Итоговый урок английского языка в 11-м классе по теме "Кино"

Разделы: Иностранные языки


Цели и задачи:

учебный аспект: развитие речевого умения;

развивающий аспект: развитие самостоятельности, творческих способностей, выраженные в умении создать собственные презентации в Power Points. воображения, познавательной активности;

воспитательный аспект: воспитание потребности к творчеству;

речевой материал: лексика и грамматика предыдущих уроков.

Оборудование: компьютер, проектор, раздаточный материал по теме, отрывок из кинофильма “Пираты Карибского моря”, магнитофон, аудиозапись для задания по аудированию.

Группа заранее была разделана на 3 подгруппы. Учащимся предлагалось создать свою презентацию по одной из тем: “История кино”, “Русское кино”, “Современное кино”. Каждая группа, помимо материала учебника (автор В.П.Кузовлев), искала дополнительные материалы, фотографии для презентаций.

По ходу урока предъявляются кадры из презентаций учителя и учащихся.

Организационный момент.

T:

Today we are going to have a final talk about cinema. Cinema and TV films have become an important part of our lives. Let’s remember some facts about the genres of the cinema, the professions of people, who make films, and every group will present their project.

2. Речевая зарядка (проводится в режиме Р Б—>P1P2)

T:

First of all let’s warm up. Who knows more genres? What genres do you know?

P1: I know different genres: western…

(Работа проходит в быстром темпе, по типу “снежного кома”. Кадр №2. Приложения 1)

3. Аудирование.

Несколько учащихся получают карточки с названиями жанров, описывают этот жанр, остальные угадывают жанр по описанию.

T:

Now let’s see if you can guess a genre by its description.

Western

Science fiction

Thriller

Comedy

Horror

Musical

4. Повторение названий профессий, связанных с кино.

It’s time to revise the names of profession connected with cinema.

a) Quiz (Приложение 1, кадр №3)

b) Listening

(На аудиокассете звучат отрывки из монологов различных людей, учащиеся определяют профессии)

Texts for listening:

“PRESENTER: Section A.

A: No, it’s no good. I can hear someone moving their feet. I must have absolute silence. Do you want to start again?

PRESENTER: Section B.

B: Turn round and sit down slowly, Meryl, OK? Then everybody look at Meryl. You are shocked, OK? So look shocked. All of you. Do you understand?

PRESENTER: Section C.

C: Look, I only need $ 17 million. These days that’s nothing. This film is going to be a mega-success, I am telling you! I mean we are talking about 15 to 20 million dollars in the first week. And that’s just in the United States.

PRESENTER: Section D.

D: You need to look tired, don’t you? I’ll put a little black under your eyes. There. It’s a pity, really. You have such beautiful skin…

PRESENTER: Section E.

E: Of course, I can do a French accent. Listen to this… ‘ow can you say zat to mee, my darleeng? I cannot love anozer woman…”

5. Защита проектов.

Учащиеся каждой группы представляют свои проекты, задают вопросы членам других команд.

Т: You worked in groups and made your projects. Now I want you to present your work to the other groups.

Группы по очереди представляют свои проекты. В конце презентаций предлагаются задания для других групп.

Задания к “History of cinematography”:

Why Hollywood is called the capital of filmed entertainment?

What genres of the first films were in the west?

Who invented cinematograph?

What is the name of the first film in the world?

What are the names of the first film stars?

Did you watch the screen version of “Gone with the wind”? Do you like this film?

Задания к “Russian cinema”:

  1. Do you know when the first film was demonstrated in Russia?
  2. Could you tell me who founded the first film studios, please?
  3. Can you tell me when the first Russian sound cinema house started to work, please?
  4. I’d like to know, please, what first genres of the Russian films were popular?
  5. Can you name me the stars of silent films in the 20th in Russia, please?

Задания к “Modern cinema” (см. Приложение 2)

При защите проекта “Modern cinema” ребята показывали отрывок из фильма “Пираты Карибского моря” для демонстрации современных компьютерных спецэффектов, а так же монолог по телефону “Продюсер и кинозвёзды”.

Producer (calls Keanu Reeves):

  • Hi, Keanu! I have a fantastic script. You are in the army, going to Vietnam. Your girlfriend loves you so much, she follows you there. I have Winona Ryder to play your girlfriend…Yeah, I said Winona Ryder…You’ll do it? Great!

(The second call to Winona Ryder):

  • Wynona? Hi, there. Listen. Do you want to star in a really great love story? You follow Keanu Reeves to Vietnam…Yeah, that’s right – Keanu Reeves. And he really want you to play his girlfriend…Wynona, that’s wonderful! We start filming in February.”

6. Заключительный этап урока.

Т: Conclusion.

I want to thank all of you. I enjoyed your work at the lesson today. You are very active, attentive and bright. I wish you good luck.

Список литературы

  1. Кузовлев В.П. и др. Английский язык для 10–11-х классов. М. 2006.
  2. Mark Farrel, Regina Ceriani, Franca Rossi. The World of English. Longman, 1995.
  3. Speak Out. // 1998 - № 5-6 – стр.18–25.
  4. Америка // 1992. Сентябрь. Стр. 28–29.