Урок английского языка: "Parliamentary Democracy of the UK"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока

  • Познавательная – знакомство с основами парламентского государства, с конституционной монархией.
  • Образовательная – развитие умения читать схемы.
  • Развивающая – развитие умения воспринимать на слух информацию в деталях.
  • Воспитательная – осознание понятия “демократия”.

Тип урока: комбинированный

Характеристика темы: преподавание ведется по учебнику Кузовлева В.П. и др. “English” для 10 класса общеобразовательных учреждений. Изучается II раздел “Western Democracies”, урок II “Parliamentary Democracy of the UK” .

Техническое обеспечение: экран, проектор, компьютер с презентацией учителя “The Houses of Parliament” (Приложение).

Ход урока

I. Организация начала занятия. Сообщение темы урока.

– Today we continue our talk about democracy and we are going to talk about Parliamentary Democracy of the UK.

II. Фонетическая зарядка.

– Let’s practice speaking the most important words you need to discuss this topic. Repeat after me (Student’s Book ex. 2, p.40-41).

  • a minister (министр)
  • a cabinet (кабинет)
  • a department (департамент)
  • a constitution (конституция)
  • an opposition (оппозиция)
  • a Prime-Minister (премьер-министр)
  • to coordinate (координировать)
  • to control (контролировать)
  • monarch (монарх)
  • monarchy (монархия)
  • democracy (демократия)
  • parliament (парламент)
  • policy (политика)
  • political (политический)

III. Комментирование схемы.

– You know that the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is a parliamentary democracy with a constitutional monarchy. What does it mean?

(This means that Great Britain is governed by the Parliament and the Queen is the Head of State. She has mostly representative functions.)

– Comment on this scheme (ex.3, p.41-42) in pairs and then we’ll discuss it.

IV. Просмотр, обсуждение презентации.

– So, the legislative branch is Parliament. The British Parliament is considered to be the oldest in the world. The job of modern Parliament is to make sure that the Government is working properly and in the public interest. The British Parliament consists of two houses: the House of Lords and the House of Commons. Both houses share one and the same building – the Houses of Parliament or Westminster Palace (Приложение).

– Would you like to visit the Houses of Parliament?

V. Домашнее задание

– Use a search engine (Yahoo or Google, in English) to find out more about the British Parliament, the Queen or the Prime Minister of the UK and prepare a short report.

VI. Подведение итогов урока

– We have done a lot of things today.

  1. What have we done today?
  2. What was difficult?
  3. Which of the today’s activities did you like most?

Использованные материалы

  1. Английский язык: Учебник для 10–11 класса/Кузовлев В.П. и др. – М.: Просвещение, 2006.
  2. Кузовлев В.П. и др. Книга для учителя к учебнику английского языка для 10–11 класса общеобразоват. учреждений – М.: Просвещение, 2000.
  3. Материалы газеты “Первое сентября”.
  4. Журнал для изучающих английский язык “Speak out”.