Разработка урока в 4-м классе "Understanding each other"

Разделы: Иностранные языки


Цели и задачи: Ознакомить учащихся со способами общения людей, учиться определять настроение людей, говорить и читать о том, как люди могут понять друг друга.

Воспитательная цель: Урок формирует у школьников уважение, интерес к культуре и народу страны изучаемого языка, развивает интеллектуальные и познавательные способности учащихся, расширяет их языковую и коммуникативную компетенцию, воспитывает толерантное отношение между людьми.

Оснащение урока:

  • Компьютер;
  • Видео проектор;
  • Магнитофон;
  • Детские рисунки;
  • Карта мира;
  • Музыкальные записи и фильм подбираются по теме;
  • Учебник «Happy English 2» автор М.З. Биболетова.

Ход урока

Teacher: Hello, kids! How are you?

You ‘re welcome to our lesson and today we’re going to speak how different people can understand each other. I’m absolutely sure you know about all these things and your task is: to listen everything carefully, to think, to speak, to write down new words and you’ll help me to make up the list of things which help us to understand each other.

Do you see your task?....OK. Let’s start then.

Teacher: And now is my first question:”How can people understand each other?”

Students: Language!

Teacher: You’re absolutely right! With the help of our language and we put number 1 in our list-

1. language

Do you know what language the majority of people speak?

Student’s answers…..

Teacher: Have a look at this table where you can see that it is Chinese language. Can you explain why?

The 12 most spoken world languages (in millions). Слайд 2 Презентации.

Student’s answers…

Teacher: Now it’s time to remember our home task and name the languages of some countries.

Work in chorous – I’ll name you the country – you pronounce the language the people speak:

  • Poland – Polish
  • England – English
  • India – Indian
  • Germany – German
  • France – French
  • Spain – Spanish
  • Russia – Russian
  • Hungary – Hungarian
  • Brazilian

Teacher: Well done! Now let’s think about other way of people’s communication. How do deaf people “speak”?

Student’s answers…

Teacher: Your ‘re right. In English it is called body language. It’ll be our number 2 in the list

2. body language

People use body language, when they don’t understand each other or don’t hear properly or in extreme situations. Open your books at page 149 ex.8 and read

  1. T – Cl
  2. P1, P2, P3
  3. Guess the sign (P4 – show the signs)

Teacher: How do you think what professions need body language?

Students’ answers:

Teacher: You’re right. Sailors, divers, sometimes drivers use it and some others jobs. And now let’s check your home dialogues between divers:

2 students and an interpreter:

Teacher: Thanks a lot, kids, take your seats. Your marks are at the end of the lesson.

Teacher: Now our next point to the task of the lesson. You’ll hear something, say what is it and what do you feel while listening.

Tape recorder(computer) – loud /noisy music – Students answers…

  • calm /slow music
  • merry/ fast music

Teacher: Excellent kids! When we hear loud music- we feel nervous, worries, calm music- makes us relaxed and sleepy, but merry music rises our mood so we ‘re ready to dance.

Now it’s turn to our number 3 point …

Students’ answer:

3. music language 

Teacher: Our next point is to have a look at your pictures which your draw at the previous lesson, look and say what you know

  • a picture of sport
  • a picture of traffic
  • a picture of exit/entrance
  • a picture of woman/man
  • a picture of bed/ red cross
  • a picture of scissors/bread|shoe

Teacher: Yes, you’re right! It is the language of signs and pictures. It’s our number 4.

4. language of signs and pictures 

Teacher: Now we’ll need our computer again, this time you’ll watch and listen and then say your opinions.

Fragments from different music

Teacher: What do you feel?

Students answers:  

Teacher: Yes it’s our number 5 in the list

5. language of music 

Teacher:

Film of dancers

Как вы смогли увидеть из фильма – есть еще один способ передачи информации – через умение танцевать люди могут рассказать друг другу о многом из своей жизни, о своих обычаях и традициях.

И с помощью танца человек может раскрыть свои чувства, рассказать свою радостную или печальную историю или просто развеселить людей, поднять им настроение. Об этом вы прочитаете в упр. 1, стр. 93 нашего учебника (домашнее задание). 

Вот наш урок подошел к концу, подведем итоги нашей работы:

  • Ответы учащихся о работе на уроке.
  • Оценки за урок.
  • Домашнее задание.

Спасибо всем ! До новых встреч!

Thanks everybody! Good bye!