Обобщающий урок по теме в виде интерактивной игры в виде интерактивной игры
Цель: Развитие у учащихся эстетического восприятия мира, умения ценить природу, умения ощущать себя неотъемлемой частицей окружающего мира.
Задачи:
Обучающие:
Коммуникативные:
- Научиться рассказывать о разных временах года.
- Научиться беседовать о погоде , о временах года, о занятиях в разные сезоны.
- Научиться читать незнакомый текст с правильной интонацией.
- Научиться отгадывать на слух загадки о разных временах года.
Языковые:
- Автоматизация в устной речи структуры безличного предложения .
- Автоматизация употребления и произношения лексики по теме:
- Cloudy, sunny, rainy, windy, foggy, tornado, snowy, thunderstorm
- Hot, warm, cool, could.
- Употребление Future Simple.
- Лингво-страноведческая:
- Стихотворение Джоржа Купера “ Октябрь”
- Детские игры с движениями.
- Детский песенно-поэтический фольклор.
Развивающие:
- Развивать умение самостоятельно строить высказывание на основе полученных знаний и собственного мировоззрения.
Воспитывающая:
- Воспитывать любовь к природе.
- Воспитывать уважение к культуре другого народа
- Воспитание культуры общения и поведения.
Оборудование:
Книга-учебник, аудиозаписи, опорные схемы-картинки., яблоки, 2 обруча, картины с изображением времен года, глобус, набор для опыта( спиртовка, пробирка, держатель, зеркало)
Ход урока
I. Подготовительный этап.
Орг.момент
- Good morning, Good morning
Good morning to you!
Good morning, Good morningI’m glad to see you!
- We’are glad to see you too!
- How are you?
- We are fine, and you?
-I’m fine, thank you.It’s time to say “Hello” – “ Hello” (3 p)
And to start our lesson.
АПУ:
Я предлагаю вам сегодня совершить небольшое виртуальное путешествие по временам года, вспомним их название , поговорим какая погода бывает в разные времена года, научимся как настоящие ученые из гидрометцентра предсказывать погоду, узнаем почему идет дождь, вспомним стихи и песни про погоду и разные времена года. Перед нами , как перед принцессой из сказки “12 месяцев” за один урок промчатся все времена года.
Лексико-фонетическая зарядка:
Итак, представьте что вы в волшебном самолете и мы отправляемся в путешествие.
- Where would you like to go? (2p)
Where, where, where ?
- A trip around the year!
We would like to go
To meet, to see, to know,
To visit and to slay
To dance, to sing, to play.# Spring is green
Summer is bright
Autumn is yellow
Winter is white
-So, we must write a date in our plane – dairy
Tell me please, what date is today?
-Today is the … th of October , 20…
-What day is today?
- Today is Monday.
-Well, Lera! Go and write it, please!
-Скажите, а на самом деле это возможно побывать во всех временах года за один день?
Да. Если мы полетим на самолете с севера на юг, то мы пролетим все времена года, потому что когда на севере зима и осень, на юге весна и лето.
- Look at the globe! We are in Moscow now. What season is it now!
Right! Autumn! And what season is it in Australia?
- I think, spring.
-Итак, наш волшебный самолет сможет взлететь, если мы правильно произнесем и догадаемся о значении слов:
Cloudy, sunny, rainy, windy, foggy, tornado, snowy, thunderstorm.
Hot, warm, cool, could.
- А чтобы путешествовать нам было интересно, разделимся на 2 команды и поиграем.
* Игра 1 Схематические рисунки, слова на карточках . Кто быстрей подставит к картинкам соответствующие слова. Match the picture and the word.
II. Основная часть
* Let’s sing a song now.
Today the sun is in the sky
And sunny is the weather
S-U-N-N-Y (4p)
And sunny is the weatherToday the rain falls from the sky
And rainy is the weather
R-A-I-N-Y (4p)
And rainy is the weatherToday the clouds are in the sky
And cloudy is the weather
C-L-O-U-D-Y
And cloudy is the weatherToday the fog are in the sky
And foggy is the weather
F-O-G-G-Y
And foggy is the weather
- And now try to guess the riddle:
This is the season
When fruit is sweet
This is the season
When school friends meet.
What season is it? - (Autumn).
ДР
- How many autumn months do you know? – There are 3 autumn months.
- What are they?- They are September, October, November.
By the way, what month is it now?- October.
Интонационное чтение:
And now we are going to read a poem about October by George Cooper
October gave a party
The leaves by hundreds came
The chestnuts, oaks and maples
And leaves of every name.
Дети читают стихотворение хором за учителем , а потом несколько человек читают самостоятельно.
МР
- Do you like autumn ? Can you say about this season?
- Autumn comes after summer. Leaves on the trees are of different colors : green, yellow, orange, red and brown. Autumn is a tasty season. There are a lot of fruit.
It is cool in autumn. Sometimes it is windy and rainy.
Игра 2 “ Яблоки на полу”
В центре зала лежит обруч, внутри которого разбросаны яблоки, по количеству на 1 меньше, чем детей.
1, 2, 3 & 4
Apples, apples on the floor
1, 2, 3 & 4
Take the apples from the floor.
Как только музыка прерывается дети должны взять по одному яблоку , ребенок , которому не досталось яблока – выбывает. И так пока не останется самый ловкий.
- Let’s continue. Guess one more riddle.
This is the season
When children ski
And Grandfather Frost
Brings the New Year Tree
What season is it? - It’s winter.
- Yes, we are in winter.
Look at the picture! What a lovely sight!
Fantastic! Completely white!
It is snowing so!
The ground is covered with snow.
- How many winter months do you know? – There are 3 winter months
- What are they?- They are December, January, February.
- What is the weather like in winter? – It is frosty, snowy, cloudy.
МР
- Who can tell us about winter?
- Winter is a frosty season. It is could in winter. There are a lot of snow on the ground. But it is a nice season. We can ski, skate, play snowballs, toboggan and make a snowman.
Игра 3 “ Делаем снеговика”
Дети водят хоровод и читают стихотворение:
We will make a snowman
Big and round, Big and round
We will put a snowman
On the ground, on the ground
Как только стихотворение прекращается дети “лепят” снеговика из рулона туалетной бумаги. Кто сделал быстрее и лучше тот и победил.
ДР
- I want to know do you like winter and why?
- I like winter holiday.
- I like New Year and Christmas holidays.
- I like to skate and toboggan.
- No, I don’t . It is could and frosty.
* песня “Рождественские открытки”
Christmas cards (2p)
Red and green and blue
Please send me a Christmas cards
And I’ll send one to you.Christmas cards (2p)
Hanging by the tree
I’ll send you a Christmas cards
If you send one to me.
- What season comes after winter?
- Spring
- And now we are going to travel to spring
Демонстрируется картина весны.
Look left , look right!
It’s early spring
I want to sing.
- What spring months do you know? – March, April, May.
- Could you tell us something about spring.
- Spring is a warm season. It’s sunny.
But sometimes it is cloudy and rainy.
It rained all over the town
It rained a mist ( 2p) – (пальцами изображаем дождь)
It rained all over the town, town, town (слегка похлопываем по коленям)
It rained all over the town.
Pitter- patter, Pitter- patter (2p) топают ногами
Drip-drop, drip-drop (2p)
Splash, splash, splash, splash.
- Do you like rainy weather?
- Do you know what is it rain? Now we are going to do rain.
(Демонстрация опыта)
We are taking this jar with water, imagine that it is river or lake, we are putting it on the stove.
The water is going to boil. The vapour is going to rise up to the glass and we can see small drops. The drops are going to fall down. It is going to rain. And so in the nature. The water turn into vapour, rise up high to the sky, where it is very could and turn there into the drops of water and fall down on the ground. It is rain .
- And what is the last season, which comes after spring? – Summer
- What summer months do you know?- June, July, August
- What is the weather like in summer? – It is hot and sunny, sometimes rainy.
- Do you like summer?
Summer will come
What games will you play?
What will you do on a hot summer day?
- I’ll play in the sun
- I’ll jump, I’ll run. I’ll dive. I’ll play football, I’ll play tennis. I’ll swim.
I’ll play basketball. I’ll ride a bike.
Задание 2.
Каждая команда получает карточку с заданием. Дается 2 мин, чтобы заполнить карточку. Побеждает та команда, которая заполнит карточку быстрее и правильнее.
spring | summer | autumn | ? |
warm | ? | ? | ? |
summer | autumn | winter | spring |
football | ? | ? | ? |
? | ? | ? | ? |
Задание 3 “Групповой диктант”
Команды выстраиваются в колонны. Последний ученик исполняет роль “ weather forecast” начертив на спине товарища прогноз погоды по выбору, который также по цепочке передает прогноз другому. Последний рисует на доске. Выигрывает та команда, которая быстрее и точнее передаст прогноз.
Задание 4 “Конкурс дикторов”
“Good evening , ladies and gentlemen ! It is could and rainy today. But tomorrow it will be sunny and warm. Good bye. We’ll see tomorrow.
Учителя сменяют представители команд.
Можно сымитировать раскаты грома и шум дождя Для этого дать ученикам два камешка, что бы они постучали потихоньку друг о друга. Звук грома изобразит колыхание двух листов формата А3.
III. Заключительный этап
So I hope you like this lesson. We have known about different kind of weather in different 4 seasons. We have discussed what can we do in different seasons. We have played games and sung songs. And you have won for good work.
Thank you for the nice lesson. Now the lesson is over. Good buy! See you in some days!