Нетрадиционный урок-конкурс "Halloween" для 4–5-х классов

Разделы: Иностранные языки, Внеклассная работа


Праздник Хэллоуин становится все более популярным в России. Но что дети знают о нем, его традициях и истории? История праздника насчитывает тысячелетия. Она уходит корнями в IX век, когда празднование Дня всех святых было перенесено на 1 ноября Папой Григорием III. До этого 1 ноября у кельтов был свой праздник – фестиваль Самхейн. В Хэллоуине странным образом сочетаются языческие и христианские традиции. Совместив эти два праздника, Папа надеялся искоренить язычество.

Новый виток популярности связывают с Мартином Лютером, основоположником протестантства, и открытием Америки. Первыми городами, где прошло большое празднование, были Лос-Анджелес и Нью-Йорк. Теперь Хэллоуин пришел в Россию. Чтобы помочь детям лучше понять, что это за праздник, я предлагаю провести нетрадиционный урок-конкурс.

Цели.

  1. Знакомство учащихся с культурой Англии и Америки на примере традиций празднования Halloween (31 октября).
  2. Мотивация к изучению английского языка.
  3. Активизация у учащихся творческих способностей.
  4. Развитие навыков работы в команде

Оснащение.

Мультипликационный видеоклип Мэрилина Мэнсона на песню “This is Halloween”

Презентация PowerPoint “Halloween”

Материалы для проведения конкурсов (1 экземпляр на каждую команду)

Сертификаты за самый оригинальный, забавный и страшный костюм

Ход урока

1. Разминка. На интерактивной доске включается видеоклип с песней Мэрилина Мэнсона “This is Halloween”.

2. Основной этап.

Teacher: Have you liked the video? What holiday is it about?

Ps: Halloween.

Teacher: Yes, today we are going to celebrate Halloween. We’ll also got to know some facts about history and traditions of it.

Гаснет свет, включается подсветка, ученики выходят к доске и читают стихи

P1: The air is cool, the season fall,
Soon Halloween will come to all.

P2: Ghosts and goblins, spooks galore...
Tricky witches at your door.

P3: The spooks are after things to do,
In fact a spook brought this "Boo" to you!

P4: The excitement comes when friends like you,
Copy this note and make it two.

P5: We'll all have smiles upon our faces,
No one will know who "BOO"ed who's places!

P6: Just two short days to work your spell,
Keep it secret, hide it well.

P7: Please join the fun, the seasons here.
Just spread these "BOO's" and Halloween cheer.

P8: poem by Jack Prelutsky

Trick or treat, trick or treat,
Give us something good to eat.
Give us candy, give us cake,
Give us something sweet to take.
Give us cookies, fruits and gum,
Hurry up and give us some.
You had better do it quick
Or we’ll surely play a trick.
Trick or treat, trick or treat
Give us something good to eat.

Teacher: Do you know anything about this holiday?

Ps: People scare each other.

Teacher: You are right. But this isn’t the only thing they do during this holiday. Look at the screen to see the presentation about the history of Halloween, its traditions, costumes and food.

<Приложение 1>

Teacher: So, who can tell me what country started to celebrate Halloween first? Who were those people who did it?

Ps: Ireland. Druids.

Teacher: What are main the colours of this holiday?

Ps: Black and orange.

Teacher: What is the most favourite food for it?

Ps: Apples in caramel.

Teacher: Which costumes do people prefer to wear?

Ps: Monsters, vampires, witches, devils, ghosts.

Teacher: Imagine that you are going to a Halloween party. Make small dialogues by asking each other what costume you prefer.

P1: What are you going to be for Halloween?

P2: I’m going as a robot.

P1: Cool! I’m dressing up as a witch.

P3: What are you going to be for Halloween?

P4: I’m going as a werewolf.

P3: Cool! I’m dressing up as a ghost.

Teacher: Which Russian holiday does it remind you?

Ps: The night before Christmas. Many years ago people also came from one house to another to ask for some food. Like in Halloween now only children do it.

Teacher: Now let’s divide into several teams of 5-6 persons each. We’ll have a contest.

Каждая команда получает по кроссворду. Ответы пишутся на доске в произвольном порядке, чтобы дети знали, как писать слова. Та команда, которая закончила первой, побеждает в конкурсе и получает 5 баллов.

<Приложение 2>

Teacher: There are many poems about Halloween. All of them use different rhymes. Can you find a rhyme to these words?

Каждый правильный ответ – 1 балл.

<Приложение 3>

Teacher: You’ve done it well. Good of you. And do you like riddles? Yes? Now I suggest that you should guess my riddles.

Первый поднявший руку ученик получает право ответить на загадку. Если ответ правильный, то его команда получает 1 балл, если нет, право ответа переходит к другой команде.

She always flies on her magic broom,
She always flies around the moon
With a black hat on her head
And what do you think, who is that?
(a witch)

It means bad luck, don’t look at it
If it crosses your path
And what do you think we call it?
(a black cat)

In masks and gouns we haunt the street
And knock on doors for trick or treat
Tonight we are the king and queen
For all tonight is ………..
(Halloween)

Sometimes big and sometimes small
But always round and yellow
When the children make my famous grin
Then I’m a scary fellow
(Jack – O’ – Lantern)

I am a big and round
Once upon a time I grew on the ground
Now I have a mouth, 2 eyes and a nose
Who am I do you suppose?
(pumpkin)

I see a friendly shining moon
As big and round as a balloon
Soon I will go out on the street
With my friend for our ………….
(trick – or – treat)

Teacher: Excellent!

3. Заключительный этап.

Подведение итогов: подсчет баллов, определение команды-победительницы, голосование за лучшие костюмы. Награждение призами и сертификатами.

Использованная литература

  1. http://www.bogglesworldesl.com
  2. http://familyfun.go.com/
  3. www.teachingheart.net/
  4. http://www.spritzels.com/poems/halloween-poem.html