Ни для кого не является секретом тот факт, что использование стихотворений на уроке английского языка заметно оживляет его ход, способствует повышению активности учащихся, развивает их языковые и творческие способности, снимает усталость и напряжение, возникающие в процессе работы с языком.
Однако часто работа со стихотворением ограничивается несколькими весьма распространенными приемами: введение незнакомой лексики, чтение стихотворения учителем, учащимися, заучивание, чтение стихотворения наизусть.
Хотелось бы предложить коллегам, учителям английского языка, ряд упражнений, которые могли бы оживить работу со стихами на уроке.
Надеюсь, что приведенные ниже упражнения предоставят учащимся возможность развить и углубить свои знания английской грамматики и лексики, будут способствовать активизации их мыслительных и творческих умений на уроке английского языка.
Учитывая возрастные особенности учащихся 5-6 классов, их увлечённость рисованием, рифмовками, играми, я стараюсь использовать это в своей повседневной работе на уроках. Ряд своих методических разработок я посвятил как раз этому виду учебной деятельности:"Работа со стихотворением на уроке английского языка", "Рифмовки и рисунки на уроке английского языка" и другие.
Работа со стихотворением на уроке английского языка
The teacher gives the rhymes to students.
Tractors plough the ground,
Nature smiles around,
Birds are gay with songs,
Singing all day long:
"It's springtime, It's springtime! "
After reading the rhyme the students hand it over to the teacher. They get the papers with the task.
EXERCIZE 1. Fill the gaps with the words from the list.
Tractors plough the ...
Nature smiles ...
Birds are gay with ...
Singing all day ...
"It's ...
(songs, ground, long, springtime, around )
or:
... plough the ground,
...smiles around,
...are gay with songs,
: all day long,
"It's springtime, It's springtime!"
(singing, nature, tractors, birds )
Other variants are also possible.
EXERCIZE 2. Change the Present Simple forms to the Past Simple ones.
Tractors ploughed the ground,
Nature smiled around,
Birds were gay with songs,
Singing all day long:
"It was springtime, it was springtime!"
EXERCIZE 3. Change the underlined words to the synonyms from the list.
Tractors plough the ground,
Nature smiles around,
Birds are gay with songs,
Singing all day long:
"It's springtime, it's springtime!"
(merry, trilling, in every direction, cultivate)
EXERCISE 4. Change the underlined words to the definitions from the list.
Tractors plough the ground,
Nature smiles around,
Birds are gay with songs,
Singing all day long:
"It's springtime, it's springtime!"
(Making musical sounds with the voice; here and there;
happy and full of fun;
break up the surface of the earth;
season between winter and summer )
EXERCISE 5. Put the lines in the right order.
Singing all day long:
Nature smiles around,
Tractors plough the ground,
"It's springtime, it's springtime!"
Birds are gay with songs.
EXERCISE 6. Translate the rhyme into English (give the literary translation of the rhyme). The task in the brackets may be given as homework. The example of the literary translation is given below.
Пашут землю трактора,
Улыбается щедро природа,
Птицы рады приходу весны,
Прекрасному времени года!
Рифмовки и рисунки на уроке английского языка
Рифмовки на английском языке, приведенные ниже, предназначены не только для заучивания. С помощью этих рифмовок учитель имеет возможность проконтролировать понимание английской речи на слух, степень владения учащимися лексическим и грамматическим материалом.
До проверочной работы, в которой используются данные рифмовки, учитель проводит фонетическую отработку лексики, иллюстрирует употребление слов и выражений в различных ситуациях.
В рифмовках широко отражены различные грамматические явления, с которыми учитель заранее знакомит учащихся и отрабатывает их в специальных упражнениях.
Еще одной особенностью данных рифмовок является активность и интерес учащихся к подобному виду работы: дети рисуют, раскрашивают картинки, выполняют разнообразные задания.
Следует подчеркнуть, что рисунки, выполняемые учащимися, не должны быть сложными, художественно совершенными. Они могут быть достаточно простыми, схематичными.
Рисунок является важной частью работы с английской рифмовкой. С его помощью дети лучше запоминают лексические единицы и грамматический материал.
1. Listen to the rhyme and draw pictures.
Draw the sun, a car, a house,
Draw a sea, a boat, a mouse,
Draw a tree, a girl, a boy.
In their hands they've got a toy.
2. Listen to the rhyme and draw the boy.
A circle, dots, a mouth, a nose,
Two big ears, a neck, a rose.
Arms, two legs, a body, feet,
What's his name?
His name is Pete.
3. Listen to the rhyme and draw what there is in the room.
Draw a table, chairs, lamps,
On the table draw some stamps.
Draw two pictures on the wall,
A vase with flowers and a ball.
Draw a stool and a TV set,
A carpet, an armchair and a bed.
4. Listen to the rhyme. Draw a ball, a TV set, the sea, a key, a train, a plane, a boat, a road, a teapot on the table. Write the letters of ABC according to the task.
А,В,С swim in the sea, D end E are on the key, F,G,H are in the boat. I,J,K are on the road, L,M,N are on the plane, |
O,P,Q are on the train, R,S,T are drinking tea, U,V,W are near TV, X,Y,Z are playing ball. Who can gather now them all? |
5. Listen to the rhyme. Draw a pen, a pencil, a pencil case, a bag, a ruler, a piece of chalk, a blackboard, a sharpener, a lamp, two felt tip pens. Colour them according to the task.
The pen is white,
The pencil is blue,
The pencil case is green and new.
The bag is black,
The ruler is yellow,
The chalk is white,
Our best school fellow.
The blackboard is brown,
And the sharpener is grey,
The lamp is orange,
So bright like a day.
Felt-tip pens are purple and red,
They belong to boy called Ted.
6. Listen to the rhyme and draw what there is in the room.
Would you like to draw, my friends?
Near the chairs a table stands,
There is a TV set at the cupboard,
There is an armchair on the carpet,
On the wall there is a mirror,
On the sofa there is a pillow,
There is a bookshelf on the wall,
On the shelf there is a ball.
There is a clock on the chest of drawers.
In the vase there is a rose.
7. Listen to the rhyme and draw what there is on the table.
What is on the table, Kate?
Some salt, a glass, a fork, a plate.
And what can you see there, Jack?
Spoons, a cup, and a toast rack.
I see knives, a coffee pot,
Napkins, saucers and a teapot.
8. Listen to the rhyme and draw the pictures according to the task.
Take a pencil. Draw four glasses,
You are having grammar classes,
In the first glass there is no water,
In the second there is a quarter.
There is some water in the third.
In the fourth there is a lot.
There is a little in the last,
That is all. Please, take on trust.
9. Listen to the rhyme and draw the pictures illustrating the activities the author can do.
I can swim and ride a bike,
I can roller-skate with Mike.
I can ski, I can make tea,
I can play chess with Lui,
I can play tennis, basketball,
Cricket, handball, volley-ball,
I can play so many games,
With Tom, Helen, Tracy, James.