Цели:
- обобщить лингвострановедческий материал по указанной теме;
- углубить и расширить знания по теме;
- совершенствовать умения и навыки практического владения английским языком;
- повысить интерес к изучению иностранного языка.
Оснащение: карта Соединенного Королевства, картинки с достопримечательностями Великобритании, книги на английском языке, карточки с заданиями, магнитофон.
Teacher:Good afternoon, dear children. Good afternoon, dear teachers and guests.
Student: We are very glad to see you. Welcome to our Jeopardy game. I am sure you watch this game on TV and know its rules. But we have changed them a little. This game is played in two teams. Team 1 chooses a card with tasks. One person in the team reads the tasks. Team 1 has some minutes to think of the task. If the answer is correct, they ‘win’ the amount of points they have chosen. If the answer is incorrect, Team 2 gets a chance to answer and win the points. If their answer is incorrect, nobody gets the points. Then it’s a turn of Team 2 and they choose a card with tasks. The team with the most points at the end of the game wins. We’ll talk about the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, about the sights, the capital, some poets and writers and interesting facts.
Teacher: Наша игра называется «Своя игра». Вы, наверное, смотрели эту игру по телевизору и знакомы с ее правилами. Но мы их немного изменили. В игре участвуют две команды. Участник одной команды выбирает карточку с заданием, читает задание. Команда получает несколько минут на обдумывание вопроса. Если их ответ верен, они получают количество очков, написанное на карточке. Если их ответ неверен, участники другой команды получают право выполнить это задание и заработать дополнительной количество очков. Затем очередь переходит к другой команде. Выигрывает та команда, которая наберет наибольшее количество очков. Тема нашей игры « Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии». Мы поговорим сегодня о достопримечательностях, столице, писателях и поэтах и других интересных фактах.
Student: Our game begins. Let our teams introduce themselves.
Teacher: А сейчас давайте познакомимся с нашими командами. Пусть они представятся.
(Представление команд.)
Student:And the winner will be chosen by our judges.
Teacher: А оценивать ответы наших команд будет наше уважаемое жюри.
(Представление членов жюри.)
Student:It’s time to choose your first task.
Teacher: Итак начнем. Первая команда выбирает свое первое задание.
Tasks.
1. Give your name, age, nationality. Talk about your hobby. 3 points
2. What are three summer months? 2 points
3. What are three winter months? 2 points
4. What are three spring months? 2 points
5. What are three autumn months? 2 points
6. What is the capital of England (Scotland, Wales and Northern Ireland)? 2 points
Teacher: А сейчас небольшая пауза. Пусть команды немного отдохнут, и мы все послушаем стихотворение.
Mother, why must I get up?
Because it’s eight o’clock,
Because today is Monday,
And I must go to work.
Because we must have breakfast,
And you must catch your bus
Because at nine o’clock, my boy,
You must be in your class.
7. What is the symbol of England (Scotland, Wales and Northern Ireland)? 2 points
8. Name the sights of Great Britain. (5) 3 points
9. Ask your friend 3 question tags (разделительные вопросы) 1 correct question = 1 point
10. Name the days of the week. 2 points
11. Tell about your family. 6 points
12. Tell about your school. 7 points
Teacher: А сейчас музыкальная пауза. Учащиеся исполняют песенку про алфавит.
A – an apple
B – a bat
C – a clever city cat
D – a dog and
E – the East
F – a fat and funny fish
G – a gloomy gentleman
H – a happy hippy hen
I – an iceberg very far
J – a jinni in the jar.
Припев:
A B C D E F G
H I G K L M N
O P Q R S T
U V W
X Y Z.
K – a kite and
L – a log
M – a monster in the mop
N – a net and
O – an ox
P – a postman with a box
Q – Elizabeth the Queen
R – a ruby in the ring
S – a seagull in the sea
T – a tiger in a tree.Припев.
U – a UFO
V – a van
W – a woman in the wood
X – an X-ray
Y – a yak
Z – a zebra in the zoo.
Припев.
13. True or False.
1. The sun goes round the Earth. f
2. The Beatles sing in London every day. f
3. Louis Armstrong was a famous British trumpet player. f
4. Halloween is on February 14 when people send greeting cards (valentines) to someone
they love. f
5. Emily Dickinson is an American poet. t
6. The double-headed eagle is the national emblem of the Russian Federation. t
6 points
14. True or False.
1. The Beatles are from London. f
2. Summerhill is a progressive school. t
3. The marking system in Britain is similar to that in Russia. f
4. Andre Agassi is a famous American tennis player. t
5. Brighton is a fashionable seaside resort on the southern coast of the USA? f
6. Easter is the night of October 31 when it was believed that the spirits of the dead
appeared. F 6 points
15. Quiz
1. What is the capital of the UK?
2. How many parts of the country are situated on the island of Great Britain?
3. What river is the capital situated on?
4. What are the oldest English universities?
5. What was the first most terrible prison in Great Britain?
6. What is Big Ben?
6 points
16. Quiz
1. What is the official name of the country?
2. How many parts are there in the UK?
3. Who is officially the head of the country?
4. What is the name of the British national flag?
5. What is the highest mark in Britain?
6. Where is Nelson’s Column situated?
6 points
Teacher: И еще одна небольшая пауза. Давайте послушаем стихотворение известного шотландского поэта Роберта Бернса.
My heart’s in the Highlands
(R. Burns)
My heart’s in the Highlands, my heart is not here,
My heart’s in the Highlands a-chasing the deer,
A-chasing the wild deer and following the roe –
My heart’s in the Highlands, wherever I go!Farewell to the Highlands, farewell to the North,
The birthplace of valour, the country of worth!
Wherever I wander, wherever I rove,
The hills of the Highlands for ever I love.Farewell to the mountains high cover’d with snow,
Farewell to the straths and green valleys below,
Farewell to the forests and wild-hanging woods,
Farewell to the torrents and long-pouring floods!My heart’s in the Highlands, my heart is not here,
My heart’s in the Highlands a-chasing the deer,
A-chasing the wild deer and following the roe –
My heart’s in the Highlands, wherever I go!
Teacher: And your last task: make as many words as you can out of the word ‘sportsman’. И ваше последнее задание: составить как можно больше слов из слова ‘sportsman’.
(Жюри объявляет результаты.)
Student:Our game is over. Thank you very much. Good bye, everyone.
Teacher:На этом наша игра заканчивается. Всем большое спасибо и до новых встреч.
Литература:
- Афанасьева О.В., Михеева И.В. Учебник для VI класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев, гимназий, колледжей. – Москва: Просвещение, 1998.
- Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Happy English.ru: учебник английского языка для 5 класса общеобразовательных учреждений. – Обнинск: Титул, 2004.
- Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Happy English.ru: учебник английского языка для 6 класса общеобразовательных учреждений. – Обнинск: Титул, 2004.
- Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Аудиокассета №1 к учебнику “Happy English.ru” для 5 класса. – Обнинск: Титул, 2004.