Цель урока: проверить знания учащихся, полученных при изучении раздела: «The world around us».
Коррекционные задачи:
- развивать связную речь, расширять словарный запас;
- активизировать коммуникативные функции речи;
- совершенствовать фонетические навыки и навыки чтения;
- совершенствовать навыки письма через компьютер;
- работать по повышению мотивации к школьному обучению.
Воспитательные задачи:
- воспитывать культуры речевого общения;
- воспитывать активность, трудолюбие, чувство ответственности и коллективизма.
Межпредметные связи: связь уроков английского языка с уроками: информатики, истории, географии, русского языка, страноведения, музыки и с жизнью.
Тип урока: нестандартный.
Форма урока: интерактивная имитационная деловая игра «Телемост».
Предварительная работа:
- написание резюме учащимися;
- написание мини-рассказов о Казахстане и Великобритании;
- подбор слайдов с достопримечательностями стран и создание их Презентации;
- работа в Интернете с целью подборки материала о достопримечательностях.
Визуальный инструментарий:
- план проведения страноведческого КВНа;
- фамилии экспертной группы, эмблемы для учащихся;
- карта оценочной деятельности учащихся, ведомость для подведения итогов урока;
- презентации слайдов: Казахстан, Великобритания;
- буклеты с информацией о странах;
- бейджики для ведущих телемоста.
Технические средства:интерактивная доска; микрофон, DVD-плеер.
Ход занятия
I. Организационный момент.
T: Dear friends and visitors! (Дорогие друзья и гости!) We are glad to welcome you on our briefing. (Мы рады приветствовать вас на нашем брифинге.) Two teams take part in him: «Good morning», «Clock». (В нем принимают участие две команды.) Речь сегодня пойдет о двух могучих державах – Казахстане и Великобритании. Для вас будет организован телемост между главными городами этих государств – Астаной и Лондономю We with you shall make excursion over capitals which are friends for a long time. (Мы с вами совершим экскурсию по столицам, которые дружат долгое время.) Each teams will carry out the certain tasks. (Каждая команда будет выполнять определенные уровни.)
- Greetings of the teams. (Приветствие команд.)
- A competition between captains. (Конкурс между капитанами.)
- Presentation of the countries. (Презентация стран.)
- Make words. (Составить слова.)
- Finish speaking. (Договорки.)
- Quiz: Do you know... ? (Викторина «Ты знаешь... ?»)
Let me introduce my assistant: Zharlygapova Asel. Она будет помогать мне во всем.
Asel : Let me introduce ours jury:
- Headmistress – Kumarova N.S.
- The director of studies – Bagnouk T.V.
- The teacher of Kazakh – Chukmaitova G.A.
- The teacher of English – Smorodina O.V.
Asel: Our jury will give you marks for every task. (Наше жюри будет ставить вам оценки за каждую задачу.) Your answers must be right, loud, expressive, artistic. (Ваши ответы должны быть правильными, громкими, выразительными, артистичными, коллективными.)
T – A: Good luck! (Удачи!)
II. Приветствие команд.
Capitan 1: Our team: " Good morning ". Good morning, good morning. Good morning to you. Good morning, good morning. We are glad to see you.
Capitan 2: Our team: "Clock". Tick, tick-the clock says, tick, tick, tick! What you have to do? Do quick!
T–J: The scope, please. Thank you.
III. Конкурс между капитанами.
A: Dear Captains! Your task is to tell us your biography hi brief and show your hobbies.
(Капитаны по очереди рассказывают свои биографии вкратце и показывают свое хобби.) Это своего рода конкурс. При этом учитывается не только правильность произношения, но и объем рассказанного.
С1: Приложение 1.
My name is Tonya. My surname is Fadeeva. I'm 17. 1 live in Serebryansk. My address is 3 Pochtovaya Street. I'm the 9-former.I am a good student and get 4-s. I have many friends. My favorite school subjects are English, Kazakh, Russian, Labour training. I am fond of drawing, singing, composing poems, dancing. I like playing different roles. Do you like my works?
C2: My name is Meirambek. My surname is Zhumagulov. I'm 17. I live hi Serebryansk too. My address is 3 Pochtovaya Street I'm the 9-former now too. I try to study well and get 4-s too. I also have many friends. My favorite school subjects are English, Kazakh, Russian and Physical training. I am fond of drawing, reading, listening music, playing roles. Do you like my works?
T–J: The scope, please. Thank you.
T: Music pause is now. The song: «Flash hi the night» (Zharlygapova Asel)
IV. Презентация стран.
A: Participants of a team have prepared to us presentation of the countries: Great Britain, Kazakhstan. (Участники команд подготовили нам презентацию стран: Великобритании, Казахстана.) При этом учитывается правильность произношения и выразительность текста.
T: Team: «Good morning»
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is situated in the north-west coast of Europe between the Atlantic Ocean. The United Kingdom consists of four parts. They are: England, Wales, Scotland and Northern Ireland. The population is about 60 million . The area of the United Kingdom is 244 100 square kilometers. There are many big cities hi Britain: Birmingham, Sheffield, Manchester, Liverpool and Cardiff.
Great Britain is a parliamentary monarchy. The queen of Great Britain is Queen Elizabeth II. The capital of the United Kingdom is London.
London is divided into several parts: the City, Westminster, the West End and East End. They are rather different from one another. London is beautiful city with unique buildings, a great educational and cultural centre. The main educational centers are: Oxford , Cambridge, Edinburgh, Sheffield.
The official language of the country is English, though hi Wales people speak Welsh which is different from English, while Scottish dialect differs little from English.
There are many rivers and lakes hi Great Britain. The main rivers are the Thames, the Mersey, the Severn. Great Britain is well known hi the world as a nature-loving country.
The climate of Great Britain is mild. The Atlantic Ocean and the warm waters of the Gulf Stream influence the weather on the British Isles. The summers are cool and rainy, the waiters are not very cold.
Great Britain is a highly developed industrial country. It is a large producer of iron, coal, electronics, machinery and textiles. The main industrial cities are: Birmingham, Sheffield – with big iron and steel works. Manchester and Liverpool – the biggest centers of textile industry. London is one of the biggest commercial centers and ports of the world.
Great Britain has its own anthem, coat of arms, and national flag and national traditions and holidays.
T: Team: «Clock»
Kazakhstan is my native land. It is an independent state with population more than 15 million people. The territory of Kazakhstan is about 3 million square kilometers. The population lives mostly in towns and cities and large villages. The largest cities are Almaty, Karaganda, Taraz, Pavlodar and Astana.
The president of the republic is N.A. Nazarbaev. The capital of Kazakhstan is Astana. This city is situated on the banks of the river Ishym. It has become a modern and beautiful city with unique buildings, theatres, concert halls and different educational and scientific institutions.
Kazakh is the official language of the country, but it is not the only language which people speak in the country. Russian and other languages are spoken here too.
There are a few rivers and lakes in Kazakhstan. The main rivers are the Irtysh, the Ural, the Hi, the Syr-Darya. The main lakes are Balkhash, Alakol, Zaisan, Tengis. The flora and fauna of the country are different.
The climate of our republic is strongly continental and very dry. It is cold in winter and hot in summer. Rain usually falls in spring and autumn. Snows falls in all areas but not at the same time.
Kazakhstan is very rich in natural resources, such as iron ore, natural gas, coal and ail. It is an industrial and agricultural country. The main industrial centers are : Karaganda, Pavlodar, Uskemen -corn, wool and meat are the main agricultural products.
Kazakhstan has its own anthem, coat of arms, and national flag and national traditions and holidays. The national flag of the country consists of a light blue field at the centre of which there is yellow sun framed by the wings of a flying eagle, also in yellow, with a vertical stripe of national ornamentations near the hoist.
T—J: The scope, please. Thank you.
T: Pause is now. The fable: "Humpty-Dumpty". (Simonova Vera)
V. Составить слова.
A: Каждая команда получает по 3 задания. Необходимо ввести в таблицу английские буквы, чтобы получились английские слова, русские эквиваленты которых находятся тут же.
Приложение 2.
T: Team: «Good morning»
1. What country do they live in?
K |
A |
Z |
A |
K |
H |
S |
T |
A |
N |
К |
А |
З |
А |
Х |
С |
Т |
А |
Н |
|
2. What is the capital of their country?
A |
S |
T |
A |
N |
A |
А |
С |
Т |
А |
Н |
А |
3. Who is the president of their country?
N |
A |
Z |
A |
R |
B |
A |
E |
V |
Н |
А |
З |
А |
Р |
Б |
А |
Е |
В |
T: Team: «Clock»
1. What is the country?
G |
R |
E |
A |
T |
|
B |
R |
I |
T |
A |
I |
N |
|
В |
Е |
Л |
И |
К |
О |
Б |
Р |
И |
Т |
А |
Н |
И |
Я |
2. What is the capital of their country?
L |
O |
N |
D |
O |
N |
Л |
О |
Н |
Д |
О |
Н |
3. Who is the queen of their country?
E |
L |
I |
Z |
A |
B |
E |
T |
H |
II |
Е |
Л |
И |
З |
А |
В |
Е |
Т |
А |
2 |
T–J: The scope, please. Thank you.
VI. Договорки.
A: Командам зачитываются русские договорки и им необходимо подобрать английские слова по смыслу.
Team: «Clock». Вкуснотища! Very good! Пищу называют – food. Для шарика, для друга, припас я сахар – sugar. Масло нужно всем ребятам. Масло по-английски – butter. Всегда ты сладкий ждешь сюрприз. Конфетки по-английски – sweets. Слива тут и слива там. Слива по-английски – plum. Узнала я впервые, что группа это – pear. Я все варенье это съем. Варенье по-английски – jam.
Team : «Good morning». Без соли борщ не лезет в рот. Соль по-английски просто – salt. Это вовсе не каприз. Сыр мы называем – cheese. Молоко я пить привык. Молоко иначе – milk. Мясо жарится, шкварчит. Мясо по-английски – meat. Пирожки, налетай! Пирожок иначе – pie. Морковку ешь, в ней каротин! Да, carrot есть, а где же «ин»? Рыбу ловишь – не шумишь, рыба по-английски – fish. Винни-Пуха нет ли с вами? А то спрячу мед свой – honey.
T–J: The scope, please. Thank you.
T: Pause is now. (3 клипа – океанариум в Астане.)
VII. Ответьте на вопросы о странах.
A: (Участники команд отвечают на вопросы викторины.)
Приложение 3.
Team: «Good morning».
T: Quiz: «Do you know ... ?»
(Key: l – a, b; 2 – b, 3 – c, 4 – b, 5 – a, 6 – b , 7– a, 8 – b.)
Приложение 4.
Team: «Clock».
T: Quiz: «Do you know ...?»
(Key: 1 – c, 2 – a, 3 – b, 4 – b, 5 – a, 6 – b , 7 – a, 8 – b.)
T–J: The scope, please. Thank you.
VIII. Заключительная часть.
T: Dear friends, we with you have made travel on Great Britain and Kazakhstan. We were convinced, that the native Land is the most expensive, that is at each of us. (Дорогие друзья! Мы с вами совершили путешествие по Великобритании и Казахстану. Мы убедились, что родина – это самое дорогое, что есть у каждого из нас.)
Our time is out. Let's give a word to ours jury. Let's listen to the result of the score of every task and the general score, please.
T: Teams: «Финальная песня – КВН»
Друг – КВН.
Это повод всех собрать.
Смех – это дар.
Так зачем его скрывать?
Закулисный блеф, но приходит новый день.
Мы играем в КВН.
Просто нам учиться лень.Жизнь – это игра.
И без шуток скучно жить.
Мы – без башни – толпа, без башни толпа.
Как же тут не пошутить?
И сегодня – старт.
Мы берем от этих стен.
Чтобы жил навсегда, на фестефе – КВН.
Приложения Вы можете получить у автора статьи.