Цель: создать условия для формирования коммуникативной компетенции студентов на уроках английского языка; способствовать развитию социокультурной компетенции студентов.
1. Оргмомент. Студенты отвечают на вопросы How are you? What date is it today? What’s the weather like today? Who is absent today?
2. Начало урока. Беседа по теме “Meals”. Студентам предлагается ответить на вопросы What is your favourite dish? How many times a day do you eat? When do you usually have breakfast (lunch, dinner, supper)? What English, German and Russian proverbs about meals do you know?
3. Основная часть. Учитель объявляет, что урок будет проводиться в виде соревнования , и студентам надо разделиться на две команды. Командам надо дать названия в соответствии с темой занятия.
а) Студентам предлагается выбрать представителя от команды, который будет выполнять следующее задание: собрать слова из разрезанных карточек по теме “Еда”.
DIN NER | SUP PER | ORA NGE |
NAP KIN | BUT TER | SPO ON |
BA CON | CER EAL | KNI FE |
PLA TE | SAU CER | TABLE MAT |
MUSH ROOM | DES SERT | PEP PER |
CHE ESE | SUG AR | COF FEE |
POTА TOES | SA LAD | RIS SOLES |
PAS TRY | FRU IT | LEMO NADE |
Пока представители команд выполняют задание, остальным членам команды надо из предложенного набора букв составить слова.
P T A O E T O S - ___________________ E H O N Y - ___________________ M H A - ___________________ K F O R - ___________________ A F E C - ___________________ B F E F U T - ___________________ T S A L- ___________________ S E T A K B E F E - ___________________ P C U - ___________________ S A S G L - ___________________ |
б) Командам предлагается список ингредиентов, из которых можно приготовить одно блюдо.
There is/ are some … What can I make? Tomatoes, sausage, cheese, mayonnaise ___________________ Potatoes, onions, carrots, rice, meat, salt, water ___________________ Coffee beans, water, sugar, milk ___________________ Bananas, apples, oranges, nuts, raisins, yogurt ___________________ Bread, butter, cheese, sausage ___________________ Potatoes, salt, oi ___________________ Chicken, rice, salt, spices ___________________ Butter, sugar, flour, eggs ___________________ Tomatoes, onions, oil, salt ___________________ Eggs, milk, oil, salt ___________________ Potatoes, mushrooms, onions, sour cream ___________________ Sausage - колбаса spices - приправы raisins - изюм oil – масло Nuts – орехи sour cream – сметана flour - мука rice - рис |
в) Командам предлагается выполнить следующее задание.
Translate from Russian into English
|
г) Agree or disagree.
1. Sandwich is a hot meal which we eat at dinner for the first course.
2 .We have lunch in the evening before going to bed.
3. Englishmen do not usually have porridge-in the morning.
4. Doctors usually recommend people to have heavy supper.
5. If you want to reduce your weight (to become slim) you must eat a lot of bread.
6. Таrts and cakes and fruit are usually served at the beginning of a meal.
Заключение.
Read and dramatize the jokes.
1. Young husband: "This meat is not cooked, nor is the pie.
Young; wife: "I did it like the cookery book, but as the recipe was for four people and we are two, I took half of everything and cooked it half the time it said".
2. Bob: Please, Mummy, one more, lump of sugar.
Mother: Well, Bobby, haven't I given you five already?
Bob: Yes, you have... But they all melted away in my tea.
3. At a restaurant: "Look here, waiter, I have just found a button in my soup"
- "Oh, thank you, sir. I’ve been looking all over for it".
Подсчитываются баллы: за каждое правильно выполненное задание – 1 балл.
Награждение команды-победителя.