Урок английского языка по теме "Как спросить дорогу"

Разделы: Иностранные языки


Цели:

  • Познавательный аспект: знакомство с особенностями британской культуры (нормой поведения и общения).
  • Учебный аспект: развитие навыков практического овладения языком по теме “Как спросить дорогу” по всем видам речевой деятельности.
  • Развивающий аспект: развитие речемыслительной деятельности учащихся, их эмоциональной сферы.
  • Воспитательный аспект: воспитание уважения учащихся к британской культуре; привитие навыков самостоятельности в работе.

Задачи:

  • Формировать грамматические навыки говорения (прямой порядок слов после “Can you tell me …?”).
  • Активизировать ранее изученный лексический и грамматический материал по данной теме (в различных речевых ситуациях).
  • Тренировать учащихся в аудировании (в том числе с использованием компьютерной программы), чтении с полным пониманием прочитанного.
  • Развивать навыки диалогической речи.

Оборудование:

  • Учебник для 6 класса под ред. К.И. Кауфман, М.Ю. Кауфман;
  • Аудиокассета к учебнику;
  • Презентация в программе “Power Point”(Приложение 1);
  • CD компании EuroTalk “Учите английский”;
  • раздаточный материал (Приложение 2, Приложение 3).

Stages:

I. Preliminary

Good afternoon!
Glad to see you in a good mood and smiling.
Get ready everything necessary for our lesson.
There must be your student’s books, your copy-books.
Sit down, please.
Who is on duty today? Who is absent today? What date is it today?
Let’s begin.

II. Phonetic work

We go to school every day and see a lot of trams, buses and cars in the streets. They run up and down the street and we must remember the rule. What rule? Listen to a short poem.

***

Trams and cars in our town
Run up and down,
Run up and down.
Stop! Look at the light!
First look to the left,
Second look to the right!

Now, listen to me and repeat after me some sounds and words.
[ r ] run, traffic, right
[ai] light, right
[ i:] please, straight

Listen to the poem again and then repeat it after me.
What words don’t you know?
How can you translate the poem?

III. Warm-up activities

Thank you. Be always careful in the street!

Our school is in Turgenev street, isn’t it? Is it on the left side of the road? What is on the left? What is on the right? What is opposite our school? What is next to the school? Do you go to school down or up?

– Thanks, I see you know where your school is and what is next to it. But we don’t know how to ask the way when we are in a strange town.

IV. New theme

The topic of our lesson is: “Can you tell me …?”
Today we’ll learn how to ask and explain the way in the street.
How must we ask a question to be polite? Do you know?
– Let’s read some cultural notes on page 41.

(Учитель и учащиеся читают правило в рубрике “When in Rome …”, если вы хотите задать вопрос незнакомому человеку на улице, будет невежливо обратиться к нему с прямым вопросом, в английском языке в такой ситуации правильно будет начать вопрос со слов “Can you tell me…?”)

– And now we must ask Mr. Help how to do it.

(Если перед специальным вопросом стоит фраза “Сan you tell me?”, то после вопросительного слова подлежащее ставится перед сказуемым “Can you tell me where the museum is?”)

– Let’s do ex.2 on p.42. Your task is to write polite questions and read them.
Thanks you.

Please, take your cards (Приложение 2) and look at the screen.

Презентация (Приложение 1)

– Give the English equivalents of the following Russian sentences:
Не могли бы вы мне сказать, где располагается (почта)?
Налево.
и т.д.

V. Listening and reading

So, we can ask the way when we don’t know where the bank, the school or the supermarket is. But we can’t give the right answer when somebody asks us the way. Let’s learn how we can do it.
– Look at the pictures in ex. 4 on p. 42 in your textbooks, listen to the short dialogues and then read them.
– You are so active. Thanks.

VI. Let’s have a break

VII. Computer work (programme)

Pupils work with their computer programmes.
They listen to the questions and find the necessary stop.

Задача учащихся прослушать инструкцию, запомнить маршрут следования и добраться на машине до нужного пункта. Правильно выполненное задание приносит 10 баллов. В случае необходимости учащиеся имеют возможность прослушать инструкцию многократно.

VIII. Dialogue speech

Look at the screen /Приложение 1/ and take your the dialogue charts and cards (Приложение 2, Приложение 3). The task is to help a foreigner to find the way in your town.

Please, make your own dialogues using the phrases: Can you tell me? How do I get to…?

– You may use the textbooks (ex.4, p.42-43).

X. Concluding part

Our lesson is very interesting, isn’t it?

Thank you for your good job at the lesson. You are so hardworking. I’m sure you can ask the way politely and you can explain the way when somebody needs help. Your marks are…

And now write down your homework, please. Do ex.A on p.44 in your textbooks. Answer the questions and be ready to dramatize your dialogues in class. Draw a plan.

Литература:

При подготовке данного урока использовались следующие материалы:

  1. Поурочные планы по английскому языку. 6 класс (учебник К. И. Кауфман, М.Ю. Кауфман) / авт.-сост. Г. Н. Лебедева-М.: Глобус, 2007;
  2. Компьютерная программа компании EuroTalk “Учите английский”;
  3. Наглядное пособие к учебнику “Счастливый английский для 5–6 классов средней школы” под ред. Т.Б. Клементьевой для создания презентации в программе Power Рoint.