Цель: Способствовать формированию лексических навыков по теме «Семья».
Задачи:
- Aктивизация употребления ЛЕ по теме «Семья» и модального глагола must.
- Закрепление умения построения монологического высказывания по образцу.
- Помочь учащимся осознать, что главная обязанность детей в семье – учиться и помогать родителям.
Оборудование: Мультимедийная установка с презентацией в PowerPoint; словари на каждый стол.
На доске: речевые образцы для использования на уроке:
- I have got… He/she is 5 years older than…
- I agree with it, because parents…
I don’t agree with it.
Ход урока
1. Организационный момент:
What date is it today? What day of the week is it today? What can you say about the weather today?
Today we’ll speak about our families and family relations.
2. Фонетическая зарядка: (см. приложение: слайд 2-3)
Let’s train our tongue. Look at the screen. Let’s read these words. Repeat after me,please! (на экране подборка слов.)
The combination of these two letters gives us the sound [ ] (произносим в сравнении с русским [z].
Find and read words with the sound [ ]
Read only red words and it’ll be a short poem (nurcery rhime):
FATHER,MORTHER,
SISTER, BROTHER
Hand in hand WITH one ANOTHER. (Хоровое чтение + 3-4 человека)
Look at the greenboard,please. You can see the task for you. (решить английское уравнение – на доске транскрипционными знаками записаны пары слов:
Father |
|
uncle |
|
brother |
|
niece |
Morther |
|
aunt |
|
sister |
|
X |
Необходимо угадать слово по транскрипции и подписать недостающее слово транскрипционными знаками.
3. Речевая разминка:
Now let’s speak about your families. Your homework was to make your family trees and you can use them to tell about your family, and you can use words from the greenboard as a model.
Listen to my story about my family as an example. (ответы учащихся 5-6 человек)
4. Модальный глагол “MUST” для введения темы «Обязанности в семье»
Parents and their children, their relations are very important and now we’ll discuss family relations.
(Презентация, на которой слайд 4 о правиле употребления модального глагола “MUST.)
Let’s do an exercises 19-20 from your textbook but with the help of the presentation. You will read what these children say about their and their parents’ responsibilities. You should agree or disagree with them with the help of phrases from the greenboard as a model.
Do you like your responsibilities? I agree with all this children, because you must help your parents you must go to school.
5. Физ.минутка: Let’s have a rest. Let your eyes to have a rest. Stand up please!
Look at me, please! Don’t turn your head!
Look at the board! Look at me! Look at my hand! (Я совершаю рукой вращательные движения). Look at the ceiling! Look at the floor! Look at the right! Look at the left! Look at me! Close your eyes! Open your eyes! (twice) Sit down, please!
Hands up! Stretch yourself up, up, up! Hands down! Sit down please!
6. Развитие навыков письменной речи:
Let’s do an exercise in writing form. (раздаю рулончики с заданиями: составить предложения по образцу об обязанностях детей в семье и прочитать их).
7. Итоги урока: (основная идея в том, что главная обязанность детей – учиться и помогать родителям – она должна прозвучать в итоговых ответах детей).
8. Нomework: задание дано в презентации на экране.