Задания для самостоятельной работы и контроля лексико-грамматических навыков по теме "У тебя есть проблемы с друзьями?"

Разделы: Иностранные языки


DO YOU HAVE ANY PROBLEMS WITH YOUR FRIENDS? TASK 1

You must 1) know: a) the words on the theme; b) relative clauses with/without  who(m)/ that/which;
2) be able to: a) use the words and the relative clauses  in your own sentences; b) work on the texts; c) express your opinion on the number of friends; d) understand some proverbs.

1. Ex. 1, p. 108. Look at the pictures and answer the questions before the texts using expressions I think…, In my opinion…, To my mind… .

2. Read the texts.

3. Complete the sentences with relative clauses, according to the texts.

a. Friends are people… .
b. Jack is a person… .
c. Ted asks Jessica … to teach him how to work on the computer.
d.  Ellen is a girl… .
e. Ellen does not have anyone… .
f. Linda is a girl… .
g. Linda and Joy are friends… .
h. Friendship is a thing… .

4. Find the sentences about the number of friends Ted, Ellen, Joy would like to have. Give their reasons. (Was your opinion right or wrong?)

5. Answer the questions after the texts.

6. Which do you think is better – to have many friends, one friend or to be friendless? (ex. 2, p.109).

7. Do ex.3, p.109.

DO YOU HAVE ANY PROBLEMS WITH YOUR FRIENDS? TASK 2

I. Learn the words, p. 121. The table on pp. 100-101 will help you.

II. Write synonyms:

loyal careful to like the same things
to discuss problems to ask sb to help clever
it is not interesting with sb ready to help on the whole

 III. Form the adjectives from the verbs.

  1. to depend;
  2. to consider;

IV. Do ex. 1.1), p.44 in your AB.

V. Fill in the gaps with prepositions and  postpositions.

  1. When I’m in trouble my friend always cheers me … .
  2. You can rely … him because he always keeps his word.
  3. A true friend stands … you no matter what.
  4. You should turn … your classmates … help.
  5. Sometimes we have arguments but we make … quickly.
  6. She is a person I don’t need a break … .
  7. Rosie is bored … tears.

VI. 1. Complete the story with necessary words and expressions.

My best friend Lora lives … … . We spend … . We have a lot of … . Both Lora and I are great at working on the computer. Besides we are both good at playing basketball. Lora is very … . I can turn to her for help at any time. My friend is … along with. I never need … from Lora.

VII. 2. Do ex. 1.2), p.44 in your AB.

VIII. Write why you like your friend. (Ex. 4. 3), p. 99).

Рефлексия:

Как я оцениваю свою работу на уроке?

  1. Мне легко было выполнять задания №
  2. Мне особенно интересно было выполнять задания №
  3. Я с трудом справился/ась с заданиями №

Do You Have Any Problems With Your Friends?

Tests

I. Time – 3 weeks.

II. Description of achievements – p.122.

III. To prepare for the test you must know:

1. The words, p.121. (The table on pp.100-101 will help you).
1.1. Do exercises, Activity Book (AB), exercises 1, 2, 3, pp.44-46.
2. Grammar: Relative clauses with and without who(m)/ that/ which. See pp. 102, 103, 105, 107, “Grammar Support”, pp.251-253.
2.1. Do exercises: 1.4), p.103; 1.3), p.106; 2, pp. 106-107; 4, p. 120; AB, ex. 4, 5, 6, pp. 46-49; ex. 8, p. 51.
3. Read exercises: 1, p. 98; 1, 2, p. 103-104; 1, pp. 108-109; 1, p. 110; 1, 2, pp. 112-116.
4. Speak:
4.1.  About friends and friendship: exercises: 1.4), p. 103; 1, 2, pp. 108-109; the table, pp. 100-101.
4.2. With your partner: ex. 1, 2, 3, pp. 110-111;  AB, ex. 7, p. 50.
5. Write: ex. 1, pp. 112-115; AB, ex. 9, p. 52; ex.10, p. 53.
6. Understand what people say about their friends and what is important in a friend: ex. 1, p. 118.

Tasks

I. Fair

I. Match the translation.

1. To get together
2. To care about each other
3. To worry about
4. Easy to get along with
5. To talk somebody’s problems through
6. To turn to each other for help
7. To have similar interests
8. To have a good laugh together
9. To rely on each other
10. To keep each other’s secrets
11. To share secrets with
12. To cheer each other up
13. To stand by each other
14. No matter what
15. To forgive
16. To be always there
17. To betray
A. Полагаться друг на друга
B. Собираться вместе
C. Обращаться друг к другу за помощью
D. Беспокоиться о
E. Быть всегда рядом
F. Хранить секреты друг друга
G. Весело проводить время
H. Заботиться друг о друге
I. Прощать
J. Делиться секретами с
K. Несмотря ни на что
L. Иметь схожие интересы
M. Заступаться друг за друга
N. Легко общаться с
O. Поддерживать друг друга
P. Обсуждать проблемы
Q. Предать

II. Fill in the blanks with who, which, that.

1. What’s the name of the city … stands on the Moskva River?
2. I met a man … spoke 7 foreign languages.
3. Everybody … went on an excursion enjoyed it very much.
4. I’ve got a friend … is very good at Maths.
5. Have you seen the money … was in the table?
6. I don’t like friends … give up secrets.
7. Do you know anybody … wants to be the star?
8. A dentist is a profession … needs good education.

III. Read and translate the text, ex. 3, p. 119.

IV. Do the project “An Ideal Friend”, p. 117.

V. Role-play a dialogue, ex. 2.1), p. 118.

II. Good

I. Translate.

1. Собираться вместе
2. Заботиться друг о друге
3. Умный
4. Обсуждать проблемы с
5. Весело проводить время
6. Поддерживать друг друга
7. Хранить секреты друг друга
8. Делиться секретами друг с другом
9. Заступаться друг за друга
10. Несмотря ни на что
11. Прощать
12. Быть рядом
13. Никогда не предавать друг друга
14. Иметь общие интересы
15. Обращаться друг к другу за помощью
16. Доверять друг другу
17. Легко общаться
18. С ним/ ней/ ними скучно
19. Отзывчивый
20. Ответственный
21. Верный
22. Пытаться понять
23. Сделать первый шаг
24. Отказаться

II. Combine the two sentences using who, which, that.

1. Jim is my classmate. He lives next door.
2. Dean is my friend. He is from the USA.
3. Charlie Chaplin has a lot of films. They are funny.
4. My Mum is a doctor. She works in a hospital.
5. He has ideas. They are very clever.
6. Great Britain is a small country. It’s situated on the island.
7. Paul McCartney has a song “Wildlife”. It’s about animals.

III.  Complete the proverbs with the words from the box and match them with their Russian equivalents.

While he has a friend                                           Is a friend indeed
By its song                                                           The thieves of the time
Flock together                                                      Is a friend to nobody

1. A friend in need…                                           4. A bird is known …
2. A friend to everyone …                                   5. No man is useless …
3. Birds of a feather…                                         6. Friends are …

1. Рыбак рыбака видит издалека.                    4. Друзья познаются в беде.
2. Птицу видно по полету.                              5. Одна головня и в печи гаснет, а две и в  поле курятся.
3. Всем не угодишь.                                         6. Друзья крадут время.

IV. Read the text, ex. 3, p. 119 and do the tasks.

V. Do the project “An Ideal Friend”.

VI. Express your opinion on friendship of people from different cultures (writing).

VII. Tell your foreign friend about your best Russian friend. Use the following questions as a plan:

1. What is your best friend’s name?
2. How long have you been friends?
3. What does he/ she look like?
4. What does he/ she usually wear?
5. What is your friend like?
6. What are his/ her interests/ hobbies?
7. What are your similar interests?

VIII. Give the English equivalents. Role play your own dialogue.

1. Вы думаете это будет хорошая идея?
2. Почему бы нет …
3. Мы могли бы …
4. Вы могли бы, возможно …
5. Нет проблем. Хорошая мысль!
6. А что вы думаете о …?
7. Хорошо. Я бы действительно хотел…
8. Как насчет …?

III. Excellent

I. Translate.

1. Предложить
2. Отъезд
3. Тур по обмену
4. Улучшать английский
5. Заботиться друг о друге
6. Беспокоиться о
7. Легко общаться с
8. Обсуждать проблемы
9. Обращаться друг к другу за помощью
10. Весело проводить время
11. Иметь схожие интересы
12. Полагаться друг на друга
13. Поддерживать друг друга
14. Хранить секреты друг друга
15. Делиться секретами друг с другом
16. Заступаться друг за друга
17. Несмотря ни на что
18. Прощать
19. Собираться вместе
20. Помириться
21. Принять предложение
22. Отреагировать на  выражения
23. Быть всегда рядом
24. Предать

II. Translate.

1. Друг – это человек, который заступается за тебя, несмотря ни на что.
2. Настоящий друг заботится и беспокоится о тебе.
3. Я уверен, что верные друзья всегда рядом, когда ты в беде.
4. Дружба – это то, что может продолжаться вечно.
5. Я всегда могу обратиться за помощью к моим родителям и друзьям.

III. Complete the proverbs with the words from the box and give their Russian equivalents.

While he has a friend                                           Is a friend indeed
By its song                                                          The thieves of the time
Flock together                                                     Is a friend to nobody

1. A friend in need…                                            4. A bird is known …
2. A friend to everyone …                                    5. No man is useless …
3. Birds of a feather…                                          6. Friends are …

IV. Read the text, ex. 3, p. 119 and do the tasks. Express your attitude to the text.

V. Do the project “An Ideal Friend”.

VI. Express your opinion on friendship of people from different cultures (writing).

VII. Tell your foreign friend about your best Russian friend.

VIII. Role play a dialogue (making and accepting suggestions).