Средства обучения: DVD-запись, постеры, плакаты, фотографии, магнитофон для прослушивания аудиозаписи, компьютер для создания презентации, мультимедийная установка, разные виды живых цветов для оформления букетов.
Раздаточный материал: тематический словарь, англо-русские словари, карточки с тематическими заданиями.
Время работы: 30 мин.
Цели урока:
1. Познавательная – учащиеся должны усвоить:
- Существование ряда экологических проблем и вытекающую из них опасность для человечества;
- Идею необходимости принимать личное участие в решении локальных экологических проблем и в благоустройстве родного города;
- Уникальность и неповторимость своей малой родины.
2. Развивающая – учащиеся должны уметь:
- Использовать активную лексику по данной теме;
- Выявлять причины существующих проблем и определять реальные пути их решения;
- Воспринимать себя активным участником в социальной жизни города;
- Развивать в себе чувства прекрасного к окружающему нас миру.
3. Воспитательная – учащиеся должны убедиться:
- В теоретической и практической значимости существующих экологических проблем и необходимости их решения;
- В необходимости личного участия в предстоящем юбилее города.
Задачи урока:
- Изучение взаимоотношений человека с природой.
- Формирование знаний об основных факторах, загрязняющих окружающую среду.
- Воспитание гуманистического мировоззрения учащихся.
- Создание условий эстетического развития, позволяющих увидеть прекрасное в окружающем нас мире.
Структура урока
I. Начало урока.
Актуализация знаний. (4 мин.)
Выявление причин существующих экологических проблем и определение реальных путей их решения.
Т: The theme of our lesson is 'Beauty lives around us'.
On today's lesson we'll speak about the environment, its beauty and its use for mankind, about the future anniversary of our city and ways of its celebration.
Do you know the scientific definition of the word the environment?
S: The environment is everything around us. It includes all living
things. It also includes everything that is not alive, such as the soil, the air and the
water.
T: Let's start our lesson with the song about the environment. During the
listening take up the suitable pictures which best match the couplets of the song.
Учащиеся прослушивают песню об окружающей среде на английском языке. По ходу прослушивания каждого куплета учащиеся поднимают тематические картинки, соответствующие его содержанию. Тем самым учитель контролирует понимание учащимися английской песни. После прослушивания учащиеся называют экологические проблемы, определяют способы их решения и придумывают название песни.
T: Did you enjoy this song?
S: Yes, we liked it very much.
T: What the environmental problems have you found out from this song?
SI: In the first couplet the main problem is littering that lasts for a
long time.
S2: In the second couplet the problem is cutting down of forests. We must
stop it because tomorrow we'll have no air to breathe.
S3: The next couplet is about polluting of rivers. We must save the
rivers because without them we'll have no water to drink.
S4: In the last couplet nature asks the mankind not to kill it because
our children will see it in picture books.
T: What title can we give to this song?
S5: It may be 'Please, stop'
S6: May be 'Save our nature'
II. Основной этап урока.
1. Мотивация к применению знаний в конкретных ситуациях.(6,5 мин.)
Учащиеся обсуждают высказывание, а затем инсценируют коммуникативно-ориентированную ролевую игру, цель которой развитие у обучаемых навыков диалогической речи и воспитание экологической культуры в ситуациях бытового общения.
Т: What does this statement mean? Please, discuss this statement. Say arguments "for", arguments "against" and make conclusion.
In the eyes of nature we are just another species in trouble. |
Topical Vocabulary
To look luxuriously – выглядеть шикарно;
Fashion – мода;
Connection between animals, plants and fashion – связь между
животными , растениями и модой;
The people 's greediness – человеческая алчность, жадность;
To hunt – охотиться;
To use animals or parts of animals for jewelry, clothes , shampoos, soaps and cosmetics
– использовать животных или части животных для
изготовления бижутерии, одежды, шампуней, мыла и
косметики;
Ivory, horns of elephants and rhinos – кости и бивни слонов и
носорогов.
S2: If we look at mankind with eyes of nature we'll be indeed another
species in trouble.
S3: Some animals were exterminated because of the people's greediness.
These animals were hunted for the sake of fur or ivory, horns or tusks.
S4: In their everyday activity people need timber turning the areas of
thick forests into barren deserts.
S5: People want to eat, to live in comfort and to look luxurious.
Unfortunately they think that fashion has nothing to do with the problems of our
environment and there is no connection between animals, plants and fashion.
S6:1 think people should use the natural resources but it must be
rational.
Во время подготовки нескольких учеников к коммуникативно-ролевой игре учитель показывает остальным детям компьютерную презентацию “Живет повсюду красота ...”
Т: Beauty lives around us, but nothing is forever. Therefore we must
preserve our nature, love it and enjoy it. It's unique and so beautiful! I offer you the
computer presentation about wonderful wonderful nature.
T: Please, watch the short drama and discuss it. Give your reasons.
Действие разыгрывается в одной семье, в которой отец – потомственный охотник и не хочет оставлять это занятие, сын желает иметь в своем дорогом автомобиле натуральные кожаные чехлы, дочь предпочитает носить только натуральную меховую шубу, как и её одноклассницы, матери нравятся дорогие украшения из слоновой кости, натуральная косметика из животного жира.
Mother: I'm invited to the party. What should I put on? May be this expensive
jewelry made from ivory and these beads from the horns of elephants and rhinos. They are
very nice!
Father: Hello, darling! Just look what I've brought! The prey like this I didn't
have many years. This is a fox's fur. You may wear it. And it's elk's meat. Prepare it for
dinner, please.
Daughter: Hello, mum! This is my friend Lena. We are going from the shopping mall.
Oh, what beauty fur-coats we've seen there. I want you to buy for me a new fur-coat. My
friend has already one.
Friend: Oh, I like furs very much! They are comfortable and warm. It's all the rage
now!
Mother: O'K. Let's go shopping tomorrow. I would like to renew my collection of
jewelry.
Brother: Why fur, why jewelry? I need the new natural leathern covers for my
Boomer. It's all the rage now!
Granny: Oh, you are going to buy jewelry and furs again. Why can't you make it out
at all that because of people's fancy are killed so many animals.
I think people can do without natural furs, covers and jewelry. Think globally, please!
Students express their opinions.
There is one of them:
People don't realize how much animals suffer. The truth is that we use animals or parts of animals for jewelry, clothes shampoos, soaps and cosmetics. We kill whales for their oil, which we use for cosmetics and soaps. A lot of expensive jewelry are made from ivory, from the horns of elephants and rhinos. We must stop it .
2. Применение знаний. (17 мин.)
Воспитание гуманистического мировоззрения учащихся.
Создание условий для эстетического развития, позволяющих увидеть прекрасное в окружающем нас мире.
Необходимость личного участия в предстоящем юбилее города.
- Видеоролик о городе “ Наш город 10 лет назад”;
- Компьютерная презентация о современном Нижневартовске, заранее созданная группой учеников;
- Оформление букетов;
- Компьютерная презентация личной фотоколлекции роз;
- Создание проектов “Наш город может стать таким, если мы...”
"Our city will look like this one if we...."
T: What does this motto mean?
Think globally, act locally! |
SI: We are in charge of saving of the environment in our local place.
S2: We must do many actions to rescue and preserve our nature.
S3: The youth must be very active in ecological actions.
T: You know that next year in March our city will celebrate its
anniversary. It will be 35. Now I offer you to watch the video about Nizhnevartovsk ten
years ago.
VIDEO (2 мин.)
T: And what about you? Why do you like our city? Give your reasons.
S4: 1 like it very much because....
S5: I love my city because.
T: And now you have an excellent opportunity to watch the contemporary
city and compare it with the past.
CLIPS (1,5 мин.)
T: Work in groups.
Let's divide into three groups.
Look at this posters on the blackboard. There are two verses of our future city.
IT WILL LOOK LIKE THIS ONE IF WE...
The first and the second group complete this statement, please.
The third group has a special task.
T: As you know in many countries there is a traditional day of bouquet. What’s a pity but we haven't such day. If you could create such day, to what would you devote it and to whom would you give the proceeds?
Две группы учащихся выполняют проблемные задания.
Третья группа выполняет творческое задание: оформляет букет и составляет диалог о предполагаемом поздравлении города с юбилеем.
Во время подготовки учащихся (3,5 мин.) учитель включает презентацию своей фотоколлекции роз с музыкальным сопровождением.
Т: Many people have their own hobbies. I have this one. I love flowers very much but roses best of all. I would like you to watch my collection of beautiful roses.
Презентация выполненных заданий: (7 мин.)
Учащиеся первых двух групп показывают презентацию выполненного задания, объясняя почему наш город может стать таким через несколько лет.
Группа №1
1) OUR CITY WILL LOOK LIKE THIS ONE…
- ...if we drop litter in the streets, don't recycle it, don't have a special place for utilization of rubbish.
- ...if we don't use the natural recourses, such as oil and gas rational. Only broken rigs will stay here.
- ...if we contaminate our river with dangerous waste. Only dirty water will runs in Ob'.
- ...if we don't teach our children love and enjoy nature.
Группа №2
2) OUR CITY IT WILL LOOK LIKE THIS ONE…
- ...if we participate in different ecological actions.
- ...if we produce oil and gas rational.
- ...if we green our streets.
- .. if we save the soil, the air and the water clean.
Группа №3 демонстрируют свой букет цветов, объясняя, что, если бы им представилась возможность создать праздник “День букета”, то они посвятили бы его Дню рождения города, а доход от продажи этих букетов пошел бы на развитие молодежной политики.
III. Заключительный этап урока. (2,5 мин.)
Учащиеся делают выводы, сообщают о выполнении задач и достижении целей урока.
Учитель подводит итоги урока, оценивает работу учащихся.