Работа над проектом проводилась в урочное и неурочное время с группой учащихся 9-х классов, изучающих немецкий язык в качестве основного иностранного языка и английский язык в качестве второго иностранного языка (с 5-го класса, 1 час в неделю)
Проект разработан учителем немецкого языка гимназии № 7 г. Балтийска Архиповой Е.Л и учителем английского языка Мензелеевой Н.Р
Цель: Систематизация и обобщение изученного материала по теме “Проблемы молодежи”. Работа нацелена на совершенствование лексико-грамматических навыков, лингвистической и коммуникативной компетенции учащихся в процессе иноязычной речевой деятельности.
Задачи:
– Совершенствовать навыки монологической речи, чтения, письма.
– Обучать использовать аналогии и обобщения
– Воспитывать чувство ответственности за свою жизнь и жизнь своих друзей.
– Формировать толерантное отношение и уважение к мнению других людей.
Оснащение урока: слайдовая презентация, интерактивная доска, учебные материалы.
Ход урока
1. Организационный момент. Постановка учебных целей и задач.
Lehrer:
Wir sind alle nur Menschen und es ist nun mal so, dass die Menschen ab und zu
Probleme haben!
Das Thema des heutigen Unterrichts heißt “Probleme
der Jugendlichen”
Ihr seid alle zwischen 15–16 Jahre alt, deshalb denke ich,
Probleme des Erwachsenwerdens sind bei euch auch aktuell. Ihr seid alle moderne
Leute, ihr sprecht Deutsch und Englisch. Deshalb versuchen wir heute über unser
Thema in diesen beiden Sprachen zu diskutieren.
Teacher:
Today we are going to discuss things which are very important and interesting for you – the problems of young people. You have already discussed these problems at your German language lessons. German words have much in common with English words. So, let’s try to speak about problems of teenagers in English.
2. Сопоставление немецких и английских лексических единиц по теме: “Фонетическая обработка лексики”.
Lehrer:
Um richtig gut die Sprache zu beherrschen braucht man ein reiches Vokabular!
Das erste, was ich vorschlage: wiederholen wir die ganz wichtigen Wörter und Redewendungen zum Thema.
Учащиеся называют эти слова по-немецки и по-английски.
насилие защищаться неудачи в любви зависимый от наркотиков быть разочарованным в… терпимый образец для подражания |
ссора прогуливать наркотик курильщик доверять противоречивый мировоззрение |
курить занятия агрессор оказывать сопротивление принимать зависимый от алкоголя |
Teaсher:
Drugs Drug–addict Drug–addiction Smoking Alkohol Résistance home–violence pocket money Job Generation Gap rolle model Aggression, aggressive Independent Independence loneliness tolerant, tolerance |
to smoke to take drugs to resist to fight to misunderstand to skip classes to loose to find to look for a job to suffer from |
3. Развитие навыков письменной речи.
Lehrer:
Ich weiß, dass ihr lieber über eure Probleme nicht mit mir sprecht, sondern mit euren Freunden. Und trotzdem versuche ich heute zu verstehen, was euch beschäftigt. Zuerst nennen wir einige Probleme!
Ученики называют проблемы по-немецки (рис.1):
Рисунок 1. “Актуальные проблемы молодежи.”
Ich habe in der Zwischenzeit auch eine kurze Zusammenfassung gemacht!
Vielleicht könnte jemand von euch seine persönliche Meinung sagen!
Teacher:
On the blackboard you can see the table with the youth problems in German. Find English equivalents and write them down.
Учащиеся выходят к интерактивной доске и пишут проблемы по-английски.
4. Развитие навыков чтения.
Lehrer:
Ihr habt eure Probleme, aber ihr seid mit Sicherheit da nicht allein. Die Jugendlichen überall in der Welt haben ähnliche Probleme. Um freilich und offen über diese Fragen zu sprechen, reicht Deutsch allein leider nicht. Dafür könnt ihr eure Englischkenntnisse benutzen! Und zwar, im Internet.
Teacher:
Now you should read the text about problems of teenagers in groups and then tell other pupils about them.
Alcoholism and drug-addiction are relatively new problems but they are becoming more and more dangerous. Millions of young people today are using drugs. Usually they want just to try it. Then they cannot stop and after maybe two years, they will die. Drug-addiction is a disease. Drug and alcohol consumption can destroy an individual's life. Another problem is alcoholism. Early alcoholism is caused by beer-addiction. In addition, problems develop from bad habits such as smoking, especially among adolescents.
The housing problem is still unsolved. Usually young people have no chance to buy or to rent an apartment on their own because of soaring real estate prices. No housing and no hopes to get it. They have to live an unsettled life in hard conditions. Some of them have even nowhere to live. Lack of your own home discourages the creating of young families.
Communication has always been an important part of young people's lives. Today they can choose between traditional and new ways of communication. Traditionally the young meet after classes with their school friends, make parties, go to the movies or disco clubs to have fun, relax and acquire new friends. But if the young people do not like noisy clubs and other places of entertainment, they can find friends without leaving their homes – the Internet gives such an opportunity.
The problem of love is very important for young people. Today they [foil in love when they reach the age of Romeo and Juliet. Romanticism land idealism very often accompany the love of the young. They can love deeply and passionately, they believe that their love will last forever. Unfortunately, often their hearts are broken.
5. Монологические высказывания по теме.
6. Заключение.
Lehrer:
Unser Unterricht nähert sich seinem Ende und ich möchte ein kurzes Resümee machen.
Die Jugendlichen stehen unter Druck und das ist jetzt keine leichte Zeit für euch. Ihr seid aber nicht allein – die Eltern, Lehrer, Freunde und Schulpsychologen sind für euch da und helfen bestimmt eure Probleme lösen. Wir haben heute richtig viel gemacht, vor allem wissen wir alle jetzt, dass jeder im Teenage’alter Probleme hat und trotzdem Erwachsen wird. Ich danke euch für eure Arbeit und Aufmerksamkeit! Tschüs!Teacher:
Teenagers all over the world have the same problems. But parent, teachers, friend and specialist help to cope with them and to become stronger and cleverer.
7. Заключительный географический RAP – “These are places in the world”
Список литературы:
- Бим И.Л. Шаги 5;учебник немецкого языка для 9 класса общеобразовательных учреждений, М., Просвещение 2007г.
- Афанасьева О.В., Михеева И.В. английский язык, 3-й год обучения, М., Дрофа, 2008г.
- Гальскова Н.Д, Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика; учебное пособие М., Высшая школа, 2005г.
- Барышников Н.В. Методика обучения второму иностранному языку в школе. М., Просвещение, 2003г.