Ход урока
I. Организационный этап
Входят 2 команды. “Марш спортсменов” (<Приложение 1, Слайд № 1>, изображение Олимпийского флага)
Teacher (T): Good morning children
Pupils (Ps):
Good morning, good morning, good morning to you
Good morning, good morning we are glad to see you
T: Stand straight! (<Приложение 1, Слайд № 2>, изображение Олимпийского огня, гимн Олимпийских игр)
T: Our lesson is unusual. We have School Olympic Games. We shall run, jump, play different games and of course learn English. There are our guests. We ask you to be the referee and keep the score.
II. Этап тренировки
Задание 1
T: Now the athlete’s oath. Repeat after the teacher.
T: I promise
Ps: I promise
T: To run fast
Ps: To run fast
T: To jump high
Ps: To jump high
T: To be strong and friendly
Ps: To be strong and friendly
T: In honour of my team.
Ps: In honour of my team.
(<Приложение 1, Слайд № 3>, текст клятвы)
Задание 2
T: Now tell me about your team.
1 TEAM
T: Your country
Ps: America
T: Your name
Ps: Eagles
T: Your motor
Ps:
Raise your head
Jump up high
Wave your hand
And say “Hurray”
(<Приложение 1, Слайд № 4>, изображение Американского флага, гимн Америки)
2 TEAM
T: Your country
Ps: Russia
T: Your name
Ps: Teddy Bears
T: Your motor
Ps:
Together, together, together
Every day
Together, together
We work and play
(<Слайд № 5>, изображение Российского флага и гимн России)
Задание 3
T: Let’s get ready for our school Olympic Games. Are you ready? Let’s begin
Song “Knees and toes” (<Приложение 1, Слайд № 6>, песня “Knees and toes”, фото с физкультминутки)
(<Приложение 1, Слайд № 7>, изображение Олимпийских колец)
Задание 4
T: Our first game. It is called “Who is the fastest”
Find the words about sport on the table, take it and run back. Do it as quickly as you can.
Ready, steady, go!
(Знакомые слова разложены на столе на расстоянии от соревнующихся команд. Дети выбирают слова по теме “Спорт” и приносят капитану команды. Команда, которая закончит соревнование быстрее – выигрывает)
Слова на столе: badminton, hockey, basketball, football, volleyball, sledge, ski, skate, red, blue, green, black, white, brown, yellow, grey.
T: Now, read the words. One point – for the right word. (Дети читают слова. За правильное чтение – балл)
T: “Eagles” has ….. “Teddy Bears” has …
Задание 5
T: The next game “Rhyming twins”
Two teams face each other. Read the word on the ball and throw it to a player from another team. Throw the ball back with a rhyme. E.g. “tall-ball” One point for the right twin.
( 10 мячей, прикрепить слова на скотче, 5 мячей одной команде, 5 – другой. Поочередно участник читает вслух слово на мяче, бросает его сопернику. Соперник придумывает рифму и бросает мяч обратно)
Слова-рифмы: toy-boy, hare-bear, run-son, you-two, nine-fine, bye-hi, tag-bag, now-cow, see-we, skate-eight.
T: “Eagles” has… “Teddy Bears”…
Задание 6
T: The next game is “Basketball”.
Throw a ball into a basket. For good result – open the letter on the board. Start with the last letter. Are you ready? Let’s begin.
(Под баскетбольными кольцами два слова, закрыты по буквам листками. Ведение мяча – бросок в корзину. Результативный бросок – открытая буква с конца)
Закрытые слова: football, baseball.
T: “Eagles has opened … letters, “Teddy Bears” has opened …letters. The winner is …
Now guess the word. The winner is ….
Задание 7
T: Our next game is “Olympic rings”
Put down these rings in the right order on the floor. Well, listen to me and remember. (Прослушав задание, дети стараются как можно быстрее выполнить его).
Number 1 is blue
Number 2 is black
Number 3 is red
Number 4 is yellow
Number 5 is green
(Для каждой команды приготовлены кольца голубого, черного и, красного, желтого и зеленого цветов. Дети слушают задания и раскладывают кольца, как олимпийский символ. На полу разложены цифры (1-5))
T: Ready, steady, go! The winner is… One point is for “…”
T: This is the symbol of the Olympic Games. These colours are symbolic.
The blue is Europe
The black is Africa
The red is America
The yellow is Asia
The green is Australia
(На стене - карта мира. Учитель показывает континенты).
Задание 8.
T: The next game is “Rings relay”
The captains, take these rings, get ready for the game. Put the rings on the floor one by one, jump from one ring to another. The captain puts the rings and the last player collects them.
(Капитан раскладывает кольца на пол по очереди, перепрыгивая из одного в другое. Команда следует за ним. Последний член команды, прыгая, собирает за собой все разложенные кольца)
T: Ready, steady, go! The winner is ….
Задание 9
T: The Olympic Games are held every 4 years and in different countries. Each country has its own emblem. Look at them. (<Приложение 1, Слайд № 8>, изображение талисманов Олимпиад)
T: Now, look at these two emblems. Guess the country.
(Нарисованы на ватманах талисман Олимпийских игр в Лос-Анджелесе “Орленок Сэм” и в Москве “Олимпийский мишка” + 1 ватман чистый. Дети угадывают страны).
T: Why is it white? No pictures! Where is the picture? You see the Sochi Olympic Games 2014 don’t have the emblem. Let’s help them. Let’s draw a monkey as an emblem. What is your idea?
Ps:
“Eagles” – a dolphin, football, skies…
“Teddy Bears” – a snowman with a ball, a bear…
T: You have interesting ideas. But each of you will draw your own emblem at home. This is your home task.
Задание 10
T: The next game is “Strike”.
This is a skittle. Strike a skittle. Captains, take your places at the skittles. The task for the captain is under the skittle. Guess the sport he will show you. Let’s begin.
“Eagles”- your turn… “Teddy Bears” – try to do it better.
(Команды поочередно стараются сбить кеглю. Под каждой кеглей карточка, на которой написано название спорта. Капитан показывает пантомимой спорт – команда угадывает).
T: The winner is …
Задание 11
T: The next game is “Famous Sportsmen”.
Guess the name of the sportsmen and the sport they play. (<Приложение 1, Слайды №№ 9-14>, фотографии знаменитых спортсменов)
Аршавин А.– футбол
Кабаева А.– гимнастика
Овечкин О.– хоккей
Исибаева Е.– прыжки в высоту
Шарапова А.– теннис
Плющенко Е.– фигурное катание
(Фотографии спортсменов – ребята называют их имена и спорт.)
Задание 12
T: Take your seats. We see, you all champions and like sport very much. Now listen to Danila and tell what sport he is good at (<Приложение 1, Cлайды №№ 15-28>, презентация ученика о спорте)
T: What sport is he good at?
Ps: Football
Задание 13
T: Children, let’s play football. You are playing and the referee are counting the point. (<Приложение 1, Cлайд № 29>, музыка“ Марш футболистов”. Дети играют до первого гола)
T: We are all champions Awards for the winners
Medals for “Eagles”
Medals for “Teddy Bears”
(<Приложение 1, Слайд № 30>, награждение всех участников)
III. Заключительный этап
T: Do you like our lesson?
Ps: Yes, we do.
T: So, we can do many things.
T: Can we run?
Ps: Yes, we can.
T: Can we jump?
Ps: Yes, we can.
T: Can we play different games?
Ps: Yes, we can.
T: Can we speak English?
Ps: Yes, we can.
T: English is the language of the Olympic Games. Sportsmen from Africa, India, and Russia speak English during Olympic Games. We hope, you are the future champions.
Don’t forget. Your home task is to draw an emblem of the Sochi Olympic Games 2014. The Lesson is over.
(Дети уходят под марш.)