
- Что такое согласование времен?
- Как происходит сдвиг времен?
Работа по таблицам (Приложение
3)
And now let’s read the text “Chinese New Year” We’ll discuss it and then retell in
the reported speech. I give you 5 minutes for reading and preparing for discussion.
The first task:
Answer the questions:
- Why were twelve animals arguing?
- What were the animals?
- What did they say?
- What did the Gods decide?
- Who was the winner in the race?
- Who was the second third and so on?
- Were the animals happy with the decision?
The second task:
We are going to retell the text in the reported speech.
(St1, St2, St3….)
The third task:
Let’s read, translate and discuss the list “Chinese year”
What year were you born? Do you agree with the description of your personality?
V. Подведение итогов урока. Рефлексия
– What emotions do you feel?
– Now I know how to …