Открытый урок по теме "Рождество"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

  • Социокультурный аспект – знакомство с популярным детским стихотворением о Рождестве.
  • Развивающий аспект – развитие способности к слуховой и зрительной дифференциации, к непроизвольному запоминанию, развитие учебных умений.
  • Воспитательный аспект – воспитание интереса и уважения к рождественским традициям.
  • Учебный аспект – совершенствование речевых навыков.
  • Сопутствующая задача – развитие умения аудировать и читать с полным пониманием прочитанного и услышанного.

Речевой материал:

  • Продуктивный: Christmas, Santa Claus, a present, a Christmas tree, a poem, a Christmas song, a Christmas card, a holiday, a stocking, new, a year, Merry Christmas!, Happy New Year!
  • Оснащение: аудиозапись песни “We wish you a Merry Christmas!”, аудиозапись загадки о животном, мягкая игрушка, раздаточный материал с шаблонами для заполнения на каждого учащегося, учебник, слайды с презентацией, магнитофон, компьютер, проектор, экран, 3 плаката со снеговиками на доске, маркер, пакет с подарками для детей.

ХОД УРОКА

I. Подготовка к речевой деятельности

1. Организация класса

T: Good morning. I am very glad to see you today. Sit down, please, and make yourselves comfortable.

2. Введение в сюжет урока. Сообщение перспективы урока

T: Listen to a shot story and guess the animal.

(Звучит аудиозапись: It is not big. It is red. It is kind and smart. It can jump and run. It can’t fly. It lives in the forest.)

Cl: It’s a fox! It can run and jump. It lives in the forest.

T: Look! The fox is here. Her name is Bess. Bess is surprised. What holiday do we have today?

Cl: Christmas!

T: Today we are going to speak about Christmas.

3. Фонетическая зарядка

T: I’d like you to name some Christmas words. What are they?

(Включается показ слайдов, на экране картинки о Рождестве)

Cl: Santa Claus, a Christmas tree, a Snowman, Christmas cards, a Christmas song, Christmas presents, a stocking, a Christmas cake, a Christmas poem.

T: Well done!

4. Peчевая зарядка

T: Kids in Britain and America like Christmas. Why?

Cl:
– Christmas is a happy holiday.
– Pupils have a nice Christmas tree.
– They sing Christmas songs.  
– Pupils write to Santa Claus.
– They have got a lot of presents.
– They eat a lot of sweets and oranges.
– They dance and play with friends.

T: Well done!

II. Речевая деятельность учащихся

1. Разучивание стихотворения

T: Bess likes Christmas too. She has got a nice Christmas poem. But she can’t remember the poem. Would you like to help her?

Включается показ слайдов, на экране стихотворение:

At Christmas play
And make good cheer,
For Christmas comes
But once a year!

T: Read the poem all together!

T: Kids, what is the poem about? What must we do at Christmas?

T: Learn the poem!

(На последующих слайдах слова постепенно убираются из каждой строчки, пока не останется ни одного. Учащиеся «восстанавливают» текст на каждом слайде).

T: OK. Recite the poem with Bess together. (Два-три ученика читают стихотворение у доски)

T: Thank you!

2. Чтение микротекста с воспроизведением недостающей информации.

T: Pupils write letters to Santa Claus. You wrote your letters, too. Bess also has a letter to Santa. But she can’t read it. Can you read her letter?

Включается показ слайдов, на экране текст:

22 December
Dear Santa Claus,
I am Bess. I have got a lot of friends in school 180. They are nice and smart.

T: Read the letter, please.

T: Ребята, как вы думаете, о ком пишет Бесс Санта Клаусу?

На последующих слайдах начало предложений с именами детей и рисунками, вместо которых нужно вставить соответствующие им слова и выражения.

They would like a Christmas present.
Merry Christmas,
Bess

T: Well done! Thank you!

3. Проведение опроса, заполнение таблицы и сообщение результатов

T: Would you like a Christmas present? What present would you like to get? Work in small groups.

(Учащимся раздаются листки для опроса и заполнения отсутствующей информации в двух вариантах)

Ask 3 or 4 pupils and demonstrate your asking. (По окончании опроса две-три пары демонстрируют опрос у доски )

 

Name

a big book

an orange

chess

?

Would you like…?
What would you like?
         
           
           
           
We would like Christmas presents. ______________would like________________________.
____________would like_________________. ____________would like________________.
I would like_______________________.
 

Name

sweets

a big ball

a new bike

?

Would you like…?
What would you like?
         
           
           
           
We would like Christmas presents. ______________would like________________________.
____________would like_________________. ____________would like________________.
I would like_______________________.

T: Complete the table and report to the class. (Два-три ученика сообщают или зачитывают о результатах опроса у доски)

T: Thank you. Give me your papers. Bess will send your letters to Santa.

4. Игра “A Snowman and a Snowball”

T: You worked hard. Well done! Let’s play “A Snowman and a Snowball”! Make a circle and choose the Snowman.

Ученики выбирают водящего –“The Snowman”– по считалке:

You are welcome,
Snowman.
Can you see Snowball?
– Yes, I can.

Водящий (the Snowman) отворачивается, пока назначают ведущего в игре (the Snowball), за которым все участники повторяют движения, затем ходит по кругу, стараясь угадать, кто начинает показ новых движений. Ведущий выбирает нового водящего.

T: Very well, kids.

5. Монологические высказывания по моделям.(Проверка домашнего задания)

T: I’d like you to see one more picture. (Включается слайд с изображением грустного Санта Клауса) Look, this is Santa Claus. Is he happy?

Cl: No, he is sad.

T: Santa Claus is unhealthy. What must he do to be healthy? (Включается показ слайда с моделями). You can use the models.

Примерные ответы учащихся:

– Santa Claus, you must eat carrots and apples.
– You must eat porridge and cheese for breakfast.
– You must drink juice and milk.
– You must not eat many sweets.
– You must wash your face and hands.
– You must clean your teeth every day.
– You must run in the park.
– You must play football or tennis.
– You must ski or skate.

T: Thank you.

6. Исполнение песни “Merry Christmas”

T: Let’s sing a Christmas song for Santa Claus. (Включается аудиозапись песни):

We wish you a Merry Christmas!
We wish you a Merry Christmas!
We wish you a Merry Christmas
And a Happy New Year!

T: Well done! (Включается показ слайда с улыбающимся Санта Клаусом) Look! Santa Claus is healthy and happy now!

III. Завершающий этап

1. Подведение итогов

T: Thank you for good job. You helped Bess and Santa Claus. You will get “fives” today. Are you happy? Then finish the snowman you like most. (Учащиеся завершают рисунок снеговика, соответствующего их настроению).

2. Сюрпризный момент урока: чтение микротекста телеграммы и получение подарков

(Включается слайд с текстом)

T: Look! This is a telegram from Santa. Let’s read it:

22 December
Dear friends,
Thank you for your help. Have a Happy New Year and get presents from me.
Merry Christmas,
Santa Claus

T: Look! This bag with presents is for you. Merry Christmas! (Дети получают пакет с подарками).

Cl: Thank you, Santa Claus! Merry Christmas! (Включается фрагмент песни “Merry Christmas”)

T: Goodbye!

Приложение.